• Pumpkin

Hur mycket pratar din 2-åring?

Vår son sa en handfull ord när han fyllde två, även om man babblade konstant (men då helt oförståeligt alltså). Men han förstod i princip allt vi sa till honom, så det passiva ordförrådet var ändå stort. 

Nu är han 2 år och 4,5 månad och kan fortfarande inte säga så många ord som han "ska" kunna, men de senaste veckorna har det börjat lossna och han har nog tredubblat ordförrådet på ett ungefär. Vi har varit i kontakt med specialpedagog eftersom han är "sen" med talet, men hon var också väldigt nöjd nu när vi träffades förra veckan eftersom hon såg och hörde att han utvecklats så himla mycket i språket sen vi sågs i somras, så nu tror hon inte att vi behöver träffas mer

Det kommer TS! En del barn lägger energin på annat och pratar senare helt enkelt. Min son är t ex motoriskt utvecklad som en 4-5åring, men alltså lite sen med talet. Det viktigaste, har jag fått lära mig, är att barnet förstår vad man säger - att det passiva ordförrådet finns där. Sen kommer de talade orden så småningom  

• Pumpkin

Jag kan säga att barnläkaren på BVC blev helt galen och jättestressad redan på 18-månaderskontrollen eftersom han inte kunde de 8-10 ord man "ska" kunna vid den åldern. Men både barnläkaren på sjukhuset och specialpedagogen (och vi) tyckte att det var en enormt tramsig och överdriven reaktion och att det inte alls var så allvarligt som hon ville få det att låta.

• Pumpkin
    Anonym skrev 2012-10-03 18:05:07 följande:
    Ja det som gör mig orolig är väl att han knappt babblar heller, han säger bara dää till allt. Sen kan han inte härma efter mig heller om jag säger tex säg mamma, eller dada då gör han inte det. Han gråter om han vill ha något, och drar i kläderna på en för att vi ska hjälpa honom med något.

BVC sa att vi skulle gå till deras barnpsykolog och diskutera utvecklingen. Han är ju väldigt blyg och han vill inte samarbeta på kontrollerna. Vi har gått dit en gång och fått tips om hur man ska försöka locka honom till att kommunicera. Men det händer inget
    Vår son härmade heller aldrig, och gör fortfarande inte. Om man säger ett ord och ber honom säga det så säger han bara "Nej!" eller ingenting helt enkelt. Det kommer när det kommer, än är det verkligen ingen fara på taket (Men jag vet att man oroar sig, det har vi också gjort!)
Svar på tråden Hur mycket pratar din 2-åring?