• Anonym

Djur vs människor

En sak som jag funderar på är varför vi människor oftare verkar få komplikationer om man jämför med djuren? Då tänker jag främst på själva förlossningen, vi spricker och allt möjligt. Är det för att djuren går mer på instinkt och vi har folk som säger åt oss? Bara nyfiken på vad ni tror?

• Svar på tråden Djur vs människor
  • sextiotalist
    ScandinavianMom skrev 2012-09-28 11:21:25 följande:
    Jag lurar ingen och jag tvingar ingen till att göra nånting de inte vill och jag trodde detta handlade om djur vs människor.

1. Jag ser inte sjukhus som ett problem i det stora hela. Det är riktigt bra att de finns! De var bara inte så bra att ta hand om friska gravida kvinnor förr i tiden. Det är fortfarande idag att kvinnor upplever trauma på grund av komplikation orsakat av sjukhusrutin. När man är medveten om det kan man undvika det och ändå föda på sjukhus och få en fantastisk upplevelse.

2. Hemförlossningar kommer att finnas som alternativ för friska gravida kvinnor med normal graviditet. Det är absolut inte för alla men skall finnas för de som önskar det.

3. Djuren hamnar också i trubbel ibland och behöver hjälp att föda sina ungar. Därför har bonden bra koll på sina djur och observerar förloppet för att kunna avgöra om nånting  onormalt händer.

Men för de vilka djuren finns ingen bonde som hjälper och håller ett öga på det. Dessutom använder man inte alla djur för avel eller låter alla djur få ungar
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-09-28 09:02:24 följande:
    En sak som jag funderar på är varför vi människor oftare verkar få komplikationer om man jämför med djuren? Då tänker jag främst på själva förlossningen, vi spricker och allt möjligt. Är det för att djuren går mer på instinkt och vi har folk som säger åt oss? Bara nyfiken på vad ni tror?

Dels har djur inte alls lika lätt att föda som det verkar. Chimpanser, vars bäckern är mer likt vårt, och vars ungar har större huvuden än genomsnittet, har också problem med att föda ibland. Hyenor har det till och med värre än vi - hyenehonors klitoris är så stor att den i praktiken är en penis - att ens ha samlag är svårt nog då, men när hyenor föder för första gången så betyder det undantagslöst att denna "penis" slits sönder när ungen kommer ut. Med förblödning, infektionsrisk och allt annat som hör till. Dödligheten där är stor.

Som någon skrev ovan så har vår upprätta gång lett till att vårt becken formats om. De flesta djur har avstånd mellan sina ben, till och med primater har mer "hjulbent" form än vi. Det, tillsammans med våra barns större huvuden, leder till födslosvårigheter. Att vi trots det överlevt som art visar på att risken för att dö i barnsäng är mindre än nyttan av upprätt gång och stor hjärna. Det faktum att vi uppfunnit sjukhus och modern medicin visar om inte annat detta med all önskvärd tydlighet.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    ScandinavianMom skrev 2012-09-28 10:24:54 följande:
    Människor får oftare komplikationer för att vi har kommit ifrån det naturliga beteendet i förlossning. Alla naturliga rörelsemönster och positioner i förlossning har minskat efter att förlossningarna flyttade in på sjukhusen. Kom ihåg att i början av sjukhusens tid då var kvinnor bundna fasta i sängarna medans de födde sina barn och drogade med twilight drogen. De fick till och med mössa på huvudet som täckte ögonen så de inte skulle se vad som hände.

Om ni tittar på till exempel youtube på hemförlossningar då ser ni kvinnor göra rörelser som kanske ser konstiga ut just då men de följer kroppens signaler. Det kan hända att barn har svårt att rotera ner och då börjar mamman gunga med höfterna, gå i trappor, lyfta ena benet upp, allt som känns rätt just då. På sjukhusen idag har vi så begränsad yta för att göra våra rörelser och sen föder flesta liggande i sängen som är onaturligt och ökar risken för komplikationer.

Så vi kan föda utan komplikationer precis som djuren, om vi bara lyssnar på naturen :)

Ehm, nej. Hade det varit så hade vi haft högre dödlighet idag, inte mycket, mycket, MYCKET lägre än tidigare. Att vi har svårt att föda beror på formen på vårt bäcken på storleken på barnets huvud, inte på "positioner".
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-09-28 11:02:13 följande:
    Det där är det värsta skitsnacket jag någonsin har läst.

Komplikationerna ökade när kvinnorna flyttade in på sjukhusen för att föda eftersom det var i samband med detta som komplikationerna började journalföras.

När kvinnorna födde hemma så journalfördes knappt en enda komplikation, ibland inte ens när kvinnan avled.

Hemförlossningar är FÖRSÅLLADE urval. Endast omföderskor som är vid full hälsa får föda hemma i Sverige. Ungefär en tredjedel av alla hemförlossningar avbryts och avslutas på sjukhus. Om man från början sållar bort alla problemfall så är det fucking jävla självklart att hemförlossningarna får bättre statistik.

Det är människor som du som bidrar att kvinnor blir skadade för livet, eftersom inlägg som dina försöker lura i folk att det är säkrare och tryggare att föda hemma.

Exakt. Om läget hade blivit värre när man började föda i sjukhus hade kvinnor slutat föda på sjukhus ganska omedelbums.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 11:02:13 följande:
    Det där är det värsta skitsnacket jag någonsin har läst.

Komplikationerna ökade när kvinnorna flyttade in på sjukhusen för att föda eftersom det var i samband med detta som komplikationerna började journalföras.

När kvinnorna födde hemma så journalfördes knappt en enda komplikation, ibland inte ens när kvinnan avled.

Hemförlossningar är FÖRSÅLLADE urval. Endast omföderskor som är vid full hälsa får föda hemma i Sverige. Ungefär en tredjedel av alla hemförlossningar avbryts och avslutas på sjukhus. Om man från början sållar bort alla problemfall så är det fucking jävla självklart att hemförlossningarna får bättre statistik.

Det är människor som du som bidrar att kvinnor blir skadade för livet, eftersom inlägg som dina försöker lura i folk att det är säkrare och tryggare att föda hemma.
    Jag tror inte på att det hon skriver är enbart skitsnack, utan vad som är bäst är individuellt. Det är väl självklart att det går sämre för många att föda på ett sjukhus bland främmande människor där man inte kan slappna av och vara ifred, utan där det är svängdörr, skiftbyten, oro och spring. Finns ingen chans att följa med sin kropp då, om man inte är extremt obrydd av sig. Däremot har man på sjukhus så klart tillgång till livräddande insatser som man inte har hemma, det är väl skillnaden. Samtidigt exponeras man inte bara av psykisk stress på sjukhus, utan också av infektionsrisk, komplikationer av bedövning osv.
  • Dorian Ertymexx
    kiriaki skrev 2012-10-02 02:57:05 följande:
    Ar jag den enda som ar medveten om att manniskor AR djur?

Nope.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-10-02 02:27:28 följande:
    Jag tror inte på att det hon skriver är enbart skitsnack, utan vad som är bäst är individuellt. Det är väl självklart att det går sämre för många att föda på ett sjukhus bland främmande människor där man inte kan slappna av och vara ifred, utan där det är svängdörr, skiftbyten, oro och spring. Finns ingen chans att följa med sin kropp då, om man inte är extremt obrydd av sig. Däremot har man på sjukhus så klart tillgång till livräddande insatser som man inte har hemma, det är väl skillnaden. Samtidigt exponeras man inte bara av psykisk stress på sjukhus, utan också av infektionsrisk, komplikationer av bedövning osv.

Ehm, en gång till då. Kvinnor led, skadades och dog långt mer INNAN allmänna sjukhusfödslar än efter. Infektionsrisken är mindre, komplikationerna är färre och läkare kan hjälpa till när de inträffar, oavsett anledning. Om du tror att en neonatalavdelning är smutsigare än ett hem har du en del att lära, är jag rädd.
  • Anonym

Is it safe for women to have a baby at home?

The overall rate of negative outcomes (a composite of outcomes of death or serious complications) was 4.3 per 1000 births (95% confidence interval [CI] 3.3 to 5.5) and there was no difference between non-obstetric unit settings compared with obstetric units. This indicates that as a whole, home births are as safe as ones in medical settings.

http://www.nhs.uk/news/2011/11November/Pages/hospital-births-home-births-compared.aspx

• Sunshine808
    Anonym skrev 2012-10-02 02:27:28 följande:
    Vad är det självklara i att det går sämre för sådana som föder på sjukhuset? Lycka till att stoppa blödningar på köksgolvet
Svar på tråden Djur vs människor