• Äppelpaj80

Hur många barn går det i ert barns klass (åk1-6)

Är lite nyfiken på hur vanligt det är med stora klasser i skolan?
    Berätta gärna vart ni bor eller vad ni tycker om antalet barn i klasserna. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många barn går det i ert barns klass (åk1-6)
  • Butterflie

12st e dom och nästa år när min 6åring börjar 1an så e de 15st, jag gillar det.. De är en mysig liten grupp och alla står varandra nära, de är inget stök eller bråk. Bor i Ulricehamnskommun.

• Dolphingirl

Jag har inga egna barn i skolålder än, men jobbar som lärare på mellanstadiet. Tycker dett är en intressant fråga. Skulle även vara intressant att veta hur många pedagoger det är i klassen samtidigt och vilken kommun.

På den skola jag jobbar kan de i åk tre vara 4 pedagoger i en tredjeklass på 24 elever. När samma klass sen blir rutor ska de helt plötsligt klar sig med en pedagog. Detta tycker jag är helfel. Och då bor vi i en kommun som inte är speciellt fattig, snarare tvärt om. Fattar inte hur politiker tänker där.

Gabriel 080804 + BF April 2013
  • Butterflie
    Dolphingirl skrev 2012-09-30 22:49:01 följande:
    Jag har inga egna barn i skolålder än, men jobbar som lärare på mellanstadiet. Tycker dett är en intressant fråga. Skulle även vara intressant att veta hur många pedagoger det är i klassen samtidigt och vilken kommun.
    På den skola jag jobbar kan de i åk tre vara 4 pedagoger i en tredjeklass på 24 elever. När samma klass sen blir rutor ska de helt plötsligt klar sig med en pedagog. Detta tycker jag är helfel. Och då bor vi i en kommun som inte är speciellt fattig, snarare tvärt om. Fattar inte hur politiker tänker där.
    En lärarinna och en lärarstudent, men annars är det en ensam lärarinna, hon kommer även att följa barnen tills de går över till 4de klass.
    Förutom på musiken för då har de en musiklärare.
  • fortsätt paddla

16 st på en lärare + resurs.
    Får se hur dom gör nästa år när mellanflickan ska upp till skolan. Det blir en klass på 26 st. Bor i en mindre kommun utanför Gbg. Är väldig nöjd med skolan.

• Noicka

De är två i mellan killens F-klass:D, i stora killens klass är de hela 8 stycken! Inte konstigt att skolan kanske ska läggas ner....:D

• Äppelpaj80

I den skola vi vill sätta barnen går det 28 elever i varje klass. Jättebra skola men det saknas pengar tyvärr. :-/ Frågan är hur bra jobb lärarna kommer kunna göra med så stora klasser. Helt sjukt!

• LillaJag76

De är 21 st i 2-3:an, 2 lärare och en resurs.
    Hen går i 2:an och de är 8 st. Har många lektioner klassvis.
    Liten skola på landet.  

• Mrs Green

Min dotter går i 1:an, de är 23 barn och 2 lärare. Det är en friskola i Stockholms kommun. De (populära) kommunala skolorna häromkring är överfyllda med 28 barn/klass. Medan det finns andra skolor som ingen väljer att ha sina barn i, där det är ungefär hälften så många. Känns galet.

När jag gick i skolan på 70-talet var det ca 24 barn/klass men alltid bara 1 lärare. Så det har väl inte blivit sämre egentligen.

• nicke nyfiken76
    Mrs Green skrev 2012-10-01 07:47:40 följande:
    Min dotter går i 1:an, de är 23 barn och 2 lärare. Det är en friskola i Stockholms kommun. De (populära) kommunala skolorna häromkring är överfyllda med 28 barn/klass. Medan det finns andra skolor som ingen väljer att ha sina barn i, där det är ungefär hälften så många. Känns galet.

När jag gick i skolan på 70-talet var det ca 24 barn/klass men alltid bara 1 lärare. Så det har väl inte blivit sämre egentligen.
    Men det är ju sjuk mycket mer barnen ska hinna lära sig i skolan nu, mot för på 70-talet... 
Svar på tråden Hur många barn går det i ert barns klass (åk1-6)