Praktik, ska det vara så här?
Jag läser en högskoleutbildning där det ingår två praktikperioder och jag är ute på min första nu. Efter fyra terminer i skolan hade jag så sett fram emot tio veckor i verkligheten, men inget blev som jag trodde. Fem veckor har nu passerat och jag har inte lärt mig någonting! :(
Min handledare verkar mer se det som att jag är hans assistent och inte en elev som är där för att lära mig. En vanlig dag ser ut så här: 75% av tiden sitter jag och tittar på när han är i telefon och övrig tid springer jag ärenden åt honom så som kopierar papper, springer och lämnar papper till kollegor, eller går till affären och handlar hans lunch (nej jag skojar inte)! Jag har inte lärt mig något av jobbet i sig, jag får fråga om allt och då får jag kortfattade svar som lämnar mig lika ovetande efteråt.
Jag har pratat med skolan men fick bara till svar att jag ska vara nöjd för de har jättesvårt att få praktikplatser till alla. Men jag har pratat med klasskompisar och de har haft tur och lär sig massor på sin praktik och jag sitter mest där och tittar.
Jag har gått runt på företaget och tittat och pratat med andra och de säger att jag gärna får komma några dagar och gå med dem och få en bredare syn av verksamheten och jag sa det till min handledare och allt han säger är "vi får kika på det längre fram". Ja men vad då längre fram, halva tiden är ju redan slut för fan!
Senaste tiden när jag har lagt fram egna önskemål verkar han bli irriterad, jag tror han vill att jag bara ska vara med honom så han har sin egen sekreterare. Jag vill ju inte reta upp honom heller, då kanske han underkänner min praktik sen. :(
En dag satte han mig på att rensa papper i bokhyllan och skrattar sen i lunchrummet och säger till alla "fan vad bra med en assistent som gör skitjobbet som jag skjutit upp". Jaha tack för den, det är alltså så han ser på mig.
JAG tar studielån för min utbildning och har rätt att kräva lite kunskap, nu förlorar jag tio värdefulla veckor. Och skolan bryr sig inte heller!
Om någon som läser detta är handledare för praktikanter, kom ihåg att vi är där för att lära oss jobbet och inte att passa upp på dig! Lyft ditt lata arsle och kopiera dina egna papper och ta ditt ansvar och förmedla din kunskap istället. Och är det för jobbigt, säg nej till praktikanter i fortsättningen!!!!!!!!!!