Anonym skrev 2012-10-03 17:01:18 följande:
Ni som har 2-åringar, hur mycket pratar dom? Jag har en pojke som fyller 2 nu snart och kan inte säga någonting förutom här och där - inte ens mamma och pappa kan han säga. Jag vill veta ungefär vad som är normalt, om han ligger långt efter. Han har syskon som pratade massor i den åldern, inte så många meningar men enstaka ord kunde dom många i alla fall. Vad är era erfarenheter?
det är högst individuellt, hade din son varit 1år äldre så hade han räknats som SEN och fått tid hos logoped/talpedagog.
men han har ett HELT år på sig att börja snacka :))
jag anar att han har ganska välutvecklad motorik istället? :))
vår första son, utvecklades motoriskt väldigt tidigt, vid 1års ålder kunde han några få ord..
vid 18mån ska de kunna ungefär 10ord, han kunde väl typ 17ord.. han började med 2-3ordsmeningar runt 2årsåldern och det här med att härma efter oss vid 19-20mån.
idag är han 3½år och pratar skitbra. :)) och har en grym finmotorik och grovmotorik med, men han är extremt fingerfärdig! :))
vår 2a son utvecklades sent motoriskt, började krypa först vid 11mån, gick aldrig runt möbler! började gå vid 16½mån ålder - det räknas kanske inte som sent-sent men ändå..
vid 15mån tog hans språkutv fart och vid 18mån hade han ett ordförråd på över 50ord!!
idag är han 2½år och pratar lika bra som vår 3½åring, dock inte lika rent, men absolut lika bra!!
långa meningar, väl sammansatta och genomtänkta! :))
men han har ingen vidare finmotorik- kan inte klä på sig själv och har inte heller tålamod att försöka.... ;)
men detta vill jag bara säga att alla barn äro olika.. det kommer när det kommer =)))
min kompis dotter satsade hårt på motoriken och hon började inte prata förrän efter 2års ålder och då pratade hon jättebra bara sådär! (över en natt ungefär.. enl kompisen då).. :))