Vit Lilja skrev 2012-10-04 21:21:06 följande:
Nja, alltså det jag menar är att alla är olika. En 2-åring kan säga 1-2 ord eller flera hundra och det betyder inte att någon av dom är konstigare än den andra. Men det behöver inte vara BÄTTRE att dom pratar mycket. Han pratar så mycket nu att han blir vansinnig om han inte får reda på vad en viss sak är, eller hur något fungerar men är fortfarande för liten för att förstå vad jag menar vilket gör att det blir en väldigt stor frustration från hans sida vilket leder till mycket bråk.
Sen efterfrågade TS hur mycket våra 2-åringar pratar och det var det jag svarade på. Det var inget nedlåtande över huvud taget som du får det att låta som, utan endast för att visa hur himla olika 2-åringar är, och det är ingen idé att jämföra när dom är så små, dom kommer garanterat prata lika bra när dom börjar skolan. Min 2-åring lärde sig aldrig krypa (kan fortfarande inte) och han kan inte klättra. Alls. Men jag vet att andra 2-åringar har kunnat det länge och vissa är helt otroligt duktiga och kan klättra i träd och allt möjligt. Men jag tänker inte bli orolig för det nu när han är så liten. Tror inte han har några problem att klättra i klätterställningen med klasskamraterna i skolan. Tror även han kan lära sig krypa om det nu skulle behövas.
När barnen är över 3 och dom inte sagt mer än ett eller två ord, då kanske man ska kolla upp det. Men så länge, Ta det lugnt, det kommer! Och oftast då kommer ALLA ord på samma gång eftersom dom legat passivt länge.
Vet du, exakt de råden fick jag av alla, inklusive BVC när min son var runt 2 år. Ta det lugnt, det kommer. osv osv... jag förstår att du menar väl, men de råden var ångestfyllda för mig eftersom jag kände på mig att något faktiskt VAR fel.
Nu har min son efter en noggrann utredning precis fått diagnosen autismliknande tillstånd.
TS, jag skulle lita på min agkänsla och kolla upp det. Det behöver absolut inte vara något "fel", men om det skulle vara något ni behöver stöd med så är det inte bättre att vänta och se. Tidiga insatser är viktigt för barn med språkförseningar!