• junimamma12

När började ni ge smakportioner ?

Ja som rubriken lyder, när gav ni era barn sin första riktiga mat, och vad va det för något ? Hur gav ni dom de, på morgonen eller kvällen eller hur gjorde ni ?

Tacksam för svar, vill veta lite hur andra gör.. Min son är 3mån o han verka vara intresserad av annan mat, för när vi äter så tittar han sååå intressant på vår mat..

Hade varit kul o veta hur ni andra gör :)    

• Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?
  • Natulcien
    niky40 skrev 2012-10-08 14:47:22 följande:
    Det är väldigt trist att man inte kan få ett rakt och trevligt svar när man frågar om något som man är intresserad av. Jag vet inte, jag undrar och frågar. Om du nu vet, Natulcien vore väl de bästa sättet för dig att upprätthålla någon form av trovärdighet att svara på min fråga. Eller så är det så att du inte vet i och då är det bäst att helt enkelt svara: "jag vet inte".
    Jag svarade ju...
    ...att du bör läsa igen på Livsmedelsverkets hemsida...

Här är länken: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/

Så jo, jag vet vad som gäller, eftersom jag har läst på. Och om du är intresserad så kan du också läsa.
  • niky40

Det är samma broschyr på samma sida som det står att mag-tarmfunktionen och njurarna från 4 månaders ålder är tillräckligt mogna att ta till sig näring från annat än bröstmjölk och ersättning.

• niky40
    Natulcien skrev 2012-10-08 15:25:26 följande:
    Jag svarade ju...

...att du bör läsa igen på Livsmedelsverkets hemsida...

Här är länken: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/

Så jo, jag vet vad som gäller, eftersom jag har läst på. Och om du är intresserad så kan du också läsa.

Och hur ställer du dig till min länk..? Du har ju läst på så du borde ha ett svar. Eller?
  • Natulcien
    niky40 skrev 2012-10-08 15:10:08 följande:

Tack men det är inte riktigt det jag talar om. Jag undrar över om man som förälder vill komplettera amningen efter fyra men innan sex månader. Jag tolkar SLVs skrift som att det inte finns någon poäng att introducera ersättning då utan hellre gröt eller pureer ex.vis. I tråden har det dock påståtts att barns tarmar inte är tillräckligt mogna förrän vid sex månader. Jag efterfrågar vetenskapligt stöd för det påståendet.

Men som sagt tack för ditt trevliga svar!
    Så här skriver man i texten som du hänvisar till:

"Eftersom mängden mat bör vara mycket liten och inte utökas förrän barnet är sex månader
    bidrar proven i praktiken inte med någon näring."

Och eftersom smakproven alltså är så små och inte bidrar till någon större mängd näring så är det ju självklart att man måste ge bebisen ersättning om man inte längre vill/kan amma...
  • Natulcien
    niky40 skrev 2012-10-08 15:26:28 följande:

Och hur ställer du dig till min länk..? Du har ju läst på så du borde ha ett svar. Eller?
    Se #84
  • Natulcien
    niky40 skrev 2012-10-08 15:25:34 följande:
    Det är samma broschyr på samma sida som det står att mag-tarmfunktionen och njurarna från 4 månaders ålder är tillräckligt mogna att ta till sig näring från annat än bröstmjölk och ersättning.
    ...och på samma sida skriver man att mängden ska vara så liten att den inte ska bidra till någon större mängd näring...
  • niky40
    Natulcien skrev 2012-10-08 15:29:38 följande:
    Så här skriver man i texten som du hänvisar till:

"Eftersom mängden mat bör vara mycket liten och inte utökas förrän barnet är sex månader

bidrar proven i praktiken inte med någon näring."

Och eftersom smakproven alltså är så små och inte bidrar till någon större mängd näring så är det ju självklart att man måste ge bebisen ersättning om man inte längre vill/kan amma...

Ja men sen finns det de individuella skillnaderna i varje familj som sjukvårdspersonalen får råd om hur de ska bemöta i nästa stycke.
  • Minion

Men va f*n! Hade precis skrivit ett svar till niky40 och så försvann det! :-/

Hur som, jag uppfattar det på samma sätt som Natulcien.
    Hur hade dom annars tänkt att man skulle kunna komplettera amningen före 6 månaders åldern? Man ska ju inte ersätta några bröstmjölksmål med fast föda innan det?

• niky40
    Minion skrev 2012-10-08 15:35:12 följande:
    Men va f*n! Hade precis skrivit ett svar till niky40 och så försvann det! :-/

Hur som, jag uppfattar det på samma sätt som Natulcien.

Hur hade dom annars tänkt att man skulle kunna komplettera amningen före 6 månaders åldern? Man ska ju inte ersätta några bröstmjölksmål med fast föda innan det?

Man behöver inte påskynda provandet men kan om man inte vill helamma efter fyra månader. Alla vill nämligen inte det.
  • Minion
    niky40 skrev 2012-10-08 15:37:19 följande:

Man behöver inte påskynda provandet men kan om man inte vill helamma efter fyra månader. Alla vill nämligen inte det.
    Nej, men är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra och ge ersättning ist för mat eller gröt då?

Mina barn har alltid haft känsliga magar som bebisar och skulle säkert spytt och skitit ner sig totalt om jag gett dom mycket mat/gröt så tidigt.
Svar på tråden När började ni ge smakportioner ?