• Anonym

Djur vs människor

En sak som jag funderar på är varför vi människor oftare verkar få komplikationer om man jämför med djuren? Då tänker jag främst på själva förlossningen, vi spricker och allt möjligt. Är det för att djuren går mer på instinkt och vi har folk som säger åt oss? Bara nyfiken på vad ni tror?

• Svar på tråden Djur vs människor
  • sextiotalist

För att vi är sämre skapade för att att föda barn, det är vad jag har hört. Vårt upprätta gående, vår kropp är inte optimalt för att föda barn.
    I naturen överlever bara de honor som fixar att få fram sina ungar utan komplikationer, så troligen har Darwins lagar fungerat väldigt bra.

Människan har genom sin intelligens, nyfikenhet etc motsatt sig Darwins lagar sedan vi reste oss och börjde gå på två ben   

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-09-28 09:05:45 följande:
    För att vi är sämre skapade för att att föda barn, det är vad jag har hört. Vårt upprätta gående, vår kropp är inte optimalt för att föda barn.
    I naturen överlever bara de honor som fixar att få fram sina ungar utan komplikationer, så troligen har Darwins lagar fungerat väldigt bra.

Människan har genom sin intelligens, nyfikenhet etc motsatt sig Darwins lagar sedan vi reste oss och börjde gå på två ben   
    Lät intressant, ska ta och kolla upp det lite mer :)
  • hoppsa
    Anonym skrev 2012-09-28 09:02:24 följande:
    En sak som jag funderar på är varför vi människor oftare verkar få komplikationer om man jämför med djuren? Då tänker jag främst på själva förlossningen, vi spricker och allt möjligt. Är det för att djuren går mer på instinkt och vi har folk som säger åt oss? Bara nyfiken på vad ni tror?
     Människobarn har ett förhållandevis väldigt stort huvud när de är redo att födas. Huvudet är störst på barnet och kroppen är liten och väldigt outvecklad jmf med många andra djurarter som föder en eller i undantagsfall två eller fler ungar. Djur som föder kullar med många ungar har ju mindre ungar än oss med en stor och då blir ju förlossningen lättare (ser inte ut att vara värre än att lägga en ordentlig kabel att föda för en katt tex ;) )

Jag har jobbat på stuteri och har därför bevittnat många fölningar, fölet är tyngre än bebisen proportionellt men har en smalare kroppsforn, litet huvud och har inga "knölar" som sticker ut så länge fölet ligger i rätt läge. Fölningar brukar gå väldigt lätt i de allra flesta fallen men är tex ett framben eller halsen vikt åt sidan eller om fölet föds i säte s a s så kan det bli fruktansvärda komplikationer för både sto och föl, ofta med dödlig utgång för en eller båda även om veterinär finns på plats och hjälpen kommer fort. 

Andra djur än människor är generellt inte så "gnälliga" som människor utan prioriterar att vårda sin avkomma framför att tycka synd om sig själv.  Väldigt få djurarter hjälper ju varandra under förlossning som vi människor gör med följden att de dör vid svåra komplikationer och därmed rensar det naturliga urvalet bort honor som inte kan föda utan hjälp. 
  • hoppsa

Sen har jag även hört/läst (orkar inte leta källa nu) att omfånget på människobarns huvud vid födseln har ökat markant de senaste 100 åren (?), dvs under den epok vi har haft någotsånär fungerande förlossningsvård, vi har m a o styrt vår evolution en aning mot att få svårare förlossningar då vi oftast överlever trots komplikationer.

• ScandinavianMom

Människor får oftare komplikationer för att vi har kommit ifrån det naturliga beteendet i förlossning. Alla naturliga rörelsemönster och positioner i förlossning har minskat efter att förlossningarna flyttade in på sjukhusen. Kom ihåg att i början av sjukhusens tid då var kvinnor bundna fasta i sängarna medans de födde sina barn och drogade med twilight drogen. De fick till och med mössa på huvudet som täckte ögonen så de inte skulle se vad som hände.

Om ni tittar på till exempel youtube på hemförlossningar då ser ni kvinnor göra rörelser som kanske ser konstiga ut just då men de följer kroppens signaler. Det kan hända att barn har svårt att rotera ner och då börjar mamman gunga med höfterna, gå i trappor, lyfta ena benet upp, allt som känns rätt just då. På sjukhusen idag har vi så begränsad yta för att göra våra rörelser och sen föder flesta liggande i sängen som är onaturligt och ökar risken för komplikationer.

Så vi kan föda utan komplikationer precis som djuren, om vi bara lyssnar på naturen :)

• sextiotalist
    ScandinavianMom skrev 2012-09-28 10:24:54 följande:
    Människor får oftare komplikationer för att vi har kommit ifrån det naturliga beteendet i förlossning. Alla naturliga rörelsemönster och positioner i förlossning har minskat efter att förlossningarna flyttade in på sjukhusen. Kom ihåg att i början av sjukhusens tid då var kvinnor bundna fasta i sängarna medans de födde sina barn och drogade med twilight drogen. De fick till och med mössa på huvudet som täckte ögonen så de inte skulle se vad som hände.

Om ni tittar på till exempel youtube på hemförlossningar då ser ni kvinnor göra rörelser som kanske ser konstiga ut just då men de följer kroppens signaler. Det kan hända att barn har svårt att rotera ner och då börjar mamman gunga med höfterna, gå i trappor, lyfta ena benet upp, allt som känns rätt just då. På sjukhusen idag har vi så begränsad yta för att göra våra rörelser och sen föder flesta liggande i sängen som är onaturligt och ökar risken för komplikationer.

Så vi kan föda utan komplikationer precis som djuren, om vi bara lyssnar på naturen :)
    Och de kvinnor som lever utan tillgång till sjukhus toppar mödrardödligheten. 

Du kanske skall läsa på lite, innan kvinnorna födde barn på sjukhus (i början var det en rejäl topp innan man insåg att man inte skulle gå direkt från en svårt sjuk person till en kvinna som födde barn) så var den vanligast dödsorskaen för kvinnor, att föda barn.
    Så jag är ledsen, men jag är nästan säker på att din teori är fel    

• ScandinavianMom

Så roligt för att jag är rätt så säker på att jag har rätt. Jag har läst på rätt så bra om det och fått utbildning i det också. Det finns mellanstadie mellan att kvinnor dog hemma för 200 år sen och att kvinnor spricker och behöver ha onödvendiga komplikationer som de gör idag.

Den gyllene mellanväg är att kvinnan får lov att vara i fred när hon föder för att kunna röra sig fritt, kissa när hon behöver, äta när hon är hungrig, sova när hon är trött utan att behöva trycka på en larmknapp för att informera barnmorska. Sedan är hon övervakad av en bra personal var än hon befinner sig så skulle nånting hända så är hon i trygga händer. Men minst komplikationer uppstår om kvinnan får lov att göra det naturen ville att vi skulle göra.

Det är inget fel på varken kvinnor eller barn idag. Vi är inte sämre på att föda våra barn, våra kroppar har inte ändrats men sättet vi föder på har.

• Anonym
    ScandinavianMom skrev 2012-09-28 10:24:54 följande:

Det där är det värsta skitsnacket jag någonsin har läst.

Komplikationerna ökade när kvinnorna flyttade in på sjukhusen för att föda eftersom det var i samband med detta som komplikationerna började journalföras.

När kvinnorna födde hemma så journalfördes knappt en enda komplikation, ibland inte ens när kvinnan avled.

Hemförlossningar är FÖRSÅLLADE urval. Endast omföderskor som är vid full hälsa får föda hemma i Sverige. Ungefär en tredjedel av alla hemförlossningar avbryts och avslutas på sjukhus. Om man från början sållar bort alla problemfall så är det fucking jävla självklart att hemförlossningarna får bättre statistik.

Det är människor som du som bidrar att kvinnor blir skadade för livet, eftersom inlägg som dina försöker lura i folk att det är säkrare och tryggare att föda hemma.
  • hoppsa
    sextiotalist skrev 2012-09-28 10:31:42 följande:
    Och de kvinnor som lever utan tillgång till sjukhus toppar mödrardödligheten. 

Du kanske skall läsa på lite, innan kvinnorna födde barn på sjukhus (i början var det en rejäl topp innan man insåg att man inte skulle gå direkt från en svårt sjuk person till en kvinna som födde barn) så var den vanligast dödsorskaen för kvinnor, att föda barn.
    Så jag är ledsen, men jag är nästan säker på att din teori är fel    

Jag håller med!
     Vill igen hänvisa till mina inlägg ovan.

Människor löper större risk för komplikationer för att vi är skapta som vi är, inte pga sjukhus!!
    Det mest instinktsstyrda jag har varit med om var förlossningen av min son, på sjukhus. Jag fick utrymme att lyssna på min kropp, jag kände mig trygg och barnmorskan guidade mig lugnt genom förlossningen utan att styra mig i onödan eller stressa mig. Jag visste att hjälp skulle vara snabbt på plats om komplikationer skulle uppstå vilket ger lugn i sig.  Ensam hemma hade jag varit skiträdd.

• ScandinavianMom

Jag lurar ingen och jag tvingar ingen till att göra nånting de inte vill och jag trodde detta handlade om djur vs människor.

1. Jag ser inte sjukhus som ett problem i det stora hela. Det är riktigt bra att de finns! De var bara inte så bra att ta hand om friska gravida kvinnor förr i tiden. Det är fortfarande idag att kvinnor upplever trauma på grund av komplikation orsakat av sjukhusrutin. När man är medveten om det kan man undvika det och ändå föda på sjukhus och få en fantastisk upplevelse.

2. Hemförlossningar kommer att finnas som alternativ för friska gravida kvinnor med normal graviditet. Det är absolut inte för alla men skall finnas för de som önskar det.

3. Djuren hamnar också i trubbel ibland och behöver hjälp att föda sina ungar. Därför har bonden bra koll på sina djur och observerar förloppet för att kunna avgöra om nånting  onormalt händer.

Svar på tråden Djur vs människor