Inlägg från: jessiejones |Visa alla inlägg
  • jessiejones

Kub idag, dåligt resultat och en nackspalt på 4.2 mm :(( Nån mer?

Hur gick det för dig egentligen? Undrar eftersom jag är i liknande situation

• jessiejones

Önskar dig stort lycka till på Ul. Tråkigt att det blev så med ditt Fvp, tycker inte sånt ska ske. Kan inte förstå att du fått väntat så länge, kan förstå att det är tortyr. Ja det var nackspalten som inte var bra i vårt fall. Fick en kombinationsrisk för ds på 1:78 Nacken mätte 3,43 mm och det var tydligen inte bra. Ångrar ibland att vi gjorde detta skit test. Ska göra Fvp om 8 dagar. Håller tummar för dig nu/ kram

• jessiejones

Jolly: Det gick bra för oss på den första analysen av provet. Fick svar idag men fick ringa ( brevet kommer i morgon, sa de) Första analysen visar upp till 99.6% på om det skulle finnas avvikelser- så det känns bra Den långtidsodlade kommer om ca två veckor.. Men jag är lugn nu. Vet precis hur det känns och trots dåliga siffror så är det en sannolikhet. Håller tummarna för dig!!! Nackspalten förstör mycket i testet men inget man ska stirra sig blind på.. De kan mäta fel också..

• jessiejones

Testet som tas i Sverige heter FISH och är en snabbanslys på de tre trisomierna 21,13 och 18. Testet fångar upp 99,6% av olika kromosom fel men 100 % är det inte. De övriga 0.4% ser man sen i den långtidsodlade som tar 2-3 veckor men det är extremt ovanligt att man finner något där. Jag har äntligen börjat slappnat av och längtar nu till Rul den 17 dec. Jag hoppas och tror att det ska gå bra för dig jolly! Kram

• jessiejones
    Annen81 skrev 2012-12-05 20:19:54 följande:
    Tänkte bara lägga till att fostervattenprov inte är 100 %- igt  vad det gäller kromosomavvikelse, inte ens den långa analysen. De kollar bara antalet kromosomer (för många eller får få) men inte om bitar av kromosomen är borta (deletion).

Jaså intressant, det har inte framkommit alls från min läkare. Vad har du för källa för fakta för detta???
  • jessiejones

Anne81- Jag förstår att man skulle vilja veta sådant under graviditeten. Hur mår din flicka? Är det en ovanlig avikelse hon har? Är det mycket hjälp hon behöver? Det som har hänt måste ju ändå var väldigt ovanligt. Tack för att du delade med dig.

• jessiejones

Jag kan också tycka att sjukvården är dåliga på information. Jag har jätte svårt att lita på den till 100%. Vad mysigt med en 9 månaders och vilken tur att det inte var något allvarligt kromsom " fel". Gjorde du Fvp pga av dåligt resultat på kub? Själv fick jag dåliga siffror och valde att hå vidare med Fvp.

• jessiejones

Mycket fostervatten, klumpfot och fosterrörelser fick ni reda på det på rul? Ja det förstår jag att du är glad över att det inte var något allvarligare men förstår att det måste varit en fruktansvärd tid i början, innan ni visste vad det var. Sjukvården är tyvärr inte så smidiga i sitt sätt att bemöta oroliga patienter. Tack så mycket, längtar till rul men är såklart orolig ändå. Slappnar förhoppningsvis av den dagen då bebisen kommer och allt är bra.

Svar på tråden Kub idag, dåligt resultat och en nackspalt på 4.2 mm :(( Nån mer?