• Anonym

Fosterbarnet bor i förrådet

Hon är 16 år och bor i förrådet på gården, det är prylar i hyllorna (sånt som de sparat alltså) och stengolv, dock mycket mattor.. De har ställt in en säng och där sover hon..

Vad tycker ni om det upplägget?  

• Svar på tråden Fosterbarnet bor i förrådet
  • Venne

Och btw så får de nog en hyfsat bra peng i månaden om de har 3 barn hos sig, så de borde minsann lägga pengarna på barnen också. Att soc accepterar sånt här bullshit handlar nog om brist på familjehem eller något. 

• Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:21:22 följande:
    Och btw så får de nog en hyfsat bra peng i månaden om de har 3 barn hos sig, så de borde minsann lägga pengarna på barnen också. Att soc accepterar sånt här bullshit handlar nog om brist på familjehem eller något. 
    Pengarna går till barnen, hon sover ju bara där ute, annars är hon ju inne.
  • Venne

Ställ prylarna i rummet som är över då och stäng till dörren. Problem solved. 

• Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:22:16 följande:
    Ställ prylarna i rummet som är över då och stäng till dörren. Problem solved. 
    Varför säger du det till mig? Det är inte direkt upp till mig. Sakerna får inte plats inne och de vill inte ha förråd inne heller för den delen.
  • Anna Paulita

Det är upp till dig att informera socialtjänsten om detta dock!!

• Anonym
    Anna Paulita skrev 2012-09-28 15:25:03 följande:
    Det är upp till dig att informera socialtjänsten om detta dock!!
    Och varför det? 
  • Venne

Jag menade ju att de kunde göra det, jag vet inte vem de är så svårt att rikta det rätt. 

Men alltså här är ju många frågetecken. För det första hon är ett barn, men har  tydligen fritt val att bosätta sig i ett förråd. Hur många föräldrar accepterar det alternativet?

För det andra, nu när det är bestämt så här.. hur många föräldrar låter sin dotter bo i den där miljön? Hon hade säkert inte blivit behandlad så om hon var deras biologiska barn. Att hon inte är den klagande typen ska hon ju inte straffas för. Man kan ju ändå visa lite omtanke och hjälpa henne göra fint. Man kanske kan gå igenom om det finns saker man ändå borde slänga. Snygga upp och se om något kan ställas inne i huset eller i en källare/vind.  Exempelvis. 

Jag menar inte att de är usla, men de borde ändå göra något åt hennes boendesituation om de nu tyckr det är ok att hon bor där ute. De ska ju faktiskt ta lite vuxenansvar för henne som familjehemsföräldrar.  

• Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:28:08 följande:
    Jag menade ju att de kunde göra det, jag vet inte vem de är så svårt att rikta det rätt. 

Men alltså här är ju många frågetecken. För det första hon är ett barn, men har  tydligen fritt val att bosätta sig i ett förråd. Hur många föräldrar accepterar det alternativet?

För det andra, nu när det är bestämt så här.. hur många föräldrar låter sin dotter bo i den där miljön? Hon hade säkert inte blivit behandlad så om hon var deras biologiska barn. Att hon inte är den klagande typen ska hon ju inte straffas för. Man kan ju ändå visa lite omtanke och hjälpa henne göra fint. Man kanske kan gå igenom om det finns saker man ändå borde slänga. Snygga upp och se om något kan ställas inne i huset eller i en källare/vind.  Exempelvis. 

Jag menar inte att de är usla, men de borde ändå göra något åt hennes boendesituation om de nu tyckr det är ok att hon bor där ute. De ska ju faktiskt ta lite vuxenansvar för henne som familjehemsföräldrar.  
    Det är ju städat där, det står inga saker på golvet eller så, men det är mycket saker i hyllorna..

Hon är definitivt den gnällande typen, är hon missnöjd så låter hon allt alla höra det. Hon behandlas likadant som de andra barnen i hemmet. Att de två andra bor i stugor är för att de ville det. 

Jag har inte tänkt så mycket över det innan, det bara slog mig så blev jag nyfiken på hur andra ser det.. 
  • Venne

Hade du själv kunnat tänka dig att bo där inne? Nu menar jag inte ett par nätter, utan BO där inne? Hade du kunnat tänka dig att låta din egen 16-åriga dotter bo i det förrådet? Det är väl bara det detta handlar om egentligen. Är det rimligt? Jag tycker inte det. 

• Anonym (pappa)
    Anonym skrev 2012-09-28 15:21:18 följande:
    Det finns rum i huset men hon vill inte bo inne.
    Ja, om hon är 16 kan det vara rimligt att hon själv får göra det valet.
Svar på tråden Fosterbarnet bor i förrådet