Jag vet hur det är.
Mitt första barn var inte prematur, men komplikationer av graviditeten och att barnet inte tog rätt tag om bröstet gjorde att amningen aldrig funkade. Det gjorde ont hela tiden (9 månader) och vi fick ge mer och mer ersättning. Jag var väldigt besviken på mig själv den gången.
Mitt andra barn föddes en månad för tidigt, vi hamnade på neo i två veckor med sond. Jag kämpade på med amningen, ammade före varje mål ersättning och pumpade efteråt, allt för att stimulera produktionen så mycket som möjligt. Jag fick aldrig ut mer än 10-20 ml.
När barnet dragit ut sonden för tredje gången samma dag började vi ge ersättningen på flaska och barnet tog båda utan problem (hellre bröstet faktiskt). När vi kom hem höll jag noga koll på hur lång tid det gick mellan målen, blev det tre timmar eller mer mellan amningstillfällena så drog jag ner lite på ersättningen samtidigt som vi var på bvc och kollade vikten så att sonen mådde bra. Efter fem veckor hade vi fasat ut ersättningen helt.
Tredje barnet föddes också en månad för tidigt, men vi klarade oss från neo den gången. Vi stannade 5-6 dagar på BB bara. Där gav vi ersättning på kopp till en början, men när han fick gulsot (dag 3) så gav de ersättning på flaska. Jag trodde aldrig att det skulle gå att fortsätta med amningen då, men det gick okej. Han hade lite svårt med taget ibland, speciellt när han hade bråttom, men efter några dagar funkade det bra. Jag hade inte samma mål att helamma den här gången, men sedan han var ca två månader så klarar han sig på "min" mat.
Det är viktigt att du är nöjd med hur det blir, att slutar du amma så kan du känna att du gjorde allt för att det skulle funka. Ta inte ett beslut när du är slutkörd utan bestäm dig för att ge beslutet en chans att mogna (jag sa att jag skulle bestämma hur jag skulle fortsätta klockan tio på förmiddagen för då är jag oftast piggast). Med vissa barn är det inte ett problem att kombinera amning med flaska och att inte ge mat är ju inte ett alternativ, för andra går det inte alls och då måste man själv komma över besvikelsen. Det KAN gå, så ge inte upp!