Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Gallsten... Före, under och efter operation?

Opererade mig 2010 och har fått kronisk värk pga alla komplikationer. Gall läckage i buk pga att läkaren bränt på gallgången ovan gallblåsan där han inte borde varit. Proppar och hematom. Går fortfarande på morfin pga värken och får anfall trots op två till tre gånger om året som kräver ökad medicinering och läkarvård på sjukvård

Grönöga
    Denna jxxla diarré! Ska omedelbart kolla upp detta. Vad äter du för medicin?
    Jag fick en men den funkade inte. Jag fick papaverin men den hjälpte inte. Nu äter jag inolaxol och en gul genomskinlig kapsel börjar på D som skulle stilla gasbildningen i magen men jag har aldrig haft gaser.

Du har inget val ts! Men för allt i världen ts kräv öppen kirurgi om det tillstöter minsta lilla problem.

Ibland kommer anfallen inte pga mat utan för att stenarna och gruset irriterar! Det är väldigt vanligt med diarré efteråt pga att gallan rinner direkt ut i tolvfingertarmen hela tiden. gallblåsan uppgift är ju att samla upp gallan och portionera ut galla vid intag av mat men utan gallblåsan försvinner den funktionen.

Grönöga
    Jag kommer få gå med kronisk värk resten av mitt liv pga läkarens slarv. Men socialstyrelsen tycker att lite komplikationer får man räkna med. Men jag tycker inte det är ok att bli förstörd resten av livet!

Efter ska du be om inolaxol som är som små stenar (granulat) som man sväljer och drick rikligt med vatten till. Hjälper lite grann mot diarréerna emellanåt.

Många vänner har också op gallsten och tagit bort gallblåsan och mår prima. Så tre vänner mår bra och jag mår piss. Så det är ju oftast att man mår bra efteråt. Så du borde inte oroa dig säger jag som höll på att stryka med efteråt. Men jag var gravid precis innan och när de trycker in gas i buken för att se bättre fick de in mer då jag var uttänjd sedan graviditeten som var tre veckor tidigare. Pga det trycket fick jag proppar då jag fick ett nytt tryck i buken så kort tid efter graviditeten. Så är du i god kondition och inte varit i sämre skick det senaste innan op ska det inte vara några problem,

Anonym ajajaj

Ammar du kommer du inte få något starkare än spasmofen. Jag fick också spasmofen men det bet inte heller tillslut. När bebisen var tre veckor opererades jag och fick morfin och då får man inte amma då det slår ut det centrala nervsystemet som gör att bebisen slutar andas.

Anonym ajajaj

Och låt dem inte trycka i för mycket gas i magen om det gått för kort tid från förlossningen. Man brukar väl vara i form efter 3-6 månader. Jag fick proppar i ovarievenerna (äggstocksvenen). Och min ena äggstock blev dubbelt så stor pga att flödet blev fel. Allt detta för att läkaren inte tog hänsyn till att jag precis varit gravid. Nu i efterhand fattar jag att man borde ha gjort en öppen kirurgi.

Anonym (hm)

Det där med sekundär laktosintolerans låter intressant för så är det ju för de med IBS. Man blir bättre av det och min man och son äter enbart laktosfri kost. Jag lagar all mat laktosfri men jag dricker mjölk ibland och får då mer diarréer. Hör lär man ju sig massor.

Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?