Inlägg från: karamellflickan |Visa alla inlägg
  • karamellflickan

Amningsångest!

Har du testat amningste för att få igång mjölkproduktionen riktigt? Det finns dels att köpa på hälsokost men man kan även blanda örterna själv. Tyvärr har jag inte receptet på om man blandar själv men det går säkert att googla på det. Den egenblandade fungerade riktigt enormt bra på min syster, men tyvärr inte för mig.

Mot smärtan vid amning kan jag tipsa om amningsnapp som andra redan tipsat dig om. Plus att du går till hälsokostarn och köper SPC-flakes (specialprocessad havre) och äter det. Jag gick tips om det av amningsrådgivningen efter att jag hade testat precis allt annat mer konventionellt som de brukar komma med. Dessutom kan lecitin, även det från hälsokosten, hjälpa. Även det tipset fick jag från amningshjälpen.

Under de sex månader jag ammade fick jag aldrig mjölken att räcka till så jag fick komplettera med ersättning vilket var en stor sorg för mig. Men när jag ser det hela i backspegeln tycker jag att det är synd att jag inte slutade kämpa med den obefintliga amningen långt tidigare. Nu gick jag och hade ångest i sex månader, sex månader var den minimigräns jag hade satt för mig själv på amningen. När de sex månaderna hade gått bokstavligen dansade jag in på BB med min hyrpump för att lämna tillbaka den

• karamellflickan
    Nyfiken2012 skrev 2012-10-03 21:31:15 följande:
    Kan tillägga att jag ammade flera ggr i timmen typ första månaden o varje timme ett par månader till, först nu när han är sex mån kan det gå en tre timmar emellan. Bröstmjölk är lättsmält o bebisars magsäckar pyttesmå så oftast behöver de amma ofta.

Det där med hur ofta ert barn vill äta är olika från barn till barn. De flesta äter ofta och under en kortare tid, andra äter mer sällan och en längre tid (eller ofta och länge alternativt sällan och snabbt). Min dotter tex vägrade redan från första stund äta oftare än var 5-6 timme och när hon åt tog det minst 30 min, ofta bortåt en timme, och då sög hon mer eller mindre hela tiden, även innan vi började komplettera med ersättning. Slutade hon suga (hade sugstopp på mer än 3-5 sekunder) tog jag bort henne från bröstet så det var ju inte så att hon låg och sov vid bröstet. På BB skrämde de upp oss genom att säga att barnet måste äta oftare än vad hon åt, och sov hon skulle vi väcka henne genom att kittla henne, eller klä av henne eller något annat som väckte henne. Men vad vi än gjorde så sov hon när hon sov. De få gånger vi lyckades väcka henne utanför hennes egna mattider så vägrade hon äta förrän det hade gått 5-6 timmar från föregående måltid.
Svar på tråden Amningsångest!