Inlägg från: Anonym (ajajaj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ajajaj)

Gallsten... Före, under och efter operation?

TS:
    Vet du hur dåliga levervärdena var? Jag fick info om att de främst tittade på två olika värden som båda skulle ligga under 0,75. För mig låg de värdena på 5,16 och 6,7.    

Jag fick mitt första anfall i somras och har hunnit ha 5 anfall på två månader. De två första gångerna fattade jag inte vad som var fel utan försökte helt enkelt bara överleva (inte kul när man har en liten bebis på bara någon månad).

Jag fick ut Spasmofen och det bet på de två följande anfallen, men det femte anfallet höll i sig över ett dygn. Jag var helt groggy av att ha så ont så länge. Jag åkte in akut när det gått nästan ett dygn, men de tog bara blodprover och väntade ut anfallet (kom in vid midnatt och fick träffa läkare klockan fyra.   

Nu ska jag på ultraljudsundersökning och förhoppningsvis kan de se vad som är problemet.   

• Anonym (ajajaj)
    LindaEfraim skrev 2012-10-04 09:50:31 följande:
    Anonym ajajaj

Ammar du kommer du inte få något starkare än spasmofen. Jag fick också spasmofen men det bet inte heller tillslut. När bebisen var tre veckor opererades jag och fick morfin och då får man inte amma då det slår ut det centrala nervsystemet som gör att bebisen slutar andas.

Fy fasen!!! Då blir det att välja då. Fortsätta amma eller opereras... Tack för info, då vet jag vad som gäller om det blir akut. 
  • Anonym (ajajaj)
    LindaEfraim skrev 2012-10-04 10:26:43 följande:
    Anonym ajajaj

Och låt dem inte trycka i för mycket gas i magen om det gått för kort tid från förlossningen. Man brukar väl vara i form efter 3-6 månader. Jag fick proppar i ovarievenerna (äggstocksvenen). Och min ena äggstock blev dubbelt så stor pga att flödet blev fel. Allt detta för att läkaren inte tog hänsyn till att jag precis varit gravid. Nu i efterhand fattar jag att man borde ha gjort en öppen kirurgi.

Usch, vad ledsen jag blir för din skull - och orolig för min egen. Men om det inte blir akut så lär väntetiden göra att bebisen hinner bli 5-6 månader i alla fall, han är drygt tre månader nu och jag ska på ultraljud imorgon. Nervös!!
  • Anonym (ajajaj)

Då var det bekräftat. Jag har ett flertal mindre (ca 3mm) stenar i gallblåsan.
    Nu är det bara att vänta på ett besked från vårdcentralen vad planen för framtiden blir. Jag har inte haft något anfall på två veckor nu så antagligen kommer vi att avvakta och se hur det artar sig (om jag går på hur de brukar göra på vår vårdcentral). 

• Anonym (ajajaj)

Lycka till idag, TS!

Jag har fått remiss till kirurgen, men ju mer jag googlar känner jag att jag vill avvakta. Jag hade många anfall ett tag, men nu har jag inte haft minsta känning på flera veckor utan att ha undvikit någonting annat än ägg. Vi får se vad det blir av det här. 

Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?