• Anonym

Hur mycket pratar din 2-åring?

Ni som har 2-åringar, hur mycket pratar dom? Jag har en pojke som fyller 2 nu snart och kan inte säga någonting förutom här och där - inte ens mamma och pappa kan han säga. Jag vill veta ungefär vad som är normalt, om han ligger långt efter. Han har syskon som pratade massor i den åldern, inte så många meningar men enstaka ord kunde dom många i alla fall. Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Hur mycket pratar din 2-åring?
  • Kaupa Jaur

Min son pratade knappt vid två. Det berodde på att hans tunga satt fast i "nereläget" för  hans tungband var för kort. Ibland finns det fysiska hinder för tal, kolla upp det!

• Anonym
    muffin skrev 2012-10-03 20:44:50 följande:
    Så länge han tar initiativ till att kommunicera (via ljud, kroppsspråk, ögonkontakt) så behöver du inte oroa dig, det kommer. Vissa barn är tysta tills de känner sig säkra på att tala. Märker ni att han förstår när ni talar med honom så är hans passiva ordförråd helt ok och då finns det ingen anledning till oro.

Han förstår allt vi säger, kan följa instruktioner, kan peka ut saker. Men han har inte mycket till kroppsspråk och han tittar ofta bort, han bara gråter eller drar i en när han vill ha något. Jag tycker inte att han kommunicerar bra.
    Han var sen motoriskt också under det första året, men nu är han ikapp. 
  • Vit Lilja

Åh herregud, har inte läst svaren men min son tjatar hål i huvudet på mig. Redan! haha. 

Det är underbart och gulligt men jag blir tokig ibland. Man måste förklara hur ALLT fungerar, annars ger han sig inte. Han frågar "Va är de dä?" på ALLT! Han ska inte ha skorna, han ska ha stövlar, han ska inte ha cykelhjälm, han ska ha mössa istället.

I bilen så säger han "lastbil.... bil.... cykel.... buss... lastbil" till allt som åker förbi, han hinner inte ens andas, att åka motorväg är en mardröm haha.  

"Neeeeej, inte dom byxorna, ta andra"
    "Inte pasgetti, makroner" 
    "en SÅN jag ha"
    "Mammaa.... kom!... Mamma kom! Titta jag ritat"
    "Leka sandlådan nuuuu"
    "Inte kissa toa, nuy blöja"
    "Inte tröjan bilen, hämta annan. Tröja moppen på"
    "Sköll av nappen, smutsig"

Han pratar så fort och mycket att han inte hinner andas och blir helt vansinnig när någon inte hör vad han säger, hinner svara eller gör det han vill. Han har ju SAGT vad han vill. En riktig gullunge, men biland låter han som hackspetten i Kalle Anka. 

han fyllde 2 i sep 

• Vit Lilja
    Kaupa Jaur skrev 2012-10-04 09:19:06 följande:
    Min son pratade knappt vid två. Det berodde på att hans tunga satt fast i "nereläget" för  hans tungband var för kort. Ibland finns det fysiska hinder för tal, kolla upp det!
    Japp, sådär hade min sambo också. Tror han var 6 år innan han pratade rent. Även nu som vuxen har han svårt att uttala vissa ord och kan inte säga R, och TS jag lovar dig, det har INGET med intelligens att göra, han är sjukt smart
  • Dr Mupp

Vid två år sa han med näppe vad som skulle kunna klassas som fem ord. Då var han konstaterat talförsenad hos pedagod. Nu blir han snart 3 och det har kommit till några fer ord, men iform av babbel. Talförsenad är han och det rejält. Vi använder oss av stödtecken. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Smilla75

Ni kan ju be BVC om remiss till logoped. Han kan ha en språkstörning, det har alla mina barn (eller har haft). Min 2,5 åring har precis varit för en första bedömning, han har nog verbal dyspraxi som sin bror.  

• lightfish

Pratade just om det här idag, mitt första barn hade väldigt litet talade ord när han var 2 år men han kommunicerade bra ändå. Nu är han 3,5 år och pratar bättre än många andra barn som är i samma ålder som talat längre. Å andra sidan har min son alltid varit motoriskt tidig.

Nu har jag barn nummer två som går i samma fotspår och jag känner mig inte alls orolig eftersom hon gör sitt bästa.

• Paisley
    Vit Lilja skrev 2012-10-04 15:14:05 följande:
    Åh herregud, har inte läst svaren men min son tjatar hål i huvudet på mig. Redan! haha. 

Det är underbart och gulligt men jag blir tokig ibland. Man måste förklara hur ALLT fungerar, annars ger han sig inte. Han frågar "Va är de dä?" på ALLT! Han ska inte ha skorna, han ska ha stövlar, han ska inte ha cykelhjälm, han ska ha mössa istället.

I bilen så säger han "lastbil.... bil.... cykel.... buss... lastbil" till allt som åker förbi, han hinner inte ens andas, att åka motorväg är en mardröm haha.  

"Neeeeej, inte dom byxorna, ta andra"
    "Inte pasgetti, makroner" 
    "en SÅN jag ha"
    "Mammaa.... kom!... Mamma kom! Titta jag ritat"
    "Leka sandlådan nuuuu"
    "Inte kissa toa, nuy blöja"
    "Inte tröjan bilen, hämta annan. Tröja moppen på"
    "Sköll av nappen, smutsig"

Han pratar så fort och mycket att han inte hinner andas och blir helt vansinnig när någon inte hör vad han säger, hinner svara eller gör det han vill. Han har ju SAGT vad han vill. En riktig gullunge, men biland låter han som hackspetten i Kalle Anka. 

han fyllde 2 i sep 

Och du tror TS mår bättre av ett sånt inlägg? Man kan säga att ens barn var tidigt, men inte sitta och klaga över hur jobbigt det är att ens gullunge till barn frågar så mycket i en tråd där TS undrar över sitt barn brist på språk.
    Detaljerna är helheten
  • Vit Lilja
    Paisley skrev 2012-10-04 16:43:44 följande:

Och du tror TS mår bättre av ett sånt inlägg? Man kan säga att ens barn var tidigt, men inte sitta och klaga över hur jobbigt det är att ens gullunge till barn frågar så mycket i en tråd där TS undrar över sitt barn brist på språk.

Nja, alltså det jag menar är att alla är olika. En 2-åring kan säga 1-2 ord eller flera hundra och det betyder inte att någon av dom är konstigare än den andra. Men det behöver inte vara BÄTTRE att dom pratar mycket. Han pratar så mycket nu att han blir vansinnig om han inte får reda på vad en viss sak är, eller hur något fungerar men är fortfarande för liten för att förstå vad jag menar vilket gör att det blir en väldigt stor frustration från hans sida vilket leder till mycket bråk.

Sen efterfrågade TS hur mycket våra 2-åringar pratar och det var det jag svarade på. Det var inget nedlåtande över huvud taget som du får det att låta som, utan endast för att visa hur himla olika 2-åringar är, och det är ingen idé att jämföra när dom är så små, dom kommer garanterat prata lika bra när dom börjar skolan. Min 2-åring lärde sig aldrig krypa (kan fortfarande inte) och han kan inte klättra. Alls. Men jag vet att andra 2-åringar har kunnat det länge och vissa är helt otroligt duktiga och kan klättra i träd och allt möjligt. Men jag tänker inte bli orolig för det nu när han är så liten. Tror inte han har några problem att klättra i klätterställningen med klasskamraterna i skolan. Tror även han kan lära sig krypa om det nu skulle behövas. 

När barnen är över 3 och dom inte sagt mer än ett eller två ord, då kanske man ska kolla upp det. Men så länge, Ta det lugnt, det kommer! Och oftast då kommer ALLA ord på samma gång eftersom dom legat passivt länge.     
  • schangol

Min kusin (pojke)började inte prata förens han var 4 år.föräldrarna vad på massa ställen med honom ,läkare,psykologer etc etc .tills de träffade en klok läkare som sa "jamen han har ju helt enkelt i te tid att prata). När han sen började tala så var det som ett vattenfall!!!

• Johans Pillerill

Det är olika det där :) vår tvååring är aldrig tyst och lär sig dagligen nya uttryck och meningssammansättningar på dagis... När hon inte pratar så sjunger hon. Medan en kompis har ett barn som är två veckor äldre än min unge och han säger bara enstaka ord. Han är för det inte det minsta efter eller dum, de utvecklas bara olika och det är precis så som det ska vara! Så oroa dig inte, tänk istället på vad man brukar säga; först vill man att de ska lära sig gå och prata, sen önskar man att de kunde sitta still och vara tyst.

• Jelenas

Lionel som är 2,5 pratar konstant men det är inte mycket vettigt.
    Han har många universalord som tåg kan även vara traktor eller cykel.
    Har varit hos logoped 2 ggr och vi ska fortsätta där efter psykologen gjort en bedömning på honom. Han tar inte riktigt kontakt som han ska samt inte ha språkförståelse som han ska.

Sista tiden så har dock talet börjat lossna mer och mer och han härmar en hel del. Han har även 3 ordsmeningar men det är meningar han har programmerat in.

• Anonym

Min 2 åring pratar väldigt mycket. Hon är väldigt verbal och sa sin första 2 ords mening redan innan 1 år. Långa haranger vid 2. MEN, detta är mitt tredje barn. Mina två äldre pratade inte i närheten av denna svada vid 2 års ålder. Ett av de andra barnen hamnade hos logopeden vid 4 år och pratade då inte lika bra som lilltjejen pratar nu. Logopeden tyckte då att Bvc överreagerat och att det skiljer för mycket mellan barn innan 5 år så innan dess var inget aktuellt. Det jag vill säga är, det skiljer jättemycket mellan olika barn och allt är normalt. Klyschiga kommentarer va ;).

• MammaKai

Min 2½ är också sen med talet. Han pratade inte mycket vid 2år (sa mest dä! precis som ditt barn), nu har han några fler  ord eller egentligen ljud för inte alla är riktiga ord. Vi är dock inte särskilt oroliga ännu eftersom han ofta gör sig förstådd ändå, på förskolan är de inte heller oroliga.

Hans storasyster var däremot supertidigt med allt, både fysiskt och med prat, så ja barn är olika. 

• Sommarfjäril
    Vit Lilja skrev 2012-10-04 21:21:06 följande:

Nja, alltså det jag menar är att alla är olika. En 2-åring kan säga 1-2 ord eller flera hundra och det betyder inte att någon av dom är konstigare än den andra. Men det behöver inte vara BÄTTRE att dom pratar mycket. Han pratar så mycket nu att han blir vansinnig om han inte får reda på vad en viss sak är, eller hur något fungerar men är fortfarande för liten för att förstå vad jag menar vilket gör att det blir en väldigt stor frustration från hans sida vilket leder till mycket bråk.

Sen efterfrågade TS hur mycket våra 2-åringar pratar och det var det jag svarade på. Det var inget nedlåtande över huvud taget som du får det att låta som, utan endast för att visa hur himla olika 2-åringar är, och det är ingen idé att jämföra när dom är så små, dom kommer garanterat prata lika bra när dom börjar skolan. Min 2-åring lärde sig aldrig krypa (kan fortfarande inte) och han kan inte klättra. Alls. Men jag vet att andra 2-åringar har kunnat det länge och vissa är helt otroligt duktiga och kan klättra i träd och allt möjligt. Men jag tänker inte bli orolig för det nu när han är så liten. Tror inte han har några problem att klättra i klätterställningen med klasskamraterna i skolan. Tror även han kan lära sig krypa om det nu skulle behövas. 

När barnen är över 3 och dom inte sagt mer än ett eller två ord, då kanske man ska kolla upp det. Men så länge, Ta det lugnt, det kommer! Och oftast då kommer ALLA ord på samma gång eftersom dom legat passivt länge.     
    Vet du, exakt de råden fick jag av alla, inklusive BVC när min son var runt  2 år. Ta det lugnt, det kommer. osv osv... jag förstår att du menar väl, men de råden var ångestfyllda för mig eftersom jag kände på mig att något faktiskt VAR fel.

Nu har min son efter en noggrann utredning precis fått diagnosen autismliknande tillstånd.

TS, jag skulle lita på min agkänsla och kolla upp det. Det behöver absolut inte vara något "fel", men om det skulle vara något ni behöver stöd med så är det inte bättre att vänta och se. Tidiga insatser är viktigt för barn med språkförseningar!
  • Paisley
    Anonym skrev 2012-10-05 19:53:53 följande:
    Min 2 åring pratar väldigt mycket. Hon är väldigt verbal och sa sin första 2 ords mening redan innan 1 år. Långa haranger vid 2. MEN, detta är mitt tredje barn. Mina två äldre pratade inte i närheten av denna svada vid 2 års ålder. Ett av de andra barnen hamnade hos logopeden vid 4 år och pratade då inte lika bra som lilltjejen pratar nu. Logopeden tyckte då att Bvc överreagerat och att det skiljer för mycket mellan barn innan 5 år så innan dess var inget aktuellt. Det jag vill säga är, det skiljer jättemycket mellan olika barn och allt är normalt. Klyschiga kommentarer va ;).

Allt är normalt? Det är inte bara en klyschig kommentar, den är helt felaktig. Det skiljer sig mellan barn ja. Ibland innebär det att det fínns ett bakomliggande problem som gör att man är sen i talet, och ibland kommer barnet ikapp.
    Detaljerna är helheten
  • Sommarfjäril
    Paisley skrev 2012-10-04 16:43:44 följande:

• Paisley
    Sommarfjäril skrev 2012-11-21 13:58:10 följande:
    Vet du, exakt de råden fick jag av alla, inklusive BVC när min son var runt  2 år. Ta det lugnt, det kommer. osv osv... jag förstår att du menar väl, men de råden var ångestfyllda för mig eftersom jag kände på mig att något faktiskt VAR fel.

Nu har min son efter en noggrann utredning precis fått diagnosen autismliknande tillstånd.

TS, jag skulle lita på min agkänsla och kolla upp det. Det behöver absolut inte vara något "fel", men om det skulle vara något ni behöver stöd med så är det inte bättre att vänta och se. Tidiga insatser är viktigt för barn med språkförseningar!

Precis, och min son fick diagnosen autism. Man tittar ju inte bara på hur många ord barnet har, utan hur det samspelar och vilka gester barnet har, ögonkontakt osv. Men det är inte alltid så uppenbart om man inte vet vad man ska leta efter, om man bara fått höra "det är normalt" hela tiden.
    Detaljerna är helheten
  • CA81

Vår son är 2,5år och. Pratar lite, inte mycket. Han har däremot utvecklat sin finmotorik så väl att han kan jämställas med en fyra-femåring där.

Svar på tråden Hur mycket pratar din 2-åring?