• junimamma12

När började ni ge smakportioner ?

Ja som rubriken lyder, när gav ni era barn sin första riktiga mat, och vad va det för något ? Hur gav ni dom de, på morgonen eller kvällen eller hur gjorde ni ?

Tacksam för svar, vill veta lite hur andra gör.. Min son är 3mån o han verka vara intresserad av annan mat, för när vi äter så tittar han sååå intressant på vår mat..

Hade varit kul o veta hur ni andra gör :)    

• Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?
  • junimamma12
    MammaSandra1989 skrev 2012-10-02 17:30:09 följande:
    4 månader gav kring lunch. Han fick smaka morotspure och sen potatispure

ok, ammade du han på morgonen o sen mellanmålen, sen fick han pure vid lunch o sen ammade du han resten
  • skogsvitter

En 3 månaders är intresserad av allt det betyder inte att de ska få äta allt, och framförallt betyder det inte att de är redo för fast föda!

Smakisar ska man inte börja med förrän kring 6 månaders ålder. Din bebis är fortfarande nyfödd och behöver leva på bröstmjölk (eller ersättning) inget annat. Om bebisen var intresserad och nyfiken på din kopp kaffe eller på en öl, skulle du ge det också?! Antagligen inte. Därför att du vet att det är dåligt för bebisen. Det är även fast föda när de är så här små. De är helt enkelt inte mogna.

Vänta tills magen mognat istället. Det är ingen som helst brådska med det!
    Vi började på tok för tidigt med vår äldsta (4,5-5 månader började vi försöka) och det gick rakt åt helvete och hon fick väldigt långvariga problem som höll i sig i flera år. Med andra dottern väntade vi in hennes mognad och hon fick således helamma när hon var 7 månader (vi hade testat med smakisar från 6 mån ålder men det fungerade inte) och först runt 8-9 månader började hon äta lite fast föda.

Med andra dottern gav vi även enligt BLW. Det betyder att bebisen får äta själv i egen takt, vilket möjliggör att bebisen uppnått den faktiska mognaden för maten, eftersom de styr allt själv. Att skeda i dem puré är inte bara onaturligt utan också många gånger rent skadligt för deras hälsa. Väntar man tills de kan äta själva så är risken för skador så gott som obefintlig.

Sammanfattningsvis bör du alltså fullkomligt släppa tanken på fast föda till en nyfödd bebis vars enda föda ska vara bröstmjölk/ersättning, och så småningom börja med BLW kanske i form av plockmat för att underlätta så mycket som möjligt för introduktionen av fast föda. Det är enklast, smidigast och det går snabbast att vänja bebisen vid annan mat om man gör så. Under förutsättning att bebisen är mogen

• skogsvitter
    junimamma12 skrev 2012-10-02 17:32:15 följande:

ok, ammade du han på morgonen o sen mellanmålen, sen fick han pure vid lunch o sen ammade du han resten
    Man ska amma helt som vanligt när man börjar med smakisar. Du ska inte minska mängden bröstmjölk eller ersättning. Ger man smakis kring lunch så ammar man såklart i anslutning till det målet eftersom de givetvis inte blir mätta bara på en tugga/en tesked!
  • junimamma12
    skogsvitter skrev 2012-10-02 17:51:49 följande:
    Man ska amma helt som vanligt när man börjar med smakisar. Du ska inte minska mängden bröstmjölk eller ersättning. Ger man smakis kring lunch så ammar man såklart i anslutning till det målet eftersom de givetvis inte blir mätta bara på en tugga/en tesked!
    ja det förstår jag, hade ju inte tänkt att inte amma honom efter en tsk pure.. Men när han är 6mån då ska inte jag amma mer, för då börjar tänder komma o jag har ingen lust att mata mitt barn med bröstet när han är 6mån, därför tänkte jag att jag ska prova o ge smakisar lite innan för att se så han tycker om det innan jag slutar amma helt o tycker han om de så kommer han få det framöver oxå om inte så ammar jag fram till 6mån o sen ge flaska om han inte vill ha smakis då heller.. så är min tanke!
  • skogsvitter
    junimamma12 skrev 2012-10-02 17:56:59 följande:
    ja det förstår jag, hade ju inte tänkt att inte amma honom efter en tsk pure.. Men när han är 6mån då ska inte jag amma mer, för då börjar tänder komma o jag har ingen lust att mata mitt barn med bröstet när han är 6mån, därför tänkte jag att jag ska prova o ge smakisar lite innan för att se så han tycker om det innan jag slutar amma helt o tycker han om de så kommer han få det framöver oxå om inte så ammar jag fram till 6mån o sen ge flaska om han inte vill ha smakis då heller.. så är min tanke!
    Va?? Skämtar du? Vissa får tänder redan vid 3 månader, vissa får vid 1 år. Vad spelar det för roll?! Båda mina har haft munnen full av tänder (de har fått sina 2-4 första vid 4 mån ålder) större delen av amningsperioden och det har inte påverkat alls. De biter inte, de suger ju, och de ser ju till att hålla undan tänderna för att kunna få i sig maten.

Om du tänker avveckla amningen så tidigt måste du rimligtvis ge ersättning eftersom en 6 månaders liten bebis fortfarande måste ha största delen av sitt näringsintag från bröstmjölk/ersättning även om du börjat så smått med smakisar innan. Du har fullkomligt orimliga krav på en så här liten om du tror att de ska kunna tillgodose sig så stora mängder fast föda och dessutom må bra av det.

Har du inte fått broschyrer av BVC? Rekommendationerna kan tydligt läsas på www.slv.se
  • junimamma12
    skogsvitter skrev 2012-10-02 18:01:35 följande:
    Va?? Skämtar du? Vissa får tänder redan vid 3 månader, vissa får vid 1 år. Vad spelar det för roll?! Båda mina har haft munnen full av tänder (de har fått sina 2-4 första vid 4 mån ålder) större delen av amningsperioden och det har inte påverkat alls. De biter inte, de suger ju, och de ser ju till att hålla undan tänderna för att kunna få i sig maten.

Om du tänker avveckla amningen så tidigt måste du rimligtvis ge ersättning eftersom en 6 månaders liten bebis fortfarande måste ha största delen av sitt näringsintag från bröstmjölk/ersättning även om du börjat så smått med smakisar innan. Du har fullkomligt orimliga krav på en så här liten om du tror att de ska kunna tillgodose sig så stora mängder fast föda och dessutom må bra av det.

Har du inte fått broschyrer av BVC? Rekommendationerna kan tydligt läsas på www.slv.se
    min son ha inte fått tänder än, men det kliar i munnen, o jag känner att när han suger så ibland gör de sjukt ont för han typ biter till o de vill inte jag vara med om..

Klart han ska få ersättning isf, som jag skrev så kommer jag ju inte ta bort amningen/ersättningen helt bara för att jag vill att han ska prova smakisar, klart jag ammar så länge de inte finns tänder o när de kommer så får han ersättning efter han har fått smaka på pure eller ngt annat.. 
  • Cannelle
    junimamma12 skrev 2012-10-02 17:27:47 följande:
    Tacksam för svar, vill veta lite hur andra gör.. Min son är 3mån o han verka vara intresserad av annan mat, för när vi äter så tittar han sååå intressant på vår mat..

Det där argumentet kan jag bara inte förstå, bebisar är ju intresserad av allt vi gör. Min bebis älskar t.ex. att titta på när hennes pappa rakar sig, hon är också väldigt intresserad av min mobiltelefon, vilka slutsatser tycker du att jag ska dra av det?

Som jag har förstått det (är dock inte 100% säker här) så visar den senaste forskningen att bebisar tarmar är färdiga för mat först vid 6 månader, kan inte förstå varför så många vill börja tidigare.

Min bebis har precis blivit 6 månader och vi har bestämt oss för att testa Baby led weaning, kula att fler kör med det, tycker det verkar så mycket bättre än puréer!

• Natulcien
    junimamma12 skrev 2012-10-02 17:27:47 följande:
    Ja som rubriken lyder, när gav ni era barn sin första riktiga mat, och vad va det för något ? Hur gav ni dom de, på morgonen eller kvällen eller hur gjorde ni ?

Hade varit kul o veta hur ni andra gör :)    
    Vi började vid 6 månader.

Jag skulle aldrig komma på idén att börja vid 3 månader! Varför ska du det? Du riskerar att bebisen får magproblem. Bebisar är intresserade av allt, inte bara mat. Så att han är "intresserad" betyder inte att han behöver fast föda.

Din son behöver enbart bröstmjölk i 3 månader till, och vill du inte amma så är det ersättning han ska ha, inte fast föda.
  • pippilirum

Håller med ovanstående. Det är läskigt tycker jag att så många inte har koll på de olika riktlinjerna. Inte ens Bvc i många fall!

Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?