• Amber

Nån som har ett jättelätt och snabbt recept?

Jag söker nåt gott till kaffet, nåt som är superenkelt, helst bara vispa ihop nåt och hälla i en form om ni förstår vad jag menar. Är alltså inte nån hejare på att baka som ni säkert förstår... Skäms

Så kom med era bästa förslag, snälla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-01 10:06
    Menar alltså nåt som inte ens jag kan misslyckas med, ska bjuda några grannar på kaffe i eftermiddag tänkte jag, och vill väl imponera lite. ;)
  • Svar på tråden Nån som har ett jättelätt och snabbt recept?
  • katalysator

Kladdkaka! Kräver ganska många ingredienser, men det är inget som är beroende av att man ska vispa det pösigt, inte får röra för länge, inte får råka ha i lite lite för mycket socker eller nåt sånt. Det är bara att röra ihop allt så blir det bra Solig Det här receptet brukar jag använda:

75-100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    2 dl mjöl
    5 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker

Smält smöret, ha i äggen, blanda ner allt annat och rör runt till en jämn smet. Häll i en smord (och eventuellt bröad) form och grädda i ugnen i 175 grader i 15-20 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den.

• Caysa

Rörda kakan!! Löjligt enkel och kan varieras i mängder!
    www.kerstinwessberg.se/blogg.html

Jag brukar ha minst 100g nötter! Det går ju att ta vilka nötter man vill, mandel, hasselnöt, cashew, valnöt, nötmix osv. Eller så tar jag lite äpplebitar och lägger i botten. (Kokos tyckte jag dock blev lite tråkigt). Servera som den är eller med glass eller vaniljsås!
    Jag bakar den ofta! Tokenkelt!

• kiablo

Hemmagjord havreflarn med lemoncurdgrädde och färska bär (upptinade frysta bär går även det bra) hallon och björnbär är mina favoriter.

Enkelt och går snabbt att göra. Hur gott som helst, är absolut en av mina favoritefterrätter :)

• katalysator

En smulpaj av valfri sort är ju också tämligen felsäkert, och det är bra säsong för både äpplen, plommon och rabarber nu Glad

• riboflavin

Superfavorit här hemma är mandelmassekaka.

1 rulle mandelmassa skärs i skivor (tunna=krispiga kakor, lite tjockare=sega kakor) och gräddas på 200 grader tills de är gyllenbruna. (5-7 min)

Klart! 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Amber
    riboflavin skrev 2012-10-01 10:34:29 följande:
    Superfavorit här hemma är mandelmassekaka.

1 rulle mandelmassa skärs i skivor (tunna=krispiga kakor, lite tjockare=sega kakor) och gräddas på 200 grader tills de är gyllenbruna. (5-7 min)

Klart! 

Det där låter som nåt jag garanterat skulle klara! Cool

Ska åka ner och handla lite, så en rulle mandelmassa är givet, tack för tipset, ska prova det! Glad
  • Amber

Tack för övriga recept och tips också, ska spara tråden och testa flera av dom.

• Amber

Hej igen!

Ville bara meddela hur det gick i eftermiddag. Jag testade ett par av era tips, bl a mandelmassekakorna, men dom var ingen höjdare... Tungan ute

Havreflarn provade jag också, och det gick faktiskt bra, kommer nog göra dom igen tror jag.

Men favoriten blev ändå kolakakor! Något så enkelt som kunde bli såå gott!

Så grannarna var nöjda och så även jag. Kommer bjuda hem dom fler gånger, vi hade jättetrevligt. Glad

• Lilla Morran

Superenkel glasstårta En marängbotten läggs i form med löstagbar kant. Vispa 1 pkt vaniljvisp. Blanda ner frysta hallon och krossad daim. In i frysen. Garnera med valfritt garnityr eller inte alls.

• 2filurer

Paj!

Lägg 1pkt Frysta bär i botten på en pajform

Blanda:

3dl havregryn
    2dl socker
    1dl vetemjöl

strö över bären

hyvla smör som du täcker hela ytan med, in i ugnen på 225gr i ca 20-25 min 

• Björckan

Krabbelurer!

1 st ägg 
    3/4 dl socker 
    3/4 dl mjölk 
    2 1/2 dl vetemjöl 
    1 tsk bakpulver 
    1 tsk vaniljsocker 
    smör att steka i 
    socker att vända i

1. Vispa ägg och socker lätt skummigt. Tillsätt mjölken och sedan mjöl och vanilj. Rör om noga tills smeten är helt slät.

2. Värm ett plättjärn och smält smör på medelvärme. Klicka ner smeten och grädda krabbelurerna i omgångar, 3-4 minuter på var sida.

3. Lägg socker på ett fat och vänd krabbelurerna i sockret. Låt dem svalna eller servera dem ljumma med vispad grädde och sylt.

OBS, du behöver inte ta ett plättjärn. Det går precis lika bra med stekpanna och lägg små klickar i. 
Svar på tråden Nån som har ett jättelätt och snabbt recept?