Inlägg från: Cannelle |Visa alla inlägg
  • Cannelle

När började ni ge smakportioner ?

junimamma12 skrev 2012-10-02 17:27:47 följande:
    Tacksam för svar, vill veta lite hur andra gör.. Min son är 3mån o han verka vara intresserad av annan mat, för när vi äter så tittar han sååå intressant på vår mat..

Det där argumentet kan jag bara inte förstå, bebisar är ju intresserad av allt vi gör. Min bebis älskar t.ex. att titta på när hennes pappa rakar sig, hon är också väldigt intresserad av min mobiltelefon, vilka slutsatser tycker du att jag ska dra av det?

Som jag har förstått det (är dock inte 100% säker här) så visar den senaste forskningen att bebisar tarmar är färdiga för mat först vid 6 månader, kan inte förstå varför så många vill börja tidigare.

Min bebis har precis blivit 6 månader och vi har bestämt oss för att testa Baby led weaning, kula att fler kör med det, tycker det verkar så mycket bättre än puréer!

• Cannelle
    Höghus skrev 2012-10-02 20:38:07 följande:
    Det finns hos många barn ett "smakfönster" runt 4-6 månader men vad det innebär är bara att bebisen bör få känna/vänja sig vid smaker typ slicka av ett lillfinger doppat i såsen/glassen/smöret mm. Inga skedar med mat helst före 6 mån.
    Stämmer det där verkligen? Finns det forskning som visar det eller är det något som Semper/Nestlé har hittat på?

Och vad riskerar man om man skulle börja vid 7 månader? Ett barn som aldrig någonsin kommer att vilja äta mat för att man har missat detta "smakfönster"? (inte meningen att låta otrevlig, jag bara undrar om det bara är en "myt" eller om det verkligen stämmer!)
  • Cannelle

Vad roligt att fler verkar syssla med BLW! Jag håller precis på och läser Gill Rapley och Tracey Murketts bok och är helt såld! 

Det enda jag kanske undrar lite över är att de är såå extremt kritiska till puréer och nästa "dumförklarar" föräldrar som börjar med puréer stället för plock mat till sina bebisar.  

• Cannelle
    elinson skrev 2012-10-06 00:05:56 följande:
    Till barn som är intresserade av mat kan man börja försiktigt vid 4 månader. Vi hade liksom du en som verkade väldigt intressad av vår mat. Han fick små smakupplevelser av vår mat (alltså lite på fingret, kanske 1-2 krm) och ett par teskedar med pureer av morot, banan, avokado och annat milt för magen. Vi startade när han var 4 månader.
    Men bebisar är ju nyfikna och intresserade av det mesta, i alla fall min bebis är väldigt intresserad av min mobiltelefon och vill gärna leka med pappas rakhyvel, klart de är intresserade och nyfikna av vår mat också, det innebär väl inte att deras tarmar är färdigutvecklade för mat? 
  • Cannelle
    Natulcien skrev 2012-10-06 13:31:30 följande:
    Vår son var intresserad av tidningspapper när han var 4 månader. Han fick aldrig äta det...
    Jag har inte latait min bebis raka sig med sin pappas rakhyvel heller, fast hon hade nog gärna velat! 
  • Cannelle
    leiapp skrev 2012-10-06 15:19:00 följande:
    Men snälla! De tittar ju intresserat på ALLT. Ger du honom kniven om han kollar på den också?

Jag helammade till 6 månader.
  • Cannelle
    Elinpelin84 skrev 2012-10-08 09:29:18 följande:
    Men herregud alltså!!
    Fick mitt första barn för 3 år sedan och då var det JÄTTEBRA att man började vid 4 mån med smakportioner, allt ändras hela tiden. Det gick super bra!

Dessutom kanske inte alla kan ge bröstmjölk!

Låt alla börja när de själva vill!! Alla måste inte vänta till 6 mån!! Då menar jag inte en dl direkt utan lite grann.

Ja så kan man ju se det. Man kan ju också se det som att forskningen hela tiden gör nya framsteg och att den senaste forskningen visar att tarmar och matsmältningssystem inte är färdiga förrän barnet är 6 månader. (en klassisk jämförelse brukar ju vara med rökning för gravida som var helt accepterad på 70-talet, sedan dess har forskningen som bekant gjort en del framsteg…)

Visst, det kan gå säkert gå bra om man börjar vid 3 eller 4 månader, alla gör ju som de vill, men jag tar inga chanser med mitt barn! 

• Cannelle

Jag bor i England och NHS (som väl få anses ha samma ställning som livsmedelsverket i Sverige, dock med en annan funktion) skriver:

What if my baby seems to be getting very hungry before six months?

A young baby’s digestive system simply isn’t ready for solid foods until around six months old. Give your baby extra milk feeds and ask your health visitor for more advice.

Jag måste erkänna att jag inte har gått vidare och läst forskningsrapporter etc, jag har nog lite tagit det som ett
    « vedertaget faktum » då alla barnläkare etc vi har haft kontakt med har sagt samma sak. 

• Cannelle
    Donum skrev 2012-10-08 19:23:03 följande:
    Jag förstår fortfarande inte varför man vill ge spädbarn fast föda. Finns här någon som kan förklara det?

- En del tror att bebisen är "intresserad av mat" och att det är ett tecken på att bebisen är "redo" (som sagt, bebisar är intresserade av allting, mobiltelefoner etc..)

- Det finns någon myt (?) om något slags matfönster som man inte får missa

- Förhoppning om att bebisen ska sova bättre på natten?

- Nyfikenhet, vill se hur bebisen ska reagera?

Men nej, jag fattar inte heller varför man vill börja innan 6 månader.

• Cannelle
    elinson skrev 2012-10-08 19:50:16 följande:
    Jag jobbar med barn och mat, det är få barn jag träffar som fått några men av att få smakportioenr från 4 månader. Som någon skrev tidigare, barns tarmar kan ta emot näring från annat än bröstmjölk. Och i och med att de får smakisar så börjar gastro-systemet producera enzymer för att bryta ned den nya födan som kommer. Det kan bli diare eller förstoppning oansätt om du introducerar mat vid 4 eller 6 månaders ålder, men ta det lugnt i början och se att magen klarar av det. Gör den inte det så vänta, eller pröva mindre mängd.

Här behövs referenser! Det vore väldigt intressant att se någon källhänvisning till detta!
Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?