• MaryCaroline

Hur mycket betalar du i hyra?

Hur mycket betalar du i månadshyra för din lägenhet? 

Betalar du mer eller mindre än genomsnittet eller ungefär lika mycket? Tycker du att du har en rimlig månadshyra?

Hyror i genomsnitt:

- 1 rum och kök: 3 633 kronor.
    - 2 rum och kök: 4 907 kronor.
    - 3 rum och kök: 5 960 kronor.
    - 4 rum och kök: 7 336 kronor.
    - 5+ rum och kök: 9 188 kronor.
    - Övriga: 3 332 kronor.
    Till Övriga räknas t ex lägenheter som saknar kök, som 1 rum och kokvrå/kokskåp.

Hyror i genomsnitt 3:or regionsvis:

- Riket: 5 960 kronor.
    - Stor-Stockholm: 6 565 kronor.
    - Stor-Göteborg: 6 089 kronor.
    - Övriga större kommuner 5 996 kronor.
    - Övriga mindre kommuner 5 499 kronor.

Dock inga uppgifter om storleken i kvm och genomsnittspriserna ovan gäller äldre lägenheter. Genomsnittet för en nybyggd 3:a ligger på 9607 kr...

(http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/boende/article15546217.ab )TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-03 14:44
    Tänkte på en sak till... Ingår någonting speciellt i hyran? Tvättmaskin? Diskmaskin? Eller någonting annat? :)
  • Svar på tråden Hur mycket betalar du i hyra?
  • MaryCaroline
    MaryCaroline skrev 2012-10-03 13:53:29 följande:
    Jag som TS kan börja själv med att svara... 

Jag bor i en liten kommun. Äldre hyreslägenhet. 3:a. 74 kvm. Centralt. Månadshyran ligger på ca 4700 kr/mån. Jag ligger mer än en tusenlapp under genomsnittet och ca 800 kr under genomsnittet för mindre kommuner. Jag tycker det är en väldigt bra månadshyra och det tyckte jag även innan jag såg vad genomsnittet ligger på... Glad
    Jag kan passa på att tillägga följande: 

Jag tycker det ÄR billigt med en 3:a på 74 kvm för ca 4700 kr/mån. MEN vi har ingen diskmaskin och ingen tvättmaskin och det skulle faktiskt inte få plats heller med tanke på trångt badrum och litet kök. Diskar därför för hand. Och tvättar därför i husets gemensamma tvättstuga som 18 hushåll delar på (!). Detta förklarar kanske lite av varför lägenheten ligger så pass under genomsnittet och även så pass under hyresnivåerna hos andra bostadsbolag i samma stad... Men jag tycker ändå det är helt okej att få diska för hand och tvätta i gemensamt utrymme som ändå så pass många delar på. Blir pengar över till annat istället :)
  • Tjolanta

för oss ingår tvättstuga (har annars eget grovkök) bastu, gym, snickarbod/hobbyrum cykel/mopedförråd hyresgästlokal för fester matkällare... Känns som jag glömt nåt!? Lekparken precis utanför dörren å just ingen trafik Men såklart finns det ju gnällgubbar å gnälltanter också men antar att de har för lite att göra om dagarna

• Tjolanta
    Tjolanta skrev 2012-10-03 15:20:47 följande:
    för oss ingår tvättstuga (har annars eget grovkök) bastu, gym, snickarbod/hobbyrum cykel/mopedförråd hyresgästlokal för fester matkällare... Känns som jag glömt nåt!? Lekparken precis utanför dörren å just ingen trafik Men såklart finns det ju gnällgubbar å gnälltanter också men antar att de har för lite att göra om dagarna

Å glömde vatten värme sopor tv kanaler och bredband ingår också
  • Lonlely Wolf
    Silversvans skrev 2012-10-03 14:52:01 följande:
    Hyr ett hus

4 rum och kök + egen tvättstuga, garage, badrum i källaren samt extra gäst/hobbyrum i källarplan. 120kvm + källaren. Dubbelgarage på tomten samt enekelgarage i huset ingår också. Bra standard, nya vitvaror. Inte toppskick på allt, men ingenting är trasigt eller undermåligt på något sätt - ett par rum nyrenoverade medan andra har äldre taper osv. men som sagt inget som är trasigt eller dåligt.

Uppvärmning, vatten, sophämtning ingår samt kanalpaket från Boxer. 

För detta betalar vi 4000:- i månaden. Bor i ett villaområde i en mindre by med ca 5000 invånare. Lungt och "bra" område ca 1 km till förskola, våra jobb och affärer.

Det är en mycket fördelaktig hyra vi betalar, det är vi medvetna om. När vi senare har råd kommer vi att ha möjlighet att köpa huset vilket vi nog vill.

Var i sverige får ni hyra så billigt. Det lät som en drömställe och boende. Ni har verkligen haft tur. Lyckans er.
  • Febreg

Bor på 18 kvm i Stockholms innerstad, betalar 4000:-, DELAT kök

• Trazzel

Betelar 9720 kr i hyra för våran 5rok på 144 kvm.

I det ingår diskmaskin, tvättmaskin, tv, och hela lägenheten är totalt nyrenoverad med kakel och klinker och trägolv överallt, nya rostfria vitvaror med is- och vattenmaskin :)

• EvelinasSyster

Våran 3:a ligger på 4750 :- i månaden. 78 kvm + ett varmförråd och ett kallförråd. Ingen diskmaskin eller tvättmaskin ingår (funderar dock på om man skulle sätta in diskmaskin...). Tvättmaskin känns inte som vi behöver då tvättstugan ligger typ precis utanför dörren och det är aldrig några problem att få tider.  Det är dock utan värme, så på vinterhalvåret tillkommer förutom kostnaden för el, tv och bredband (som brukar ligga på en totalt 3-500 kr) cirka en extra tusenlapp för det (beroende på hur kallt det är givetvis, när temperaturen föll ner mot -30 så gick det nog upp på nästan tvåtusen...). Parkeringsplats i garage ingår i hyran.

Ligger ganska centralt i Sandviken men inte mitt i smeten; nära till fotbollsplan, förskola, skola, lekpark, busshållsplatser, skogsdungar och mataffär. Cirka 10 minuters cykelväg till centrum. Är utslängt några fina tvåvånings hyreslängor (ser ut som radhus nästan) i ett villaområde. Perfekt läge enligt mig

Svar på tråden Hur mycket betalar du i hyra?