• mor 3barn

Vi köpte en Samsung TV för nästan 20000kr men fick med ett oväntat fel som inte är ett fel

Hej.
    Vi köpte en Samsung LED Tv 55 tum.
    När vi kom hem och tittata på film på kvällen så såg vi att det var som moln över teven på flera ställen.
    Nått som vi inte tyckte var ok.
    Så kontakta Sasung om detta som då sa att det var nått som heter Clouding som ingår vid köp av LED teve det är en del av tekniken.

Så bekrev han hur jag skulle gå vidare för att minska problemet som inte alls blev minskat utan verkar bara bli värre och värre.

Vad säger ni har ni varit med om dessa problem?
    Ska man tycka det är ok att sälja en defekt teve?

Kopia på deras Svar:

Hej!
    Samsung Electronics motsätter sig kundens krav av att reparera TV-Apparaten.
    Clouding är ett fenomen inbyggt i LED-tekniken. En fördel med LED-tekniken är den djupa svärtan i
    bilden, som ger en skarpare bild. Samsungs TV-apparater och TV-paneler är världsledande på att
    återge djup svärta.
    Men parallellt som man får denna svärta, finns det risk att visst typ av ljus släpps igenom, det är det
    fenomen vi kallar clouding som förekommer främst då det är mörkt i rummet och bilden har mycket
    mörka partier, vilket även framgår av kundens foto av sin produkt.
    Clouding är inget produktionsfel utan alla LED-tv har clouding då det är ett inbyggt i LED-tekniken.
    Omfattningen av clouding beror på hur mörkt det är i rummet, inställningen av TV:s ljusstyrka samt
    hur mycket mörka partier filmen/TV-programmet har. Clouding är ett välkänt fenomen och som ofta
    beskrivs av journalister när de genomför TV-tester. Vid vissa situationer, oftast i kombination med
    ljuset i rummet och mörka partier i bilden, kan cloudingfenomenet uppstå. Upplever man att de
    fördelar som LED-tekniken ger inte väger över mot viss clouding, rekommenderar vi att man ska välja
    en TV som har en annan teknisk lösning, såsom Plasma och LCD, som i sin tur har sina begränsningar
    (Plasma = inbränning, LCD = pixelproblem och skuggor).
    MVH: Anderzz Hägg

• Svar på tråden Vi köpte en Samsung TV för nästan 20000kr men fick med ett oväntat fel som inte är ett fel
  • riboflavin
    mor 3barn skrev 2012-10-03 12:32:04 följande:
    Hej.
    Vi köpte en Samsung LED Tv 55 tum.
    När vi kom hem och tittata på film på kvällen så såg vi att det var som moln över teven på flera ställen.
    Nått som vi inte tyckte var ok.
    Så kontakta Sasung om detta som då sa att det var nått som heter Clouding som ingår vid köp av LED teve det är en del av tekniken.

Så bekrev han hur jag skulle gå vidare för att minska problemet som inte alls blev minskat utan verkar bara bli värre och värre.

Vad säger ni har ni varit med om dessa problem?
    Ska man tycka det är ok att sälja en defekt teve?

Kopia på deras Svar:
    Hej!
    Samsung Electronics motsätter sig kundens krav av att reparera TV-Apparaten.
    Clouding är ett fenomen inbyggt i LED-tekniken. En fördel med LED-tekniken är den djupa svärtan i
    bilden, som ger en skarpare bild. Samsungs TV-apparater och TV-paneler är världsledande på att
    återge djup svärta.
    Men parallellt som man får denna svärta, finns det risk att visst typ av ljus släpps igenom, det är det
    fenomen vi kallar clouding som förekommer främst då det är mörkt i rummet och bilden har mycket
    mörka partier, vilket även framgår av kundens foto av sin produkt.
    Clouding är inget produktionsfel utan alla LED-tv har clouding då det är ett inbyggt i LED-tekniken.
    Omfattningen av clouding beror på hur mörkt det är i rummet, inställningen av TV:s ljusstyrka samt
    hur mycket mörka partier filmen/TV-programmet har. Clouding är ett välkänt fenomen och som ofta
    beskrivs av journalister när de genomför TV-tester. Vid vissa situationer, oftast i kombination med
    ljuset i rummet och mörka partier i bilden, kan cloudingfenomenet uppstå. Upplever man att de
    fördelar som LED-tekniken ger inte väger över mot viss clouding, rekommenderar vi att man ska välja
    en TV som har en annan teknisk lösning, såsom Plasma och LCD, som i sin tur har sina begränsningar
    (Plasma = inbränning, LCD = pixelproblem och skuggor).
    MVH: Anderzz Hägg

Det är ju så det är, på samma sätt som att dammsugare för en jävla massa oväsen, så Cloudar alla LED-TV mer eller mindre.

Har ni fortfarande öppet köp så tycker jag ni ska byta ut den, för nej jag tror inte ni kan få genom att det är apparaten det är fel på. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • ThisIsMyYear

Eller jaha, det SKA vara så alltså. Nä då kan du inte klaga. Men har du kvar öppet köp så kan du byta.

• Butikslager

Jag rekomenderar dig också att lämna tillbaka varan eftersom det inte är fel på den.
    Du kan inte göra så mycket annat tyvärr.

• Butikslager

Men om butiken hunnit stänga så har du nog inte kvar öppet köp på produkten?
    Och om du är missnöjd med produkten så borde du ha lämnat tillbaka den direkt.

Om samsung säger att det inte är ett fel utan att ALLA apparater är så och att det snarare är en funktion kan ju inte ARN göra något.

Det är ju ingen som har lurat er eller vägrat reparera något som är fel.

Om jag köper en lampa och den inte lyser som jag hoppades på att den skulle göra betyder ju inte att den är trasig. Eller om jag köper ett par byxor som inte satt så bra som jag trodde så kan jag ju inte komma tillbaka efter att öppet köp gått ut och hävda att dom är trasiga.

Kunden har faktiskt också ett ansvar!
    Är man missnöjd med produkten går man tillbaka direkt. Det går inte att komma ett halvår senare och hävda att den varit så från början och  att det är butikens ansvar.

• Zchimla
    mor 3barn skrev 2012-10-03 12:50:06 följande:
    Butiken finnes inte kvar.
    Är det Expert ni handlat på? För de gick tydligt ut med att de inte byter ut eller gör återköp pga konkursen.
    Så hoppas du svarar att det är en annan butik nu.
  • NextUp

Har du köpt den på Expert? Vad jag har hört så har Mediamarkt tagit över en del av Experts reklamationer.

• Dominant

Clouding är något man får räkna med när man köper LED, att klaga på det är lite som att klaga på att en bil drar bensin. Vill man inte ha en bensindriven bil, så får man köpa en eldriven.

Dock kan problemet naturligtvis vara olika stort. För att minimera problemet så bör ni se till att dynamisk kontrast är påslagen samt pröva att låta TV:n ligga ner med framsidan nedåt i ett dygn för att bli av med en del spänningar.

Svar på tråden Vi köpte en Samsung TV för nästan 20000kr men fick med ett oväntat fel som inte är ett fel