• Anonym

Hur mycket pratar din 2-åring?

Ni som har 2-åringar, hur mycket pratar dom? Jag har en pojke som fyller 2 nu snart och kan inte säga någonting förutom här och där - inte ens mamma och pappa kan han säga. Jag vill veta ungefär vad som är normalt, om han ligger långt efter. Han har syskon som pratade massor i den åldern, inte så många meningar men enstaka ord kunde dom många i alla fall. Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Hur mycket pratar din 2-åring?
  • Nano07
    Anonym skrev 2012-10-03 18:05:07 följande:
    Ja det som gör mig orolig är väl att han knappt babblar heller, han säger bara dää till allt. Sen kan han inte härma efter mig heller om jag säger tex säg mamma, eller dada då gör han inte det. Han gråter om han vill ha något, och drar i kläderna på en för att vi ska hjälpa honom med något.

BVC sa att vi skulle gå till deras barnpsykolog och diskutera utvecklingen. Han är ju väldigt blyg och han vill inte samarbeta på kontrollerna. Vi har gått dit en gång och fått tips om hur man ska försöka locka honom till att kommunicera. Men det händer inget

Vår dotter kunde kanske 8-10 innan hon fylde 2 år (började prata ung 2 v efter hon fyllt 2) men hon använda knappt "mamma" eller "pappa". Det ända hon så ibland var "tack", hon var väldigt tyst i övrigt.
  • Anonym

Min minsta som är 1,5 pratar hela tiden så att man förstår men han har syskon och det har hjälpt mycket . Min äldsta pratade rent vid 1 år, det var helt sjukt. Mina brorsbarn talade knappt vid 2 år men nu när de är dryga 4 år pratar de jättebra.

• luloli

Försök att inte oroa dig, än så länge är han så liten, han kommer lära sig snart.

Min lille ville inte heller härma, och att han gråter är säkert för att han är frustrerad.

Visa att ni förstår honom och hjälp honom sätta ord på det han vill, även om han inte härmar. Ex, "så du vill ha nappen, här får du den" var övertydliga och prata, prata, prata, sätt ord på ALLT så kan ni hjälpa honom en bit på vägen!

• Pumpkin
    Anonym skrev 2012-10-03 18:05:07 följande:
    Ja det som gör mig orolig är väl att han knappt babblar heller, han säger bara dää till allt. Sen kan han inte härma efter mig heller om jag säger tex säg mamma, eller dada då gör han inte det. Han gråter om han vill ha något, och drar i kläderna på en för att vi ska hjälpa honom med något.

BVC sa att vi skulle gå till deras barnpsykolog och diskutera utvecklingen. Han är ju väldigt blyg och han vill inte samarbeta på kontrollerna. Vi har gått dit en gång och fått tips om hur man ska försöka locka honom till att kommunicera. Men det händer inget
    Vår son härmade heller aldrig, och gör fortfarande inte. Om man säger ett ord och ber honom säga det så säger han bara "Nej!" eller ingenting helt enkelt. Det kommer när det kommer, än är det verkligen ingen fara på taket (Men jag vet att man oroar sig, det har vi också gjort!)
  • muffin

Så länge han tar initiativ till att kommunicera (via ljud, kroppsspråk, ögonkontakt) så behöver du inte oroa dig, det kommer. Vissa barn är tysta tills de känner sig säkra på att tala. Märker ni att han förstår när ni talar med honom så är hans passiva ordförråd helt ok och då finns det ingen anledning till oro.

• muffin

Ett barn härmar när det är moget för det. Kom också ihåg att språkutveckling inte har ett dugg med intellekt att göra. Det finns inget som tyder på att barn som lär sig tala tidigt på något sätt är smartare än barn som talar tidigt.

Själv har jag en av varje, en som talade tidigt och en som talade sent. Båda är lika "normala".

• muffin

som talar sent ska det stå:)

Ett barn som går sent kommer ju inte att gå sämre som vuxen,  än ett barn som gick tidigt...

• Madame Hoffa

Min son började säga ensatka ord när han var ca ett och ett halvt, sen nästan exakt på 2-årsdagen så började orden komma i massor, och nu när han är 2 år och 3 månader så säger han hela meningar. Jättehärligt och roligt att lyssna på :)

• Anonym (hm)
    Anonym skrev 2012-10-03 17:01:18 följande:

Ni som har 2-åringar, hur mycket pratar dom? Jag har en pojke som fyller 2 nu snart och kan inte säga någonting förutom här och där - inte ens mamma och pappa kan han säga. Jag vill veta ungefär vad som är normalt, om han ligger långt efter. Han har syskon som pratade massor i den åldern, inte så många meningar men enstaka ord kunde dom många i alla fall. Vad är era erfarenheter?

det är högst individuellt, hade din son varit 1år äldre så hade han räknats som SEN och fått tid hos logoped/talpedagog. 

men han har ett HELT år på sig att börja snacka :))
    jag anar att han har ganska välutvecklad motorik istället? :))

vår första son, utvecklades motoriskt väldigt tidigt, vid 1års ålder kunde han några få ord..
    vid 18mån ska de kunna ungefär 10ord, han kunde väl typ 17ord.. han började med 2-3ordsmeningar runt 2årsåldern och det här med att härma efter oss vid 19-20mån.
    idag är han 3½år och pratar skitbra. :)) och har en grym finmotorik och grovmotorik med, men han är extremt fingerfärdig! :))

vår 2a son utvecklades sent motoriskt, började krypa först vid 11mån, gick aldrig runt möbler! började gå vid 16½mån ålder - det räknas kanske inte som sent-sent men ändå..
    vid 15mån tog hans språkutv fart och vid 18mån hade han ett ordförråd på över 50ord!!
    idag är han 2½år och pratar lika bra som vår 3½åring, dock inte lika rent, men absolut lika bra!!
    långa meningar, väl sammansatta och genomtänkta! :))
    men han har ingen vidare finmotorik- kan inte klä på sig själv och har inte heller tålamod att försöka.... ;)

men detta vill jag bara säga att alla barn äro olika.. det kommer när det kommer =)))

min kompis dotter satsade hårt på motoriken och hon började inte prata förrän efter 2års ålder och då pratade hon jättebra bara sådär! (över en natt ungefär.. enl kompisen då).. :)) 
  • Anonym (förstår)

Det är jätteolika med talet men något jag skulle vara uppmärksam på är om han förstår vad ni säger. Vi har 3 barn och de båda äldsta pratade för fullt i 2-årsåldern medans den yngsta bara kunde säga pappa och mamma och däää och daaaaa osv.
    Mellan 2-5 års ålder var det extremt fåordigt och det gick inte att förstå vad han sa, det var också väldigt krångligt på undersökningar och hos tandläkare, frisören  t.ex med motsträvighet och gråt...
    I förskoleklass till 2:an blev det logoped och talet kom igång bättre med några få uttalsproblem. Däremot så är det väldigt dåligt med ordförståelsen, idag är han 10 år och får extra stöd i skolan för just ordförståelse för det blir mycket missförstånd och han hänger inte med på lektionerna eftersom han inte förstår anvisningar mm.

Svar på tråden Hur mycket pratar din 2-åring?