Inlägg från: Idorf |Visa alla inlägg
  • Idorf

Amningsångest!

Hej jag var i samma sits som du, min son föddes v 34+6 och vi låg på Neo i 9-10 dagar också, sonen sondmatades från början också och jag blev också "peppead" till pumpning!

Jag ville amma men våran lilla var alldeles för svag då han kom för och komma igång med det, men jag lyckade få igång min mjölk med pumpning och sondade bara med mitt egnna.

Väl hemma satt sonden kvar och vi hade också hemsjukvård som kom 2 ggr/veckan och även under tiden på BB/Neo skulle vi "träna" sonen på att läggas till bröstet och försöka få igång amningssuget hos honom men de gick inte förren vi vart hemma ett tag och han blev sina fulla 40v iaf.

Försök och slappna av och känn ingen stress även om jag vet att pumpningen kunde göra en KNÄPP nästan och de kändes som man inte gjorde annat.

Vi tog bort sonden 29 mars och sonen föddes 23 feb (2010) men så länge hade vi kvar den och tillslut när jag väl kunde helamma så tog dom bort det.
    Vi sonda med min mjölk och tränade dagligen på att bara läga honom vid bröstet och såklart inget tvång eller så att försöka få dom att atta bröstet utan jag lovar att de kommer när bebis är stark och redo!

Har du provat haft sån där plast tutte över bröstvårtan? minns inte va dom heter nu...

Men om du känner att du inte har mjölk så får du väl ge ersättning och antingen väljer du att vilja amma och då får du köra på me pumpning och ev få igång produktionen eller så slutar du och ger bara ersättning och ni kan dra sonden (jag vet hur mycket de var i vägen och hur mycket man bara ville få bort den från dom).

Tänk på att dricka mkt vatten, äta bra mat och att må bra själv för o få igång din mjölk!!
    Verkligen stort lycka till o jag vet hur de är !! men kämpa på!
    Kram

• Idorf

Som de låter på dig TS så är det bara stress alltsammans, skippa ammningen då och flaskmata.  Med erssättninng.
    Jag vet inte hur du vill egentligen, du kanske har tänkt ammat menn eftersom läget är som de är nu så vore de väl bätttre att få ett mätt och nöjd bebis och en glad och "lugn" mamma igen?

Prata med dom som kommer inom hemsjukvården, tala om hur du mår och säg att du vill börja ge ersätttning, dom kanske kommer påpeka att amning är bäst och de är de ju.

Du får göra som du vill,
    tar han tag nått i bröstet? 

Svar på tråden Amningsångest!