• Anonym (ont som satan!)

Gallsten... Före, under och efter operation?

Har fått gallsten konstaterad i början av sommaren och sedan förra torsdagen (alltså strax över en vecka sedan då det är måndag nu) har jag haft 6 anfall!! Varav 3 lett till att jag behövt söka vård på sjukhus, och vid 4 av anfallen har det enda som hjälpt varit morfin (fått det utskrivet till och med för att klara mig utan att behöva åka in varje gång längre)!!

Förändrade levervärden vid det senaste besöket vilket gjorde att man behöll mig över natten när jag kom in akut med ambulans efter att de på min närakut valde att skicka vidare.

Resultatet av alla undersökningar är att jag nu står på lista för operation...

Vilket ju är bra på sitt sätt... Går ju inte att leva med dessa anfall.. Detta är inget liv!!

Jag verkar inte kunna kartlägga vad som triggar anfallen då det varit olika saker varje gång... Vilket ju försvårar livet ganska så rejält! Vad vågar jag äta egentligen?? Har ju till och med reagerat på okryddat kycklingbröst tillagat i ånga... :-S

Nu ligger jag dessutom med halsont och en dunderförkylning (ja för kroppen tyckte inte eländet räckte) och är sugen som skam på pannkakor... Men hmm innehåller ju ägg... och ägg är inte bra... men man kanske vågar liiite?? Jag menar... jag reagerar ju tydligen på att andas... så kanske inte spelar någon roll vad jag äter??

Jag har lite funderingar nu kring det där med operation osv...

Ni där ute som gjort operationen eller som mig väntar på op... vad har ni för erfarenheter??

Nån som kan tipsa om mat som funkar?
    Hur länge har ni väntat eller behövde ni vänta på op? (Verkar som att det är 5-8 veckors väntetid där jag bor... men då är det ett lokalt litet sjukhus... närmsta större sjukhus (dit de skickade mig med ambulans) har 8-13 veckors väntetid)
    Hur går det till vid op? Något jag behöver tänka på innan? 
    Var ni inlagda eller fick ni åka hem efter op?
    Hade ni mycket ont efter op?
    Efter op har ni kunnat börja äta normalt igen? Finns det något men bör tänka på efter op?
    Hur länge var ni sjukskrivna?

Vill höra både från de som det gått bra för och de som det gått sämre för. Allt för att kunna förbereda mig mentalt på vad som kommer hända... eller kan hända...

Och just nu den viktigaste frågan.... tror ni jag vågar äta pannkakor??...*ironi*         

• Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?
  • bambaloni

Hej! 
    jag åkte in akut för gallstensbesvär, men då hade jag även en inflammerad bukspottkörtel så det blev akut operation samma dag jag åkte in. Så egentligen kan jag inte svara på frågor angårnde väntetid och sådär. Dock kan jag berätta att efteråt kommer du känna dig öm, riktigt öm. Jag hade svår smärta natten efter operationen, men fick väldigt bra smärtlindring på sjukhuset. Åkte hem två dagar efter operationen. Fick smärtlindring utskrivet som recept av läkaren, men behövde bara använda dem vid tre tillfällen, vilket var när jag skulle sova. :)
    Lycka till!  

Fick du titthålsop eller vanlig op??
    Trodde de skulle ta mig akut i torsdags/fredags när jag hade förändrade levervärden... Men då valde läkaren att skicka hem mig för han sa att om möjligt är det alltid bättre att operera när det inte är akut...  För att det är bättre när kroppen inte är under stress som vid ett anfalll... Dock så går det inte alltid att skjuta upp det... Men ja om det går är det tydligen bättre:-S

• bambaloni
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-01 14:07:30 följande:
    Fick du titthålsop eller vanlig op??
    Trodde de skulle ta mig akut i torsdags/fredags när jag hade förändrade levervärden... Men då valde läkaren att skicka hem mig för han sa att om möjligt är det alltid bättre att operera när det inte är akut...  För att det är bättre när kroppen inte är under stress som vid ett anfalll... Dock så går det inte alltid att skjuta upp det... Men ja om det går är det tydligen bättre:-S
    Yes, fick titthålsop. ärren syns fortfarande, men dem bleknar tillslut. 
    Förstår att du nästan kan "hoppas" på att dem ska ta dig akut, eftersom den smärtan man har under ett anfall är helt GALEN! Men väntar du på operationstid nu? för det du isåfall skulle kunna göra är att ringa till sjukhuset och höta om dem har några avbokningar, så du kan "ta" deras operationstid istället? 

Jag kunde allt som inte var fet mat, Ingen lax, ingen köttfärs. pizza var inte att ens tala om heller! Fast pannkakor kunde jag äta. så unna dig pannkakor ikväll :P 

Nån mer som har nått tips att ge eller erfarenhet att dela med sig av??

• Totti

Hej! Jag opererades för gallsten för 2 år sen. Jag små anfall då och då men fattade först inte var det var. Iom att smärtan försvann eftet ett tag. I början varade anfallen i typ 5-15 min. Men sen vart dom stakare och längre. Jag vart alldeles kallsvettig och illamående. Sen en dag fick jag så ont att jag var tvungen att åka in. Fick då voltaren och vart hemskickad. Åkte in en gång till några dagar senare och vart hemskickad igen. Tredje gången jag åkte in höll dom mig kvar. Då smärtan ej släppte.Visade sig då att de var gallsten och att en sten fastnat så jag fött bukspottkörtel inflammation. Fick antibiotika och efter det opererad. Låg på sjukhus i en vecka ungefär.

JO det där med att bli kallsvettig och illamående känner man igen... :-S Mina senaste anfall har varat upp till 3 timmar och bara släppt med morfins hjälp...:-S

Sitter nu och är lite orolig... för fick feber igårkväll... Visserligen har jag även ont i halsen så tror det är förkylningsfeber... men är ju orolig att det skall vara något mer... Försöker se hurfärg och ögonfärg hela tiden för de sa att jag skulle hålla utsikt efter gulsot... Hoppas febern har med halsen och inte gallstenen att göra...:-S 

• Totti

Jag skulle tippa att det har med halsontet att göra. Men när ska du opereras? Konstigt att dom inte gjort det än då dina symtom är så tydliga...

Läkaren sa att man om det går tydligen helst opererar när man inte är under stress... Och då de inte verkade se tecken på gravinflamation (dock förändrade levervärden... och de hade förändrats från måndag till torsdag såpass att de valde att ha kvar mig över natten...och svullen gallblåsa men inte så svullen att det oroade) så då valde de att sätta upp mig på väntelistan istället...

Hoppas dock jag får kallelsen snart... är livrädd för nästa anfall...  

• Flisan79

Opererade mig för 11 år sedan. Hade då fått flera anfall och behövt åka in som du och få morfin/spasmofen. Tog inte lång tid innan de bestämde sig för att opa mig. Titthålskirurgi blev det. Man upptäckte då även att gallgången var inflammerad så delar av den togs bort. Efteråt hade jag ont några dagar men inte överdrivet farligt.

Mitt värsta anfall har jag ändå haft EFTER operationen. Fick citadon vid ett ivf försök och citadon+gallbesvär är big NO NO!!. Var själv hemma och fick ringa ambulans. Anfallet höll i sig flera timmar trots morfin i mängder. Så, ta inte citadon!!!

Efter op kan jag äta det mesta igen men är känslig för sallad och frukt (får som hungerskänsla/sug efter att ha ätit det) och av kiwi får jag anfallsliknande symtom.
    Fett däremot går bra vilket var något jag reagerade på innan.

• mamaleona

Jag opererade -09. Gick bra (titthålsop), dagkirurgiska avdelningen bara o slapp hem till natten. Sjukledigt var väl två veckor om ja minns rätt. Jag märkte inge skilt som orsakade mina anfall, kunde komma av en smörgås ex. Sjuk var jag 2-3 dgr, sen helt ok. Nu efteråt har jag kunnat äta som vanligt, inga besvär. Under det sista året har dock rödvin ibland gett gallbesvär vilket är konstigt eftersom blåsan e borta, men detta är tydligen möjligt iaf. Lycka till.

Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?