Inlägg från: Anonym (oroande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oroande)

Får man välja?

Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 19:38:42 följande:
    Ok. Vi har redan två söner så en flicka i familjen skulle vara välkommen. Så varför skulle man inte få välja kön om de nu SKRIKER efter familjehem?
    Jag tycker att det låter oroande. Du ger intryck av att vilja vara familjehem av fel orsaker. Mer för din egen skull än för barnets. Du har två söner men ingen dotter så du vill helst ha en flicka i FAMILJEN. Dessutom vill du helst ha en långtidsplacering. Barnet tillhör inte din familj utan är ett utsatt barn som behöver hjälp och stöd och förmodligen har problem av olika slag. Det är liksom inte tänkt som ett tillskott till din familj som du saknar. Kanske är det inte alls så men det är så det verkar på din "krav - och önskelista"

Barnet - om du skulle få ett placerat hos dig - tas inte ifrån dig. Det kan möjligen bli så lyckligt att det får komma tillbaka till sina föräldrar, du har bara fått ta hand om barnet under tiden föräldrarna inte kunde. Sen ska du såklart behandla barnet som en i familjen när det är där, men det känns som att du behöver rannsaka dig själv lite angående anledningen till att du vill vara familjehem. 
  • Anonym (oroande)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 19:56:17 följande:
    Och du "oroande"!  - JA, jag vill ha en flicka i FAMILJEN! Så du menar att familjehemsbarn inte ska räknas som en i familjen? Oj, DET tycker JAG låter oroväckande!
    Missade du meningen där jag skrev att barnet ska vara som en i familjen?

Det som är oroande är att du verkar vilja vara familjehem för din egen skull mer än för att hjälpa ett utsatt barn. 

Sen har jag väl knappast sagt att du är en hemsk människa? Jag tror säkert att du är en väldigt fin människa, men det förhindrar inte att man kan göra saker av fel anledningar. Med tanke på din upprördhet verkar jag inte vara helt fel ute heller.

Du verkar mest oroad över att få rätt ålder och kön, ja rätt barn för din familj helt enkelt snarare än att oroa dig för hur du ska kunna hjälpa ett eventuellt trasigt barn som kanske varit med om hemska saker och dessutom troligen saknar och älskar sin mamma/pappa. Det räcker liksom inte alltid att man är en solig bullmamma som öser kärlek över "sitt" nya barn. Det är där man bör lägga oron som familjehem, det är sunt att fundera på om man räcker till, inte om det är en flicka eller pojke eller hur gammal.
  • Anonym (oroande)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 20:03:31 följande:
    Konstigt, jag verkar alltså vara den ENDA som funderar på dessa frågor?! Näe, faktiskt INTE hörrnini, om man läser här:

www.familjehemifokus.se/bli-familjehem/fragor...
    Frågor och svar

Ta reda på mer om familjehemsverksamheten hos Familjehem i Fokus genom att läsa svaren på de vanligaste frågorna vi får.

8. Kan jag välja ålder eller kön på barnet som jag tar emot?

Vi tar alltid hänsyn till den ålder och det kön som passar bäst utifrån er nuvarande livs- och familjesituation. 

Så D så! ;)
    Ingen som sagt att du är den enda, det var hemskt vilken attityd du har. 

Men det är fortfarande oroande att det är viktigt för dig. Hade du kommit till mig med de önskemålen så hade jag frågat dig ganska ingående om dina motiv och börjat tvivla på din lämplighet. Beroende på dina svar förstås, men de lär du inte ge här.  Ja, jag jobbar med detta. 
  • Anonym (oroande)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 20:22:44 följande:
    Gäller det även om man önskar ett barn som är 1-3 år? En fråga till: om ens egna barn är tex 4 och 2 år, får man överhuvudtaget bli familjehem då (om barnen är så små?). Kan de placera ett barn som är ÄLDRE än våra egna barn?
    Det är ju inte så att man bara placerar ett barn hos dig bara för att du är familjehem. Du kan tacka nej om du tycker att ett barn inte passar. SJälvklart kan du också ha önskemål i stora drag om vilka barn du tycker passar för er familj och vad ni anser att ni klarar av. Det blir bara lite konstigt när du radar upp att du vill ha en flicka i en viss ålder som ska vara långtidsplacerad för att det är vad du önskar för egen skull.

Men att säga att du t ex inte tror att en flicka på 14 med drogproblem, kriminalitet och destruktivt beteende skulle passa så bra i din familj eller att du anser att ni inte har kunskapen att hantera en sådan flicka är inget problem. Du kan ju önska t ex barn i förskoleålder och gärna en flicka för att du tror att du kan hantera det bäst och att det passar bäst i er familj. Sen kan de mycket väl kontakta dig om de får en flicka på 9 år eller en pojke på 2 år också. DÅ informerar de ju om just de barnets situation och du får komma med synpunkter och de erbjuder dig stöd som behövs för att du ska känna att det skulle fungera.

Sen KAN det spela in också att era barn är såpass små och att de anser att era egna barn kräver så mycket fokus att ni inte skulle kunna ge ytterligare ett litet barn den uppmärksamhet som behövs. Beroende på vilken problematik det barnet har.
Svar på tråden Får man välja?