• Karla79

Kan man liggamma från dag 1?

Med första barnet började jag liggamma först efter 1-2 månader, mest för att jag inte tänkte på att möjligheten fanns. Det är ju väldigt smidigt att slippa gå upp hela tiden på natten, så nu tänkte jag prova direkt med nya bebisen. Men hur funkar det egentligen för så små, jag tänker att det är kanske svårt för dem att ligga på sidan även om man lyckas stötta nacken med sin hand? Och armen blir ju liksom lite fasttryckt under kroppen. Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Kan man liggamma från dag 1?
  • Lacey

Liggammade redan första natten på BB, fungerar jättebra.

• Whitetrash86

jag liggammande direkt! Första målet mat för båda barnen var liggandes. Var faktiskt BB som sa att jag skulle göra det (lättare för MINA barnen att få tag då)
    Så du kan absolut liggamma från början. Tänk bara på att inte ha barnet få högt upp =D

• Natulcien

Ja, oh ja. Det funkar utmärkt. Jag liggammade direkt på BB eftersom hela mitt underliv var ett enda stort blåmärke p.g.a. sugklocka...så jag kunde inte sitta...ajaj.

• lövet2

Inga problem. Jag bäddar i dubbelsängen med plastfrotté och ett badlakan över, och så får babyn ligga där. I stället för att "lyfta upp" babyns huvud vid amningen, så trycker jag ner bröstet. Men tekniken blir förstås lite olika beroende på hur stora bröst man har.

• SatuSv

Jag liggammade direkt första amningen, lägger han bara på sidan och mage mot mage, kudde under mitt huvud och armen under kudden. Ammar bättre så än sittandes.

• villsågärna38

Det går jättebra. Det var vad BB rek även oss i första hand. Lillan vägde bara 2600 men det funkade ändå jättebra. Det bästa är att inte ha någon hand under huvudet utan ligga på sidan, mage mot mage som SatuSv skriver. Kolla filmen på amningshjalpen.se om du är osäker. Vet inte vad jag hade gjort utan, så mycket enklare att liggamma på natten första tiden. Lycka till!

Svar på tråden Kan man liggamma från dag 1?