• junimamma12

När började ni ge smakportioner ?

Ja som rubriken lyder, när gav ni era barn sin första riktiga mat, och vad va det för något ? Hur gav ni dom de, på morgonen eller kvällen eller hur gjorde ni ?

Tacksam för svar, vill veta lite hur andra gör.. Min son är 3mån o han verka vara intresserad av annan mat, för när vi äter så tittar han sååå intressant på vår mat..

Hade varit kul o veta hur ni andra gör :)    

• Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?
  • pippilirum

Men alltså, jag kan inte förstå hur en del av er tänker. Följde ni slv's rekommendationer som gravida? Undvek alkohol, opastöriserade ostar och parmaskinka? Jag menar det är också bara rekommendationer men som de flesta ändå väljer att följa för att vara på den säkra sidan. Varför gör ni inte samma när det gäller barn och smakportioner? Det är absolut inte säkert att det blir problem men varför chansa??

• skogsvitter
    Elinpelin84 skrev 2012-10-08 09:29:18 följande:
    Men herregud alltså!!
    Fick mitt första barn för 3 år sedan och då var det JÄTTEBRA att man började vid 4 mån med smakportioner, allt ändras hela tiden. Det gick super bra!

Dessutom kanske inte alla kan ge bröstmjölk!

Låt alla börja när de själva vill!! Alla måste inte vänta till 6 mån!! Då menar jag inte en dl direkt utan lite grann.
    Vilka fick du höra det ifrån, att det skulle vara JÄTTEBRA att börja för tidigt? För då var ju råden ännu striktare att man absolut inte fick ge något alls före 6 mån. Sedan att de flesta inom BVC inte har en susning om vad som gäller är ju en annan femma. Deras inkompetens är skrämmande.

Ersättning är, precis som namnet säger, ersättning för bröstmjölk. Bröstmjölksersättning/modersmjölksersättning.

De som inte ammar - ger ersättning.
    Så himla svårt är det väl inte att förstå..?
  • skogsvitter
    pippilirum skrev 2012-10-08 15:54:12 följande:
    Men alltså, jag kan inte förstå hur en del av er tänker. Följde ni slv's rekommendationer som gravida? Undvek alkohol, opastöriserade ostar och parmaskinka? Jag menar det är också bara rekommendationer men som de flesta ändå väljer att följa för att vara på den säkra sidan. Varför gör ni inte samma när det gäller barn och smakportioner? Det är absolut inte säkert att det blir problem men varför chansa??
    Håller absolut med.
  • skogsvitter
    niky40 skrev 2012-10-08 15:37:19 följande:

Man behöver inte påskynda provandet men kan om man inte vill helamma efter fyra månader. Alla vill nämligen inte det.
    Vill man inte helamma finns alternativ - ersättning.
    Vad i detta tycker du är krångligt? Det borde vara en självklarhet för alla...
  • Minion
    pippilirum skrev 2012-10-08 15:54:12 följande:
  • niky40
    Minion skrev 2012-10-08 15:53:43 följande:
    Nej, men är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra och ge ersättning ist för mat eller gröt då?

Mina barn har alltid haft känsliga magar som bebisar och skulle säkert spytt och skitit ner sig totalt om jag gett dom mycket mat/gröt så tidigt.

Ja som sagt alla barn är olika och om du läser SLVs skrift rekommenderar de föda med sked istf ersättning på flaska som kompl. mellan fyra och sex månader.

Men som sagt, har någon som är mer insatt stöd för annat påstående vill jag gärna ta del av det.
  • niky40
    skogsvitter skrev 2012-10-08 16:01:57 följande:
    Vill man inte helamma finns alternativ - ersättning.

Vad i detta tycker du är krångligt? Det borde vara en självklarhet för alla...

Tycker inte att det är ett dugg krångligt. Den skrift jag tidigare hänvisat till är mycket bra och tydligt skriven.
  • pippilirum

Men vad har ni för argument att börja tidigare än vad slv rekommenderar? Att bebisen är intresserad? Att ni är intresserade av att börja ge smakisar? Är det särskilt bra argument menar ni?

• skogsvitter
    niky40 skrev 2012-10-08 16:02:34 följande:

Ja som sagt alla barn är olika och om du läser SLVs skrift rekommenderar de föda med sked istf ersättning på flaska som kompl. mellan fyra och sex månader.

Men som sagt, har någon som är mer insatt stöd för annat påstående vill jag gärna ta del av det.
    Det finns många som ger ersättning på mugg eller kopp som komplement, det man menar är att flaskmatning riskerar att förstöra amningen och vill man fortsätta delamma bör ersättning ges på annat sätt särskilt när bebisen är så pass gammal. Pipmugg är alltså ett ypperligt alternativ som många också använder. Det betyder inte att man ska börja byta ut en massa mål till fast föda, för då har du missuppfattat grovt.
Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?