• Anonym

Gallsten... Före, under och efter operation?

när jag fick gallstens anfall så låg jag på sjukhus i en vecka.. fick fasta i 3 dagar och på den fjärde så hade jag operation. Tack vare allt morfin så var jag i lala land och var ganska bekväm. Efter operation (11 ¨år sedan) så mådde jag skit och hade ont. Men på den tiden så öppnade dom oftast upp 10-15 cm långa operations hål och därav att det gjorde ont utav bara den.  Låg ca 2-3 dagar tills jag kunde äta lätt kost  så fick jag åka hem och ta det lungt i 14 dagar. Bästa operation jag någonsinn gjort.
    Nu gör dom titthåls operation och den gör inte lika ont som den gamla versionen. 

• Anonym
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-03 12:08:07 följande:
    Skall skriva ner det! Tack!

Oj jo tur att det är lite vanligare med titthålsop nu:-S

Undrar massor över det där med kosten de första dagarna... och med inläggning osv... Många sidor jag läst på nämner det som en op där man åker in på morgonen och hem på kvällen.. Något som hos mig skapar stor ångest då jag är rädd för komplikationer och vill nog helst vara på sjukhus just för ifall ifall... Andra att man kommer in kvällen innan och åker hem dagen efter op (Som jag förstått att Pernilla Wahlgren gjorde i med sin op i torsdags) Sen så är ni flera här som skriver att ni låg längre även med titthål:-S Har inte fattat det som om alla haft komplikationer utan tro att åtminstonde en som låg längre verkat vara komplikationsfri...

Svårt att veta vad som gäller då:-S Skall nog be om att få spendera natten efter op på sjukhus iallafall... så jag slipper oron här hemma... Gillar inte sjukhus men då det är långt till närmsta sjukhus om jag är hemma så känns det som om det är att föredra att ligga inlaggd IFALL något skulle gå fel vilket det ju verkat göra på flera av er...

För mig så fick jag vara inne på sjukhuset för dom hade inte tid och operera mig och jag var ganska dålig efter operation tack vare det stora såret hade jag svårt och röra mig.. Nu är normala att du åker hem i stort sett samma dag eller dagen efter om inget händer dvs.
  • Anonym
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-22 14:42:21 följande:
    Idag är det dags.. om en ca 40 min skall jag träffa kirurgen... Har varit mer eller mindre illamående sedan jag kom hem från sjukhuset men inga nya STORA anfall... dock molande som kommer och går... och denna jävla illamående

Lite deppig dock.. Har redan svårt med vikten (Väger 88 kg och är 174... gått ner 12 kg sedan jag började medicinera för hypotyreos i vintras...) men börjar sakta ta mig neråt... På skämt i går så tänkte jag för att att tänka possitivt på operationen att "Hmm gallanoch stenarna måste ju väga något.... kanske jag förlorar nått halv kg eller kg:-P" Så satte mig och googlade....

"Vad väger en gallblåsa": fick nu inte svar på det men hittade tråd på tråd på tråd som och blogg och forum osv osv där folk säger att de gått upp kring 20 kg efter operation och inte klarar av att gå ner i vikt längre!!!! HJÄLP!!! Jag vill inte gå upp igen!!!

Har någon av er märkt av detta?? 
    Jag har inte kunnat hålla någon diet när jag hade alla mina anfall så efter operationen rasade jag i vikt. Vilket var skönt för 3 månader efteråt hade jag en GBP planerad. Nu har jag gått ner 32 kg sen i februari, men bara 10 av dem är sen efter magsäcksoperationen ;)

Så bara du inte sätter i gång och frossar i allt du inte kunde äta innan så ska det gå bra :)
Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?