• MaryCaroline

Hur mycket betalar du i hyra?

Hur mycket betalar du i månadshyra för din lägenhet? 

Betalar du mer eller mindre än genomsnittet eller ungefär lika mycket? Tycker du att du har en rimlig månadshyra?

Hyror i genomsnitt:

- 1 rum och kök: 3 633 kronor.
    - 2 rum och kök: 4 907 kronor.
    - 3 rum och kök: 5 960 kronor.
    - 4 rum och kök: 7 336 kronor.
    - 5+ rum och kök: 9 188 kronor.
    - Övriga: 3 332 kronor.
    Till Övriga räknas t ex lägenheter som saknar kök, som 1 rum och kokvrå/kokskåp.

Hyror i genomsnitt 3:or regionsvis:

- Riket: 5 960 kronor.
    - Stor-Stockholm: 6 565 kronor.
    - Stor-Göteborg: 6 089 kronor.
    - Övriga större kommuner 5 996 kronor.
    - Övriga mindre kommuner 5 499 kronor.

Dock inga uppgifter om storleken i kvm och genomsnittspriserna ovan gäller äldre lägenheter. Genomsnittet för en nybyggd 3:a ligger på 9607 kr...

(http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/boende/article15546217.ab )TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-03 14:44
    Tänkte på en sak till... Ingår någonting speciellt i hyran? Tvättmaskin? Diskmaskin? Eller någonting annat? :)
  • Svar på tråden Hur mycket betalar du i hyra?
  • MaryCaroline

Jag som TS kan börja själv med att svara... 

Jag bor i en liten kommun. Äldre hyreslägenhet. 3:a. 74 kvm. Centralt. Månadshyran ligger på ca 4700 kr/mån. Jag ligger mer än en tusenlapp under genomsnittet och ca 800 kr under genomsnittet för mindre kommuner. Jag tycker det är en väldigt bra månadshyra och det tyckte jag även innan jag såg vad genomsnittet ligger på... Glad

• katalysator

Drygt 6800 kr för en 3:a i närförort i Stockholm. Vi bor 30 m från t-banan (nergrävd del av linjen så den hörs inget) och med nära till stora grönområden så på så vis är det guldläge, men å andra sidan är lägenheten sliten och den har inte separat kök utan kombinerat kök/vardagsrum. Så jag skulle väl säga att det är dyrt men inte orimligt.

• NextUp

7116 kr/ månad. Vi bor i en 3:a på 70 kvm i centrala Malmö.

• Tjolanta

ca 6700 en fyra på 100kvm. Vi har ca 3km till centrum men har affärer i närheten.

• So Cal

Lite över 9000 för en trea på c:a 75-80 kvm. Men den är väl relativt nybyggd och ligger centralt i en ganska stor stad. Tycker att det är mycket pengar.

• mclo

5500 för en 2a. Lite väl mycket tycker jag då jag tidigare betalat 4152 för en 2 i samma storlek men annan stad. Men det är väldigt svårt att få lägenhet i den här staden så är nöjd ändå

• Majakattan

3:a på drygt 80 kvm. Hyra 4800 kr. Huset är byggt i mitten på 50-talet. Helt ok. Liten kommun, förort ca 15 km till stadens centrum.

• Dirtyhabits

Betalar 6455 kr/mån (inklusive parkering) för en 4a på 96 kvadrat. Bor i en mindre kommun

• riboflavin

Vi betalar 5300 kr för vår 2:a på 57 kvm.

Högre än snittet, men å andra sidan har vi balkong med havsutsikt och bor 20 meter från stadsparken, dessutom ingår el och värme i det priset. Mindre stad på västkusten.

Vi har varsin bostadsrätt också och där är ju "hyran" betydligt lägre än snittet för motsvarande hyresrätter.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hur mycket betalar du i hyra?