Gallsten... Före, under och efter operation?
Jag opererade bort min galla i Februari i år. Har haft problem i ca 6 år men eftersom jag är så ung var det ingen som tänkte på att kolla gallan när jag gång på gång åkte in på akuten.
Blev hemskickad för magsjuka några gånger eftersom jag hade så ont så att jag kräktes. Blev behandlad för olika andra sorters maggrejer, mensvärk.. minns inte ens alla nu.
Det krävdes att jag skulle svimma på spårvagnen och bli fick åka ambulans in till akuten (iofs 3dje gången menmen) innan en läkare började misstänka gallsten.
Och det var så sköönt att bara få det bekräftat. Boven för mig var mestadels ägg men det förvärrades snabbt och efter ett tag kunde jag inte ens äta en apelsin som var uppskuren på samma skärbräda som ett äpple.
I alla fall, trotts svimmningsattacker och kaskadspyor av smärta så var det inte inflamerat och jag fick snällt vänta 9 månader på min operation men det var det värt!
När jag väl visst va det var och vilken mat jag skulle undvika gick jag från 2-3 anfall i veckan till 1-2 i månaden i stället.
Operationen gick bra, fick åka hem dagen efter. Tror jag var sjukskriven i ca 2 veckor om jag inte minns fel. Tog helt ärligt lite längre tid att återhämta sig än vad jag trodde men det var så himla mycket värt det.
Jag har inte haft några som helst besvär i efterhand, de dåliga levervärderna som kom i samband med gallsenen har också förbättrats.
Jag kan äta allting som vanligt igen och är mycket gladare :)