• Anonym

Hur mycket pratar din 2-åring?

Ni som har 2-åringar, hur mycket pratar dom? Jag har en pojke som fyller 2 nu snart och kan inte säga någonting förutom här och där - inte ens mamma och pappa kan han säga. Jag vill veta ungefär vad som är normalt, om han ligger långt efter. Han har syskon som pratade massor i den åldern, inte så många meningar men enstaka ord kunde dom många i alla fall. Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Hur mycket pratar din 2-åring?
  • Gyllan

När min dotter var två år (hon har precis fyllt tre) så pratade hon i princip som en vuxen, långa meningar och ett stort ordförråd. Hon började med enstaka ord när hon var runt 1 år, 2-3 ordsmeningar vid 15-16 månader och sen har det rullat på. 

• stjierna

När vår son fyllde 2 kunde han knappt fler ord än där, lampa och mamma. Och han använde knappt dom alls. Nu fyller han 3 om en månad och pratar om allt mellan himmel o jord, har ett väldigt stort ordförråd och kan ha långa konversationer och drar slutsatser.
    Ta det lugnt, det kommer ;)

• CarVen

Mina barn har varit tidiga, men hade en väninna vars barn knappt pratade alls förrän han var 4 år. De hann tom. med ett besök hos en logoped, men långsamt efter 4-års dagen så lossnade det. Idag pratar han i stort sett som vilket barn som helst och nu är han 5. Vid 2 års ålder pratade han inte mer än din son. Om det är bara bristen på ord du undrar över, tycker jag du ska släppa det. Finns det andra orosmoln så prata med BVC. 

• Pumpkin

Vår son sa en handfull ord när han fyllde två, även om man babblade konstant (men då helt oförståeligt alltså). Men han förstod i princip allt vi sa till honom, så det passiva ordförrådet var ändå stort. 

Nu är han 2 år och 4,5 månad och kan fortfarande inte säga så många ord som han "ska" kunna, men de senaste veckorna har det börjat lossna och han har nog tredubblat ordförrådet på ett ungefär. Vi har varit i kontakt med specialpedagog eftersom han är "sen" med talet, men hon var också väldigt nöjd nu när vi träffades förra veckan eftersom hon såg och hörde att han utvecklats så himla mycket i språket sen vi sågs i somras, så nu tror hon inte att vi behöver träffas mer

Det kommer TS! En del barn lägger energin på annat och pratar senare helt enkelt. Min son är t ex motoriskt utvecklad som en 4-5åring, men alltså lite sen med talet. Det viktigaste, har jag fått lära mig, är att barnet förstår vad man säger - att det passiva ordförrådet finns där. Sen kommer de talade orden så småningom  

• luloli

Precis så var det med min yngsta son, han fyllde två i januari i år och innan sommaren kunde han bara säga några få ord: mamma, pappa, titta, nej, ja. Han hade också flera "universalord" som kunde betyda upp till 4-5 olika saker. Kommunicerade gjorde han hela tiden med sitt egna lilla språk men det var inte många andra än vi i familjen som förstod honom.

Detta var som sagt innan sommaren, fram till mitten av juni kanske men sen hände något.

Från att aldrig någonsin velat härma ord eller försöka sig på att säga sitt eget eller sina bröders namn så blev han som en riktig papegoja. ALLT vi sa upprepade han. Och jag överdriver inte när jag säger att han sa nya ord VARJE dag.

Idag pratar han helt obehindrat, som vilken annan snart tre- åring som helst! Och då har det bara gått knappt fyra månader sedan han inte kunde uttala ord eller ens var intresserad till att han nu sätter i hop 4-5 ords meningar med korrekt uttalade ord!

Mina äldre killar har varit tidiga med språket då detta var nytt för oss men RIKTIGT häftigt att se en sån fantastisk utveckling på så kort tid!

Oroa dig inte, du har säkert ett likadant "exemplar"

Så länge han kommunicerar med er (med kroppsspråk, eget "språk" osv) och förstår instruktioner, tex "kan du hämta bollen", "ge mamma en kram" osv så behöver ni inte va oroliga !

• Chridhe

I princip inget alls. När han var 2,5 började han prata. Så länge barnet verkar höra tor jag inte att ni behöver oroa er

• Koalababy

Min dotter fyller 3 om 2.5 månader. När hon var 2, kunde hon en del ord men hon använde dem sällan. Sedan började det mer och mer, överraskning nästan varje dag. Det med språk är väldigt individuellt. Vad säger de på BVC-kontrollen? Jag tror att de har någon gräns för att bedömma om det är något man borde reagera på eller inte.

• Pumpkin

Jag kan säga att barnläkaren på BVC blev helt galen och jättestressad redan på 18-månaderskontrollen eftersom han inte kunde de 8-10 ord man "ska" kunna vid den åldern. Men både barnläkaren på sjukhuset och specialpedagogen (och vi) tyckte att det var en enormt tramsig och överdriven reaktion och att det inte alls var så allvarligt som hon ville få det att låta.

• Anonym

Min 21 månaders kille har väl ungefär 200 ord han använder i vardagen, han upprepar allt vi säger också. Han har dock inte börjat sätta ihop 2 ord ännu. Min äldsta son pratade i 2-3 ordsmeningar vid 2 år men det var bara vi som förstod vad han sa.

• Anonym

Ja det som gör mig orolig är väl att han knappt babblar heller, han säger bara dää till allt. Sen kan han inte härma efter mig heller om jag säger tex säg mamma, eller dada då gör han inte det. Han gråter om han vill ha något, och drar i kläderna på en för att vi ska hjälpa honom med något.

BVC sa att vi skulle gå till deras barnpsykolog och diskutera utvecklingen. Han är ju väldigt blyg och han vill inte samarbeta på kontrollerna. Vi har gått dit en gång och fått tips om hur man ska försöka locka honom till att kommunicera. Men det händer inget

Svar på tråden Hur mycket pratar din 2-åring?