Precis så var det med min yngsta son, han fyllde två i januari i år och innan sommaren kunde han bara säga några få ord: mamma, pappa, titta, nej, ja. Han hade också flera "universalord" som kunde betyda upp till 4-5 olika saker. Kommunicerade gjorde han hela tiden med sitt egna lilla språk men det var inte många andra än vi i familjen som förstod honom.
Detta var som sagt innan sommaren, fram till mitten av juni kanske men sen hände något.
Från att aldrig någonsin velat härma ord eller försöka sig på att säga sitt eget eller sina bröders namn så blev han som en riktig papegoja. ALLT vi sa upprepade han. Och jag överdriver inte när jag säger att han sa nya ord VARJE dag.
Idag pratar han helt obehindrat, som vilken annan snart tre- åring som helst! Och då har det bara gått knappt fyra månader sedan han inte kunde uttala ord eller ens var intresserad till att han nu sätter i hop 4-5 ords meningar med korrekt uttalade ord!
Mina äldre killar har varit tidiga med språket då detta var nytt för oss men RIKTIGT häftigt att se en sån fantastisk utveckling på så kort tid!
Oroa dig inte, du har säkert ett likadant "exemplar"
Så länge han kommunicerar med er (med kroppsspråk, eget "språk" osv) och förstår instruktioner, tex "kan du hämta bollen", "ge mamma en kram" osv så behöver ni inte va oroliga !