• Venne

Fosterbarnet bor i förrådet

inte ok såklart. Har ingen kontaktat hennes familjehemssekreterare på soc?

• Venne

Bilden jag får i huvudet av din TS skriker ju att det inte är ok. Men visst, det kanske snarare är en trevligt ombonad liten stuga precis bredvid huset, där det bara råkar stå en snygg hylla med lite av deras prylar på. Hur är det egentligen? 

Oavsett vilket så kan jag tycka det verkar konstigt att ett familjehemsplacerat barn inte få bo med en familj, utan hamnar ensam i ett förråd. Helt oavsett hur den fysisk miljön är.  

• Venne

Det där hade jag accepterat om jag hade sovit över hos bekanta ett par dagar, men vem f'n vill BO sådär? Ska hon behöva ha det så bara för att hon är 16, familjehemsplacerad och kanske inte har något bättre alternativ hon kan ordna själv? De får väl flytta sitt gamla skit och fixa till boden, eller ordna ett rum inne i huset. 

• Venne

Och btw så får de nog en hyfsat bra peng i månaden om de har 3 barn hos sig, så de borde minsann lägga pengarna på barnen också. Att soc accepterar sånt här bullshit handlar nog om brist på familjehem eller något. 

• Venne

Ställ prylarna i rummet som är över då och stäng till dörren. Problem solved. 

• Venne

Jag menade ju att de kunde göra det, jag vet inte vem de är så svårt att rikta det rätt. 

Men alltså här är ju många frågetecken. För det första hon är ett barn, men har  tydligen fritt val att bosätta sig i ett förråd. Hur många föräldrar accepterar det alternativet?

För det andra, nu när det är bestämt så här.. hur många föräldrar låter sin dotter bo i den där miljön? Hon hade säkert inte blivit behandlad så om hon var deras biologiska barn. Att hon inte är den klagande typen ska hon ju inte straffas för. Man kan ju ändå visa lite omtanke och hjälpa henne göra fint. Man kanske kan gå igenom om det finns saker man ändå borde slänga. Snygga upp och se om något kan ställas inne i huset eller i en källare/vind.  Exempelvis. 

Jag menar inte att de är usla, men de borde ändå göra något åt hennes boendesituation om de nu tyckr det är ok att hon bor där ute. De ska ju faktiskt ta lite vuxenansvar för henne som familjehemsföräldrar.  

• Venne

Hade du själv kunnat tänka dig att bo där inne? Nu menar jag inte ett par nätter, utan BO där inne? Hade du kunnat tänka dig att låta din egen 16-åriga dotter bo i det förrådet? Det är väl bara det detta handlar om egentligen. Är det rimligt? Jag tycker inte det. 

Svar på tråden Fosterbarnet bor i förrådet