• Coyote

Vad sjutton är det här? (Bild)

Jepp, grabben min, två år gammal, vaknade med lite utslag på benen igår morse. Jag tyckte det såg ut som nässelutslag, vilket sjukvårdsrådgivningen höll med om efter min beskrivning. Ingen anledning till att vara hemma från förskolan, så han fick gå dit, glad och nöjd. Vid lunchtid ringde de hem och berättade att utslagen blivit värre, så jag hämtade förstås hem honom. Väl hemma visade det sig att han hade 39.5 graders feber, och prickarna hade blivit lite värre och spritt sig till händer och fötter, samt visade tendenser på att komma i ansiktet också.

Vi åkte till vårdcentralen och läkaren tittade på honom, sa att det var typiska nässelutslag och skrev ut Tavegyl som han fick igår kväll innan han skulle sova, tillsammans med en skvätt Alvedon. Han varken slutade klia eller sov särskilt bra, men febern gick ju i alla fall ner.

Idag har utslagen blivit som blåsor, han hade vattkoppor förra sommaren, rejält, men om han inte hade haft det så skulle jag nog gissa på just vattkoppor. I morgon ska jag ringa barnläkarmottagningen, men är det någon som har en idé om vad det kan vara?

• Svar på tråden Vad sjutton är det här? (Bild)
  • Ledilnaan

Ser ut som höstblåsor, det hade mina barn för några månader sedan. Det är ganska smittsamt har jag för mig. Fast bara bland barn, vuxna är oftast immuna.

• Coyote

Höstblåsor "ska" väl bara sitta på händer och fötter? Det här är över hela kroppen, men mest kring knäna.

Svinkoppor har jag tänkt på, men det brukar ju inte komma i så stor mängd på en gång...

• pigglet

Oj, vilket explotionsartat förlopp!
    Nej, jag har inga idéer alls, tycker inte det stämmer på varken vattkoppor, höstblåsor eller svinkoppor faktiskt. Berätta gärna vad det var, om ni får någon klarhet! 

• Flickan och kråkan

När jag ser på händerna så är min tanke också höstblåsor. Mina hade inte så mycket, men de hade verkligen inte enbart på händer och fötter. Äldsta hade väldigt få utslag överlag, men han hade INGA på händer och fötter. Han hade utslag på kroppen och enbart en riktig blåsa - och den satt på benets insida. Han hade även ont i halsen. Lillebror hade utslag och blåsor på de flesta ställen, men mest underliv, ben, runt munnen och så händer och fötter. På båda började det som prickar/utslag i blöjområdet och spred sig sedan. På lillebror kom det sist på händer och fötter. Blåsorna kan också brista och ge små ytliga så läste jag på här nu. Om du googlar på höstblåsor och kikar på bilder så tycker jag nog att det skulle kunna vara det. De kan te sig rätt olika på olika barn.

• Coyote
    pigglet skrev 2012-10-03 21:43:42 följande:
    Oj, vilket explotionsartat förlopp!
    Nej, jag har inga idéer alls, tycker inte det stämmer på varken vattkoppor, höstblåsor eller svinkoppor faktiskt. Berätta gärna vad det var, om ni får någon klarhet! 
    Det gick så himla snabbt, jag är glad att han inte påverkas så mycket av det, han kliar lite, men inte så farligt.
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-03 21:55:23 följande:
    När jag ser på händerna så är min tanke också höstblåsor. Mina hade inte så mycket, men de hade verkligen inte enbart på händer och fötter. Äldsta hade väldigt få utslag överlag, men han hade INGA på händer och fötter. Han hade utslag på kroppen och enbart en riktig blåsa - och den satt på benets insida. Han hade även ont i halsen. Lillebror hade utslag och blåsor på de flesta ställen, men mest underliv, ben, runt munnen och så händer och fötter. På båda började det som prickar/utslag i blöjområdet och spred sig sedan. På lillebror kom det sist på händer och fötter. Blåsorna kan också brista och ge små ytliga så läste jag på här nu. Om du googlar på höstblåsor och kikar på bilder så tycker jag nog att det skulle kunna vara det. De kan te sig rätt olika på olika barn.

Tja, det låter ju inte helt olikt... Men borde inte läkaren kunnat se det igår när vi var där? Han har nog kliat sönder sig på benen, och det är därför det är sårigt där... Men det är så vansinnigt mycket på benen!

Han kommer såklart få vara hemma tills febern är borta, men som jag förstår det så bör han vara hemma så länge han har blåsor också?

• Rocket Mania

Det där skulle jag hålla stenkoll på om jag vore du. Kolla gärna så det inte sprider sig vidare under natten, i så fall åker du in.

Det ser ut som rosfeber, det är "typ" svinkoppor. Bildgoogla så ser du 

• Flickan och kråkan
    Coyote skrev 2012-10-03 22:04:35 följande:
    Tja, det låter ju inte helt olikt... Men borde inte läkaren kunnat se det igår när vi var där? Han har nog kliat sönder sig på benen, och det är därför det är sårigt där... Men det är så vansinnigt mycket på benen! 
    Jo, man tycker ju det. Jag håller med dig om att det är mycket just på benen. Jag kommer inte ihåg om det kliade på mina. Var ett par två år sedan nu om inte längre. Storebror hade så lindrigt, fick mest hög feber. Jag vet att lillebror var besvärad av dem, men mer ont tror jag än klia. Men det var mest på fötterna, när han gick. Jag fick också. Fick små millimeterstora blåsor på fingertopparna, men djupt så det såg ut som lila prickar som stack när man tryckte eller kom åt.
Svar på tråden Vad sjutton är det här? (Bild)