• nordan1

Min sambo orkar snart inte med mig.

Hej!

Jag är 27 år och lider av enormt låg självkänsla och nu har det även gått ut över min sambo.

Vi har varit ihop i 9 månader och jag mår väldigt bra tillsammans med min sambo. Men med jämna mellanrum kommer det min sambo kallar för "dippar" då jag blir väldigt ledsen, gråter och skakar för något som skärrar mig och jag är ganska lättskärrad. Det hela bottnar i att jag har en låg självkänsla och jag känner mig lätt hotad av andra. Min sambo är väldigt omtyckt på den lilla orten där jag bor, och jag har tillochmed haft en kvinnlig bekant som sagt upp bekantskapen med mig p.g.a. avundsjuka. Hon var kär i min sambo nämligen, och det har jag inget emot, men för det gör mig väldigt illa berörd att hon nu har slutat hälsa på mig och blockerat mig på facebook (obs! Jag visste inte att hon var kär i honom när vi började vara tillsammans. Hon är en bekant som jag brukade umgås med för ca.10 år sedan). Och det är inte bara av henne jag får pikar och markeringar utan det kommer från andra kvinnor också, som jag tyckte bra om i vårt lilla samhälle innan jag blev tillsammans med min sambo. Jag känner mig dömd och tycker det är jobbigt att över huvud taget gå på affären. Detta är jobbigt för mig och det har även börjat bli jobbigt för min sambo att jag blivit, enligt honom, folkskygg.

Igår var senaste gången jag fick en "dipp" och då handlade det om några fotoalbum. Jag och min sambo ska flytta in i en 4:a och vi håller på och plockar ihop i lådor. Jag hittade några album och misstänkte genast att den skulle innehålla bilder från min sambos tidigare relationer. Jag tittade inte i dem eftersom jag vet att jag blir ledsen om jag ser att kvinnorna i hans liv har varit vackrare och bättre än mig, så jag frågade min sambo om vad detta var för sorts bilder. Och mycket riktigt var det från hans tidigare relationer. Jag fick genast en fysisk reaktion då jag börjar skaka, nervöst gnugga mig på halsen osv. Jag skäms över dessa känslor så jag försöker göra allt för att inte visa min "avundsjuka" eller vad man ska kalla det. Jag bad honom då att kanske eventuellt rensa ur albumen från dessa bilder och förvara dem där jag inte visste vart de var, så jag inte skulle få se dem, för jag vill verkligen inte se dem. Min sambo blir väldigt illa berörd av att jag blir såhär. Han uttryckte att han blir rädd för mig när det blir fysiskt, för det är inte det att jag ber honom tar bort bilderna från hans gamla relationer, det är det att jag blir alldeles skakig. För att göra en lång historia kort så slutade kvällen med att jag grät mig till sömns och att min sambo känner att han inte orkar med. Detta är väldigt påfrestande för honom och jag har insett att jag nu måste komma i kontakt med någon för att inte förlora en fantastisk människa i mitt liv som ju mellan dipparna jag får, som kommer ca. varannan vecka, gör mig så lycklig. 

Jag ringde idag till vårdcentralen för att få komma och träffa någon att prata med, och de skulle ta upp mitt fall på torsdag och sedan skicka en kallelse till mig inom fyra veckor. Men jag känner ju att jag vill prata nu, innan min sambo blir slutkörd och less. Har du något snabbt tips att ge tills jag får träffa kuratorn?

Mvh Nordan1

• Svar på tråden Min sambo orkar snart inte med mig.
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är bra att du söker kontakt med någon att prata med om dig själv så att du bättre kan förstå orsaken till din låga självkänsla. I de flesta fall rör det sig om att man har erfarenheter från tidiga relationer i livet som varit problematiska. Det kan t ex vara så att man inte fått den bekräftelse och kärlek man behövt eller att någon förälder inte varit närvarande. Ibland handlar det om trauman i livet som man inte fått en chans att bearbeta tillsammans med någon annan pålitlig person. Det känns som att du inte tycker att du är värd den kärlek du får i din relation och att du är rädd för att bytas ut mot någon som du tror är bättre och vackrare. I väntan på att få hjälp kanske du kan vara nöjd med att du tagit steget att gå och prata med någon för att kunna förändra situationen. Försök att tänka positiva tankar om dig själv och att du är värd lika mycket som alla andra.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Min sambo orkar snart inte med mig.