Inlägg från: Minion |Visa alla inlägg
  • Minion

Amningsångest!

Tyvärr funkar det inte så bra med pumpning för alla. Jag har massor med mjölk men kan knappt pumpa ut något.

Suger han något på dig då? Det kan dom väl göra trots slangen? Har inte erfarenheter av så tidigt födda, fastän ett av mina barn föddes 4 veckor tidigare. Men hon behövde inte ligga nåt på neo, och efter några amningsförsök så förstod hon hur hon skulle göra.
    Om man får och kan amma trots sonden så skulle jag isf rekommendera dig till att erbjuda honom bröstet ofta. Det stimulerar mjölkproduktionen mycket bättre om han får suga på dig (även om det inte kommer så mycket), än att om du pumpar.

• Minion

Då är det troligtvis stressen som sätter käppar i hjulet.
    Ring amningshjälpen som brukar samarbeta med förlossningen så kan du få prata med en kunnig och kompetent person och live dessutom. Dom kan nog ha en del råd och knep att ta till, om amningen är viktig för dig. Dom kanske vill träffa er och se att bebis får ett ordentligt tag om bröstvårtan och vårtgården. Ofta kan ett felaktigt tag vara orsaken till att mjölken aldrig verkar vilja rinna till för att bebisen inte kan suga på ett optimalt sätt och t o m en ytterst liten justering av taget kan göra skillnad mellan att amma eller inte amma.

Så om du vill amma, ring dit redan imorgon bitti och be om att få komma (eller om dom gör hembesök) så att dom kan titta att ni gör rätt.
    Funkar det ändå inte så ska du inte känna skuld över det. Då har ni ju iaf gett det en ärlig chans.

• Minion
    karamellflickan skrev 2012-10-03 21:10:26 följande:
    Har du testat amningste för att få igång mjölkproduktionen riktigt? Det finns dels att köpa på hälsokost men man kan även blanda örterna själv. Tyvärr har jag inte receptet på om man blandar själv men det går säkert att googla på det. Den egenblandade fungerade riktigt enormt bra på min syster, men tyvärr inte för mig.

Mot smärtan vid amning kan jag tipsa om amningsnapp som andra redan tipsat dig om. Plus att du går till hälsokostarn och köper SPC-flakes (specialprocessad havre) och äter det. Jag gick tips om det av amningsrådgivningen efter att jag hade testat precis allt annat mer konventionellt som de brukar komma med. Dessutom kan lecitin, även det från hälsokosten, hjälpa. Även det tipset fick jag från amningshjälpen.

Under de sex månader jag ammade fick jag aldrig mjölken att räcka till så jag fick komplettera med ersättning vilket var en stor sorg för mig. Men när jag ser det hela i backspegeln tycker jag att det är synd att jag inte slutade kämpa med den obefintliga amningen långt tidigare. Nu gick jag och hade ångest i sex månader, sex månader var den minimigräns jag hade satt för mig själv på amningen. När de sex månaderna hade gått bokstavligen dansade jag in på BB med min hyrpump för att lämna tillbaka den
    Ja dom där havregrynen har jag hört om. Jag åt vanlig havre och tyckte att det hjälpte jättebra :D
  • Minion

Jag hade också mycket strul med amningen de första 6-8 veckorna, och då är jag ändå en van ammare då det här är mitt fjärde barn och dom andra har ammats "länge". Hade såriga bröstvårtor som vägrade läka, mastit och mjölkstockning och sonen gick inte upp i vikt ordentligt för att jag drog mig för att amma tillräckligt ofta då jag hade fruktansvärt ont.
    Men jag hade gett mig den på att jag skulle amma, även fast jag vissa dagar kände mig beredd på att ge upp. Fick hjälp av en underbar BVC-sköterska som inte var vår ordinarie sköterska, såren läkte till slut med hjälp av antibiotika och jag kunde börja amma utan smärta och börja jobba på att få upp mjölkproduktionen. Nu flyter amningen på som en dröm :)

Så det finns hopp ts! Och funkar det inte så funkar det inte. Du är inte en sämre mamma för det. Då kan du åtminstone känna dig nöjd över att du gjorde vad du kunde.

Svar på tråden Amningsångest!