• Anonym

Fosterbarnet bor i förrådet

Hon är 16 år och bor i förrådet på gården, det är prylar i hyllorna (sånt som de sparat alltså) och stengolv, dock mycket mattor.. De har ställt in en säng och där sover hon..

Vad tycker ni om det upplägget?  

• Svar på tråden Fosterbarnet bor i förrådet
  • Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:07:34 följande:
    inte ok såklart. Har ingen kontaktat hennes familjehemssekreterare på soc?
    Varför tycker du inte att det är okej? Jodå, hon har tät kontakt själv, ingen som sagt nåt om det. 
  • Anonym

Nej det är ett riktigt förråd, med frys osv också. Det är hyllor längs med varje vägg förutom där sängen står. 
    De har tre fosterbarn, de andra två bor i varsin stuga  på gården, men det fanns inte till alla så då ställde de in sängen där. Jag vet inte vad hon tycker om det men hon har iaf aldrig klagat.

• Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:20:17 följande:
    Det där hade jag accepterat om jag hade sovit över hos bekanta ett par dagar, men vem f'n vill BO sådär? Ska hon behöva ha det så bara för att hon är 16, familjehemsplacerad och kanske inte har något bättre alternativ hon kan ordna själv? De får väl flytta sitt gamla skit och fixa till boden, eller ordna ett rum inne i huset. 
    Det finns rum i huset men hon vill inte bo inne.
  • Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:21:22 följande:
    Och btw så får de nog en hyfsat bra peng i månaden om de har 3 barn hos sig, så de borde minsann lägga pengarna på barnen också. Att soc accepterar sånt här bullshit handlar nog om brist på familjehem eller något. 
    Pengarna går till barnen, hon sover ju bara där ute, annars är hon ju inne.
  • Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:22:16 följande:
    Ställ prylarna i rummet som är över då och stäng till dörren. Problem solved. 
    Varför säger du det till mig? Det är inte direkt upp till mig. Sakerna får inte plats inne och de vill inte ha förråd inne heller för den delen.
  • Anonym
    Anna Paulita skrev 2012-09-28 15:25:03 följande:
    Det är upp till dig att informera socialtjänsten om detta dock!!
    Och varför det? 
  • Anonym
    Venne skrev 2012-09-28 15:28:08 följande:
    Jag menade ju att de kunde göra det, jag vet inte vem de är så svårt att rikta det rätt. 

Men alltså här är ju många frågetecken. För det första hon är ett barn, men har  tydligen fritt val att bosätta sig i ett förråd. Hur många föräldrar accepterar det alternativet?

För det andra, nu när det är bestämt så här.. hur många föräldrar låter sin dotter bo i den där miljön? Hon hade säkert inte blivit behandlad så om hon var deras biologiska barn. Att hon inte är den klagande typen ska hon ju inte straffas för. Man kan ju ändå visa lite omtanke och hjälpa henne göra fint. Man kanske kan gå igenom om det finns saker man ändå borde slänga. Snygga upp och se om något kan ställas inne i huset eller i en källare/vind.  Exempelvis. 

Jag menar inte att de är usla, men de borde ändå göra något åt hennes boendesituation om de nu tyckr det är ok att hon bor där ute. De ska ju faktiskt ta lite vuxenansvar för henne som familjehemsföräldrar.  
    Det är ju städat där, det står inga saker på golvet eller så, men det är mycket saker i hyllorna..

Hon är definitivt den gnällande typen, är hon missnöjd så låter hon allt alla höra det. Hon behandlas likadant som de andra barnen i hemmet. Att de två andra bor i stugor är för att de ville det. 

Jag har inte tänkt så mycket över det innan, det bara slog mig så blev jag nyfiken på hur andra ser det.. 
  • Anonym

Inte okej. Anmäl för helvete!!!

• Anonym
    Anna Paulita skrev 2012-09-28 15:44:40 följande:
    Tycker du själv det är ett optimalt och normalt boende? Att en person, som uppenbarligen redan innan har det tufft, ska tvingas bo i ett förråd?
    Men hon tvingas ju inte bo där, hon vill bara inte bo inne.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 15:45:17 följande:
    Men hon tvingas ju inte bo där, hon vill bara inte bo inne.
    Fast barn låter man inte bestämma över vissa saker.

Nåt verkar skumt här.

Anmäl och låt dem göra en utredning, är allt okej så är det ju lugnt =)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 15:47:44 följande:
    Fast barn låter man inte bestämma över vissa saker.

Nåt verkar skumt här.

Anmäl och låt dem göra en utredning, är allt okej så är det ju lugnt =)
    Ett barn? Hon är 16! Jag flyttade hemifrån bara ett år äldre!
  • Anonym
    Pippilångstrump skrev 2012-09-28 15:49:54 följande:
    Borde man inte då fråga sig varför hon inte vill bo inne? Är de inte snälla mot henne? Har de gett henne ett erbjudande om att bo ut och mer penger tex eller bo inne?

Har hon helt valt det själv och förövrigt bor hos en varm och kärleksfull familj så är det väl ok, men det låter fruktansvärt skumt måste jag säga. 
    Nej det har verkligen inte mutat henne! Det är inget skumt med dem alls. Hon har klarat sig själv länge innan så hon vill inte bo inne "som ett barn".
  • Anonym
    MLB skrev 2012-09-28 20:04:47 följande:
    Hur vet du att dom inte mutat henne?
    Jag vet det, det skulle de aldrig göra. De behandlar allihop som sina egna barn. 
Svar på tråden Fosterbarnet bor i förrådet