• OnlyOne

Er bästa höstgryta

Vore kul om ni kunde dela med er av era goda recept på mustiga grytor. Helst för långkok och med kött. Ska nämligen göra mitt första långkok i helgen och skulle verkligen uppskatta ett bra recept.

• Svar på tråden Er bästa höstgryta
  • FlitigaLis

Boef bourginoe (stavas kanske inte så) med högrev, svamp (orginal är champinjoner men kantareller är gott i), fläsk eller bacon, vitlök, rödvin.. åh det är så gott

• Kaffegalningen

Vi gjorde en variant av boef i helgen, pluras variant (googla) men utan svamp samt att lökarna fick koka i grytan efter stekning (ca 30 min) istället för att hällas på i slutet.

Så gott!

• Duckan

Säger också Boeuf Bourgignon. Väldigt gott och enligt min man inte så svårt heller.
    Coq au vin är en annan favorit.

• husetsfru

Jag höftade ihop en fläskkarre´ gryta förra veckan.
    Inget riktigt långkok, men gott vart det.

Skär fläskkarre´ i munsstora bitar. Fräs på i stekpanna så de får lite yta, lättast om man tar lite i taget, och lägg över i gryta. Häll oxå över ev spad som blir.

Hacka och fräs lök. Ner i grytan.

Salta och peppra.
    Lägg i lagerblad och buljong. (jag tycker ekologiska inte är lika salt och "buljongig" i smaken och kan änvända mer av den)

Häll på äppeljuice och öl. ca 50/50 men smaka av.

Smaka av med en skvätt soya.

Skala o dela morot i bitar. lägg i grytan när du uppskattar att det är ca 15-20 min koktid kvar, så de inte blir mosiga.

Red av om det behövs.

Servera med kokt potatis eller fullkornsspagetti.

Jag tycker grytor är roligt att göra men svårt att säga exakta mått på. Smaka av och blanda i lite av varje.

• OnlyOne

Åh, vad gott det låter med dessa recept. Jag älskar svamp och här fanns det att välja på. Återkommer i helgen för att berätta hur den blev.

• tro  hopp  kärlek

stek köttbitar av rött kött i omgångar ta vara på stekskyn efter varje stekning med lite vatten. krydda med salt, vitpeppar, pepparmix, svartpeppar
    stek även lök 
    ev champinjoner./kantareller
    lagerblad
    morot
    oxbuljong för den mustiga smaken  minst 4 st till en 3 liters
    mörk soja
    grädde minst 5 dl till en 3 liters gryta
    en skvätt kaffe
    en skvätt ättika eller smörgåsgurkaspad
    en nypa socker.
    några skedar med äkta smör

Koka länge serveras med gele, potatis smörad brysselkål. och smörgåsgurka

• Ann Lee

Tillagas i ugnen: Rödvinsgryta i lergryta (kan även göras i gjutjärnsgryta):http://frostrosor.blogspot.se/2010/10/rodvinsgryta-i-lergryta.html

Tillagas på spisen: Höstgryta med curry: http://frostrosor.blogspot.se/2010/11/hostgryta-med-curry.html

En supergod afrikansk gryta som lagas på spisen: http://remsansbistro.blogspot.se/2011/01/mustig-gryta-i-den-envisa-vintern.html    

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • amorvincitomniia

Jag har en återkommande favorit som är en svensk twist på en från början marockanskt gryta

* fräs lök, vitlök, chilli, hackad bladpesilja, tärnad potatis och paprika
    * pressa i apelsinsaft utav ½ apelsin, svartpeppar och kardemumma
    * lägg i hackad kyckling (eller annat valfritt kött) och fräs lite lätt
    * häll på soya och några dl vispgrädde, låt koka 10-15 min
    * lägg i skivade morötter och låt koka några min till så de blir lagom fasta

smaka av och tillsätt ev mer chili/kardemumma/soya/apelsin/peppar/persilja/grädde osv efter smak

höll upp i en djup tallrik och sprinkla över lite hackad persilja innan servering!

Mustig, mättande och såå god gryta :)

• Ann Lee
    amorvincitomniia skrev 2012-10-10 12:36:48 följande:
    Jag har en återkommande favorit som är en svensk twist på en från början marockanskt gryta

* fräs lök, vitlök, chilli, hackad bladpesilja, tärnad potatis och paprika
    * pressa i apelsinsaft utav ½ apelsin, svartpeppar och kardemumma
    * lägg i hackad kyckling (eller annat valfritt kött) och fräs lite lätt
    * häll på soya och några dl vispgrädde, låt koka 10-15 min
    * lägg i skivade morötter och låt koka några min till så de blir lagom fasta

smaka av och tillsätt ev mer chili/kardemumma/soya/apelsin/peppar/persilja/gräd de osv efter smak

höll upp i en djup tallrik och sprinkla över lite hackad persilja innan servering!

Mustig, mättande och såå god gryta :)
    Det lät gott!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Er bästa höstgryta