• Yarrow

Gallsten... Före, under och efter operation?

Jag opererade bort min galla i Februari i år. Har haft problem i ca 6 år men eftersom jag är så ung var det ingen som tänkte på att kolla gallan när jag gång på gång åkte in på akuten.
    Blev hemskickad för magsjuka några gånger eftersom jag hade så ont så att jag kräktes. Blev behandlad för olika andra sorters maggrejer, mensvärk.. minns inte ens alla nu.
    Det krävdes att jag skulle svimma på spårvagnen och bli fick åka ambulans in till akuten (iofs 3dje gången menmen) innan en läkare började misstänka gallsten.

Och det var så sköönt att bara få det bekräftat. Boven för mig var mestadels ägg men det förvärrades snabbt och efter ett tag kunde jag inte ens äta en apelsin som var uppskuren på samma skärbräda som ett äpple.

I alla fall, trotts svimmningsattacker och kaskadspyor av smärta så var det inte inflamerat och jag fick snällt vänta 9 månader på min operation men det var det värt!
    När jag väl visst va det var och vilken mat jag skulle undvika gick jag från 2-3 anfall i veckan till 1-2 i månaden i stället.

Operationen gick bra, fick åka hem dagen efter. Tror jag var sjukskriven i ca 2 veckor om jag inte minns fel. Tog helt ärligt lite längre tid att återhämta sig än vad jag trodde men det var så himla mycket värt det.
    Jag har inte haft några som helst besvär i efterhand, de dåliga levervärderna som kom i samband med gallsenen har också förbättrats.
    Jag kan äta allting som vanligt igen och är mycket gladare :)

• Yarrow
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-03 08:54:03 följande:
    Skönt att höra att det inte gått illa för alla... Usch har aldrig varit så sugen äpplen, ägg och fet mat som jag varit det senaste....=-O helt hysteriskt! Både längtar och fruktar operationen... Rädd för alla problem och komplikationer som jag hör om.... Men längtar efter att inte sitta och fundera kring varje liten sak jag stoppar i munnen om det kommer ge anfall eller inte... Blir tokig! Engång tror jag lök var brottslingen... En annan gång misstänker jag rödvin... Första diagnostiserade anfallet var smörgåstårta... Innan dess grönkålspaj och restaurang bearneise(visste dock inte vad det var då och höll på att anmäla restaurangen för mat förgiftning...) Men de flesta andra anfallen kan jag inte hur jag än försöker komma på vad som kan ha triggat det... Tio timmar eller mer efter att jag ätit och bara druckit lite vatten och jag får likväl anfall!!!!!! Svårt att veta vad man skall göra då.... Vill så gärna ha ett ägg... Förlorade ägg... Omelett.... Men efter smörgåstårtan vågar jag inte... Eller ett äpple... Mmmmmm....äppelpaj kanske.... Mmmmmm *suck* hoppas jag kan äta sånt efter operationen....
    Men skoj inte ;) I 6 månaders tid så handlade 99 % av alla mina statusuppdateringar på facbook om ägg :)

I alla fall, operationen görs alltid med titthål och är numer en rutinoperation sa dem till mig. tror min operation bara tog ca 40 minuter. Om det skulle vara så att de inte kommer åt pga av levern eller så kan de öppna upp. Görs detta så får man stanna kvar längre på sjukhuset.

En vecka efter operationen fick jag ta bort agrafferna som höll igen såren, de gick in å 4 ställen varav en i naveln så jag har bara 3 små ärr som nu, 8 månder senare knappt syns.
  • Yarrow
    Kan du äta ägg nu då:-P Sjukt vad sugen man blir på det när man inte får äta det.......... Ironiskt egentligen...

Hehe har skämtat om att jag kan låtsas som att ärren är från att jag var hjälte i en skottlossning:-P Hehe kan man försöka med iallafall:-P Så låter det lite tuffare när nån ny kille ser en naken än att säga att man opererats :-P Mahahaha måste ju göra det bästa jag kan av situationen:-P

Japp, så mycket jag orkar och vill :) Fast jag måste erkänna att jag var lite orolig när jag åt första ägget efter operationen, tror det tog en vecka innan jag vågade men det gick jättebra :) Äpplen och päron gav mig ordentliga anfall också och de kan jag äta utan problem med :)

Och ärren syns knappt, nu är jag iofs inte pinnsmal så jag visar inte min mage för så många andra än min man. Haha.
  • Yarrow
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-03 14:49:01 följande:

Inte pinnsmal jag heller:-P men singel... :-P så de som väl får se ärren vet ju inte vad det kommer ifrån:-P Dessutom gillar jag bikinis trots min figur
    Haha, kör hårt!

Är man lite överviktig kan man behöva göra någon vecka med pulverdiet innan operationen. för att levern ska bli mindre och underlätta operatioen.
    Jag gick väl upp nästan allt jag gick ner stra efter operationen, haha.. Det var bara så gött att kunna äta preci vad man ville igen :)
  • Yarrow

Att gå ner i vikt innan operationen underlättar ju för narkosen med så det har ju bar fördelar även om själva pulverdieten är äcklig. Men det är sååååååå värt det :)

• Yarrow

nä, det är inte receptfritt så man kan välja vilken pulverdiet man vill. Prata med din läkare först bara innan du börjar så att de räknar ut hur mycket du gått ner f.r.o.m att du börjar på pulverdieten. Annars kommer de räkna från den dagen då du träffar din kirurg.

FÖrövrigt tror jag du kommer vilja åka hem tidigare än du tror. Sängarna på sjukhuset är inte sköna, men får inte sova tan de ska härja upp en hela tiden och har du lika tur som mig så får du dela rum med 4 snarkare.. haha

• Yarrow

Så skönt! För mig tog det några dagar innan jag kände mig bättre men sen blir det bara bättre och bättre för var dag!

Krya på dig! :)

• Yarrow
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-30 13:31:07 följande:
    Nu har det gått en vecka... och visst på vissa sätt mår jag bättre men faktiskt inte så som jag trodde...

Försökt ta upp med familjemedlemmar om det hela men de säger bara "Är väl inte så konstigt de har ju varit inne och grävt i dig!"
    Har fortfarande ont i magen. Inte som anfallen utan detta är en en konstant på något konstigt sätt både molande och skärande smärta under naveln och sedan vidare upp på höger sida. Känns svullet i magen och när det gör som ondast kan jag tycka att smärtan påminner om EXTREM hunger... men ja på något sätt inte helt så heller...

Kan inte ligga på sidan för det gör så ont innuti magen då... alltså inte i stygnen på utsidan även om de också känns... Men just innuti.. nu vet jag ju att jag har stygn där också men känns inte som det blir bättre..

Har dessutom en nästan konstant illamående känsla. Inte så illa så jag vill spy men ja lite irriterande i bakgrunden helt enkelt...

Hade nån av er liknande problem?  

Skall in på fredag och plocka stygnen och då skall jag fråga om det inte blivit bättre... Men ja... är lite orolig faktiskt...        
    Låter helt normalt. tänk på att du läker även inne i kroppen och så tar det tid innan organen sätter sig igen efter att ha varit uppblåst med gas och sånt som de gjorde under operationen.
    En del har dessutom lite ondare än andra after en operation, jag är en av dem som tar lite extra lång tid på sig att ta igen mig..
    Det jobbigaste var ändå när de började läka ordentligt och kliade innti magen, haha, inte direkt så att man kommer åt ;)

Om du får jätteont så kontakta akuten!
  • Yarrow
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-30 22:47:07 följande:

Tack.... Skönt att höra att det inte är onormalt...

Hmm kliar som attans i klamrarna jag har reda:-S Vill inte känna samma klåda innuti:-P Svårt nog så som det är:-P hahaha 
    Nä, det är ju svårt att veta om man inte har något att jämnför med. Hoppas du slipper klådan inuti :)
Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?