• cruz

Vid vilken ålder kan man börja lämna barn ensamma 10-15 minuter?

Hej, vid vilken ålder är de flesta barn mogna att lämnas ensamma hemma 10-15 minuter? Jag har tvillingpojkar på 6 år (väldigt omogna för sin ålder) och min sambo tycker att dessa kan vänta hemma medan han lämnar lillebror på dagis om mornarna. Dagis ligger på samma gata som vi bor, ett par minuters promenadväg från oss. Själv tycker jag att tvillingarna är på tok för omogna och små att lämnas hemma själva. Tänk om det skulle börja brinna, tänk om någon skulle sätta i halsen etc? Jag får alltid hör att jag är överbeskyddande utom av mina kollegor (de flesta är barnläkare) som resonerar på samma sätt som jag. Jag är lite nyfiken på hur ni andra föräldrar tänker kring detta? Här på gården (bor i lägenhetshus med en gemensam, men öppen innegård) släpper man tex  iväg 5-6 åringar att leka i lekparken själva. Parken ligger ett stenkast från vårt hus och barnen måste gå över en gata för att komma dit (som har 30 km/timme som högsta tillåtna hastighet vilket sällan följs tyvärr). Jag låter våra sexåringar vara ute själva på gården men då har jag dörren öppen till vår uteplats och barnen leker precis utanför. Men lekparken får de inte gå till utan vuxet sälskap.Är jag överbeskyddande anser ni?

• Svar på tråden Vid vilken ålder kan man börja lämna barn ensamma 10-15 minuter?
  • mammis76

Nä lämnade inte mina heller i den åldern o då var dom lugna o mogna för sin ålder ! Finns för mycket risker tycker jag !

• lillnosie

En aning kanske :) jag var hemma själv när jag var 9 innan dess vågade jag inte. Men dina söner är inte SJÄLV de har varandra. När de börjar skolan nästa år då? Får de inte gå till och från själv? Släpp på tyglarna lite så kommer de nog att mogna lite :)

• mammis76

Inte ofta 7 åringar går själv till skolan heller , dom har ju oftast fritids innan eller följer nån med

• Parasit

Jag lämnar min sexåring i upp till en halvtimme nuförtiden. Har god kontakt med grannarna så det är en extra trygghet. Hon är väldigt lugn och "mogen" för sin ålder och ber ofta om att slippa följa med om jag ska ta en kortare vända med hunden eller så. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Parasit

Men det är ju stor skillnad på att vara ute i trafiken och att vara i sitt eget hem kan jag tycka

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • lillnosie
    mammis76 skrev 2012-09-28 09:08:37 följande:
    Inte ofta 7 åringar går själv till skolan heller , dom har ju oftast fritids innan eller följer nån med

Beror kanske lite på hur man bor. Jag gick till skolan själv med sällskap av kompisar när jag började ettan, och då korsade vi en stor trafikerad väg, men sedan var det gångväg hela vägen till skolan ca 1,5 km bort.
  • mammis76

Men nu var ju TS barn omogna för sin ålder oxå !

• lillnosie
    mammis76 skrev 2012-09-28 09:16:34 följande:
    Men nu var ju TS barn omogna för sin ålder oxå !

Jo jag läste det. Men om hon inte hönsar så mycket så får de kanske möjlighet att utvecklas lite. Fast vad vet jag. Jag är ju bara en ickeförälder som läst om barns utvecklingsfaser och vilken inverkan föräldrar och andra vuxna har på barn när de går igenom de olika faserna. Men lycka till TS! Säger bara att du kan ge det en chans, dina barn klarar nog mer än vad du tror, och då kommer du bli stolt! :)
  • cosinus

Jag har lämnat 6-åringen själv 15 minuter rätt nyligen och det gick jättebra. Hans storasyster hade nog fixat motsvarande vid 5 år för hon är mycket tryggare att vara själv.

De två ihop skulle jag kunna lämna länge, alltså upp mot någon timme eller mer. Däremot tror jag inte att jag kommer kunna lämna han som är 4 idag och 6-åringen själva om 2 år. De hittar på för mycket galenskap ihop medans det alltid går lungt till mellan de två äldsta.

Hade min 6-åring kommit i dubbel upplaga vete tusan om jag kunnat lämna själv nu, jo kanske men jag är inte säker. Så det påverkar ju lite att de är tvillingar också. De sämsta ideerna brukar ju oftast uppkomma om de är två som kan trigga varandra.

• mammis76

Jo men att ta risker för att testa om dom blir mera mogna i så låg ålder skulle jag inte göra !

Svar på tråden Vid vilken ålder kan man börja lämna barn ensamma 10-15 minuter?