• Anonym (student)

Praktik, ska det vara så här?

Jag läser en högskoleutbildning där det ingår två praktikperioder och jag är ute på min första nu. Efter fyra terminer i skolan hade jag så sett fram emot tio veckor i verkligheten, men inget blev som jag trodde. Fem veckor har nu passerat och jag har inte lärt mig någonting! :(

Min handledare verkar mer se det som att jag är hans assistent och inte en elev som är där för att lära mig. En vanlig dag ser ut så här: 75% av tiden sitter jag och tittar på när han är i telefon och övrig tid springer jag ärenden åt honom så som kopierar papper, springer och lämnar papper till kollegor, eller går till affären och handlar hans lunch (nej jag skojar inte)! Jag har inte lärt mig något av jobbet i sig, jag får fråga om allt och då får jag kortfattade svar som lämnar mig lika ovetande efteråt.

Jag har pratat med skolan men fick bara till svar att jag ska vara nöjd för de har jättesvårt att få praktikplatser till alla. Men jag har pratat med klasskompisar och de har haft tur och lär sig massor på sin praktik och jag sitter mest där och tittar.

Jag har gått runt på företaget och tittat och pratat med andra och de säger att jag gärna får komma några dagar och gå med dem och få en bredare syn av verksamheten och jag sa det till min handledare och allt han säger är "vi får kika på det längre fram". Ja men vad då längre fram, halva tiden är ju redan slut för fan!

Senaste tiden när jag har lagt fram egna önskemål verkar han bli irriterad, jag tror han vill att jag bara ska vara med honom så han har sin egen sekreterare. Jag vill ju inte reta upp honom heller, då kanske han underkänner min praktik sen. :(

En dag satte han mig på att rensa papper i bokhyllan och skrattar sen i lunchrummet och säger till alla "fan vad bra med en assistent som gör skitjobbet som jag skjutit upp". Jaha tack för den, det är alltså så han ser på mig.

JAG tar studielån för min utbildning och har rätt att kräva lite kunskap, nu förlorar jag tio värdefulla veckor. Och skolan bryr sig inte heller!

Om någon som läser detta är handledare för praktikanter, kom ihåg att vi är där för att lära oss jobbet och inte att passa upp på dig! Lyft ditt lata arsle och kopiera dina egna papper och ta ditt ansvar och förmedla din kunskap istället. Och är det för jobbigt, säg nej till praktikanter i fortsättningen!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Praktik, ska det vara så här?
  • Anonym

Bra synpunkter tycker jag. Mitt enda inlägg i detta är att de som fixar fram dessa praktiplatser ofta är väldigt envisa och tjatar sig till dem. Jag tackar alltid NEJ till att ta emot praktikanter just därför att jag inte har tiden till att ge dem (er) en VETTIG praktiktid, innehållet i praktiken tycks dock inte vara så viktigt enligt dem som ringer och jagar praktikplatser .....

• Ramborg

Jag tycker du ska prata med skolan så de vet vad som pågår och sedan pratar du med handledaren. Om han då underkänner praktiken måste du väl få godkänt ändå. Men säg lugnt och sakligt att du inte är hans assistent och att du behöver lära dig verksamheten. Visa att han inte kan köra med dig. Man får ingen respekt om man låter sig trampas på!

42.
  • MikuAndSaraLi

Fixa alla papper från skolan och skriv nytt praktikant-kontrakt med en ny handledare.

Så fick jag göra.

I helsike heller att man är där för att vara rövslickare.

En handläggare jag hade sa till mig att "Hoppa iväg och hämta en kaffe åt mig, sen får du plocka i ordning inne på mitt kontor."

Jag pluggar till konditor och ska fan inte sitta på kontor så jag bara stirrade nonchalant på honom tills hon blev illa till mods.

Fick själv ordna alla papper som krävdes för att byta praktik och handläggare, då skolan inte brydde sig.

• Dracarys

Det du beskriver låter som uppgifter som jag skulle ge till en PRAO-elev som är på företaget i en vecka. DÅ kan man dela ut sådana skituppgifter som att "städa i arkivskåpet".

En praktikant på 10 veckor ska ha rejäla saker att göra.

• Vinterankan

Prata med skolan igen. Vi har internutbildningar där folk är ute på praktik och det är väldigt olika vad de får göra. En del får bara sitta bredvid och titta på medan andra får göra riktiga saker. Beror helt på hur mycket den som de följer med vågar släppa sina saker. Jag ger alltid "mina" praktikanter riktiga saker att göra. Nu senast så var det två stycken som satt i 1,5 dagar med något jag skulle kunna gjort på 1,5 timmar på egen hand, men de lärde sig jättemycket och var väldigt glada över att de fått göra riktiga saker. Och min handledning för uppgiften tog inte längre tid än om jag hade gjort den själv så det var ju ingen som förlorade något på att de gjorde det istället för mig. 

Om du hör honom säga något liknande igen inför andra så kan du ju komma med någon kommentar om att du är där för att lära dig ett yrke, inte en praoelev så du skulle faktiskt uppskatta om du inte fick göra skitsakerna utan fick mer riktiga saker som du hört att dina kursare får.  

• Cersei

Prata med skolan TS och tvinga dem till handling.

Är också högskoleelev och gick ut på praktik nyss. Vår kontaktperson på skolan var mycket noga med att tala om för oss att vi ska säga ifrån om vi får göra arbete som inte är inom vår utbildning. Jag är inte ute på praktik för att bli satt i en reception utan för att lära mig saker och skaffa mig en inblick i hur det är att arbete inom det området jag pluggar till

• Anonym (Hallå!?)

Om folk på andra avdelningar erbjuder sig att låta dig gå med dem några dagar - gör det!
    Säg till din handledare att nu har XX sagt att det finns en del saker som han/hon tänkte visa mig lite närmare så jag kommer att vara borta hos dem tills på tisdag. Ta lite egna initiativ!!
    Din handledare lär knappast underkänna din praktik om du gör så. Snarare sitter han i skiten som ska skriva ett utförligt omdöme/betygsätta dig när du inte fått göra något allt som har med din utbildning att göra (vad det verkar). Eftersom halva tiden redan gått är det inte lönt att byta företag, som jag ser det. Utan försök skaffa dig erfarenheter och kunskaper genom de människor som verkar vilja och har lust att visa dig hur de arbetar i stället och skit i handledaren!!

Vi hade också praktik i min utbildning,  1 x 10v och 1 x 12v och det handlar mycket om att ta för sig. Våga be om uppgifter. Sånt som inte brådskar kan man erbjuda sig att göra, det tar kanske lite längre tid men man sätter sig in i saker och lär sig massor.

Svar på tråden Praktik, ska det vara så här?