junimamma12 skrev 2012-10-02 17:56:59 följande:
ja det förstår jag, hade ju inte tänkt att inte amma honom efter en tsk pure.. Men när han är 6mån då ska inte jag amma mer, för då börjar tänder komma o jag har ingen lust att mata mitt barn med bröstet när han är 6mån, därför tänkte jag att jag ska prova o ge smakisar lite innan för att se så han tycker om det innan jag slutar amma helt o tycker han om de så kommer han få det framöver oxå om inte så ammar jag fram till 6mån o sen ge flaska om han inte vill ha smakis då heller.. så är min tanke!
Va?? Skämtar du? Vissa får tänder redan vid 3 månader, vissa får vid 1 år. Vad spelar det för roll?! Båda mina har haft munnen full av tänder (de har fått sina 2-4 första vid 4 mån ålder) större delen av amningsperioden och det har inte påverkat alls. De biter inte, de suger ju, och de ser ju till att hålla undan tänderna för att kunna få i sig maten.
Om du tänker avveckla amningen så tidigt måste du rimligtvis ge
ersättning eftersom en 6 månaders liten bebis fortfarande måste ha största delen av sitt näringsintag från bröstmjölk/ersättning
även om du börjat så smått med smakisar innan. Du har fullkomligt orimliga krav på en så här liten om du tror att de ska kunna tillgodose sig så stora mängder fast föda och dessutom må bra av det.
Har du inte fått broschyrer av BVC? Rekommendationerna kan tydligt läsas på
www.slv.se