• Anonym

Fosterbarnet bor i förrådet

Hon är 16 år och bor i förrådet på gården, det är prylar i hyllorna (sånt som de sparat alltså) och stengolv, dock mycket mattor.. De har ställt in en säng och där sover hon..

Vad tycker ni om det upplägget?  

• Svar på tråden Fosterbarnet bor i förrådet
  • Venne

inte ok såklart. Har ingen kontaktat hennes familjehemssekreterare på soc?

• Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:07:34 följande:
    inte ok såklart. Har ingen kontaktat hennes familjehemssekreterare på soc?
    Varför tycker du inte att det är okej? Jodå, hon har tät kontakt själv, ingen som sagt nåt om det. 
  • Anna Paulita

Krävs det verkligen en fråga på FL om detta är okej eller ej? Funderat på att kontakta socialtjänsten?

• katalysator

Det låter inte riktigt okej det där. Några bekanta till mig har också ett sådant förråd på gården (egen radhusinnergård som man bara kommer till genom deras hem) som de inredde supermysigt till ett riktigt gästrum, men här låter det ju faktiskt som de bara har ställt in en säng i förrådet?

• Tummelisa

Men vad säger hon själv om det? Hon kanske valt att flytta ut dit? Bor där bara under sommaren tex för att få rå om sig själv lite mer, kunna ha kompisar och spela musik utan att störa övriga i familjen osv.

Dock borde de isf hur som helst fixa till det lite mysigare även om det bara är under några månader en sommar.

• Venne

Bilden jag får i huvudet av din TS skriker ju att det inte är ok. Men visst, det kanske snarare är en trevligt ombonad liten stuga precis bredvid huset, där det bara råkar stå en snygg hylla med lite av deras prylar på. Hur är det egentligen? 

Oavsett vilket så kan jag tycka det verkar konstigt att ett familjehemsplacerat barn inte få bo med en familj, utan hamnar ensam i ett förråd. Helt oavsett hur den fysisk miljön är.  

• Anonym

Nej det är ett riktigt förråd, med frys osv också. Det är hyllor längs med varje vägg förutom där sängen står. 
    De har tre fosterbarn, de andra två bor i varsin stuga  på gården, men det fanns inte till alla så då ställde de in sängen där. Jag vet inte vad hon tycker om det men hon har iaf aldrig klagat.

• Venne

Det där hade jag accepterat om jag hade sovit över hos bekanta ett par dagar, men vem f'n vill BO sådär? Ska hon behöva ha det så bara för att hon är 16, familjehemsplacerad och kanske inte har något bättre alternativ hon kan ordna själv? De får väl flytta sitt gamla skit och fixa till boden, eller ordna ett rum inne i huset. 

• Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:20:17 följande:
    Det där hade jag accepterat om jag hade sovit över hos bekanta ett par dagar, men vem f'n vill BO sådär? Ska hon behöva ha det så bara för att hon är 16, familjehemsplacerad och kanske inte har något bättre alternativ hon kan ordna själv? De får väl flytta sitt gamla skit och fixa till boden, eller ordna ett rum inne i huset. 
    Det finns rum i huset men hon vill inte bo inne.
Svar på tråden Fosterbarnet bor i förrådet