• Coyote

Vad sjutton är det här? (Bild)

Jepp, grabben min, två år gammal, vaknade med lite utslag på benen igår morse. Jag tyckte det såg ut som nässelutslag, vilket sjukvårdsrådgivningen höll med om efter min beskrivning. Ingen anledning till att vara hemma från förskolan, så han fick gå dit, glad och nöjd. Vid lunchtid ringde de hem och berättade att utslagen blivit värre, så jag hämtade förstås hem honom. Väl hemma visade det sig att han hade 39.5 graders feber, och prickarna hade blivit lite värre och spritt sig till händer och fötter, samt visade tendenser på att komma i ansiktet också.

Vi åkte till vårdcentralen och läkaren tittade på honom, sa att det var typiska nässelutslag och skrev ut Tavegyl som han fick igår kväll innan han skulle sova, tillsammans med en skvätt Alvedon. Han varken slutade klia eller sov särskilt bra, men febern gick ju i alla fall ner.

Idag har utslagen blivit som blåsor, han hade vattkoppor förra sommaren, rejält, men om han inte hade haft det så skulle jag nog gissa på just vattkoppor. I morgon ska jag ringa barnläkarmottagningen, men är det någon som har en idé om vad det kan vara?

• Svar på tråden Vad sjutton är det här? (Bild)
  • view

Höstblåsor. Kolla även under fötterna och i munnen.

• Mendurå

Det är höstblåsor. Mitt barn såg likadant ut, extremt mycket blåsor. Mest på ena benet och under foten men även några på mage och rygg och en hel del på händerna och i ansiktet.

Första dagarna var de som utslag, röda knottror, som på dina bilder. Efter några dagar blev varje knottra till en blåsa.

Vi åkte till VC eftersom vi inte visste vad det var och ungen var helt hysterisk.

Vi fick medicin utskriven som hjälpte till att dämpa kliandet. Vi fick även rådet att ge smärtstillande.

Jag tror vi var hemma i över en vecka, vi kunde inte ens sätta på skorna eftersom fötterna var så fulla med blåsor.

Det var bara välling som gick att äta så det fanns nog några blåsor även i munnen men jag såg aldrig några.

• Coyote

Sådär, nu har vi varit hos läkaren, det är tydligen en form av svinkoppor, så han har fått penicillin och Mildison, eftersom det också är eksem inblandade i det hela. Kuren är en vecka lång, och han får inte vara på förskolan förrän på måndag igen.

Tusen tack för alla tips och råd! Lilleman mår bra, och har tagit första dosen penicillin utan minsta protest, vi hoppas det fortsätter i samma stil.

• blueberry4

Ursäkta mig om jag är trög eller okunnig men vad är höstblåsor för något??? Aldrig hört talas om?

• Menina
    blueberry4 skrev 2012-10-04 14:40:56 följande:
    Ursäkta mig om jag är trög eller okunnig men vad är höstblåsor för något??? Aldrig hört talas om?
    Då är vi två! Har tre barn - alla över 10 år - och jag har helt missat höstblåsor.
  • blueberry4
    Menina skrev 2012-10-04 14:46:35 följande:
    Då är vi två! Har tre barn - alla över 10 år - och jag har helt missat höstblåsor.

haha rätt komiskt faktiskt. Har 2 barn och en uppsjö med syskonbarn men aldrig hört talas om detta fenomen som alla ( undantag vi 2) tydligen vet om! Konstigt!
  • Lindsey Egot the only one

Har fem barn födda 1095-2010 och aldrig hört talas om höstblåsor. Är det något nytt påfund?

Nu är jag med Höstblåsor är hand, fot och munsjukan. Och nä då är det inte den ditt barn lider av.

• virre85

Min dotter fick så här på knän, händer, armbågar mm kom över en natt och blev värre.
    de sa att det var eksem och vi fick kortison utskrivet, smörjde några dagar sedan var det borta.

Hoppas det försvinner och ni får klarhet på vad det är. 

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Serendipitet
    Coyote skrev 2012-10-04 13:42:22 följande:
    Sådär, nu har vi varit hos läkaren, det är tydligen en form av svinkoppor, så han har fått penicillin och Mildison, eftersom det också är eksem inblandade i det hela. Kuren är en vecka lång, och han får inte vara på förskolan förrän på måndag igen.

Tusen tack för alla tips och råd! Lilleman mår bra, och har tagit första dosen penicillin utan minsta protest, vi hoppas det fortsätter i samma stil.

Skönt att ni nu vet vad det är. Då får han ju rätt behandling för det och blir friskare mycket fortare. Vad var det för form av svinkoppor och smittar de lika mycket som vanliga? Mildison är en underbar salva. Hoppas han fortsätter "tycka" om medicinen. Krya!
    *** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Lillagris

Hästblåsor är jätte vanligt och extremt smittsamt, dock inte alls farligt. Men tycker detta är lite i mesta laget faktiskt.

• skogsvitter

Verkar vara ett ovanligt extremt utbrott av just höstblåsor. Det är otroligt likt vattkoppor, och jag skulle själv ha trott att det var vattkoppor när mina egna barn fick höstblåsor om det inte vore så att de faktiskt hade haft vattkoppor just innan.

Ingen äldre jag pratade med visste dock heller vad höstblåsor var. Antagligen har man skiftat namn för att särskilja detta från "mun- och klövsjukan" eller vad det nu kallas, som inte alls är samma sak! Men som många tydligen blandade ihop förr.

Utvecklingen av blåsorna låter i vilket fall precis som höstblåsor. Men som sagt så verkar det vara osedvanligt mycket som din son har fått. Mina hade främst i munnen, bara ytterst lite på övriga kroppen, någon enstaka på fot och hand typ.

Väldigt många märker inte av att deras barn har haft höstblåsor alls, eftersom det är vanligt att de bara för någon enstaka blåsa i munnen. Inte lätt att märka då. Men det är som sagt mycket smittsamt och vad jag förstår så är det något som i princip alla barn drabbas av förr eller senare.

• Mendurå

Konstigt att vi fått så olika diagnos. Låter och ser ut exakt som det vi hade.

Skogsvitter

Inte mun och klövsjukan

Den heter mun, hand och fot sjukan.
    Det du tänker på är mul och klövsjukan som drabbar kossor och får!

• Linaslus

Både sonen och jag hade höstblåsor förra sommaren. Var till läkaren innan vi viste va det var och han sa att höstblåsor endast sitter under fötter i händer och i munnen. Annars är det inte höstblåsor.

• CeeJay
    LindaEfraim skrev 2012-10-04 15:11:44 följande:
    Har fem barn födda 1095-2010 och aldrig hört talas om höstblåsor. Är det något nytt påfund?

Om ditt första barn är fött 1095 så kanske det hette digerdöden då? (Sorry, jag är trött och har huvudvärk och kände mig manad att skriva nått kul, jag förstår att det är ett skrivfel )

CeeJay

Ja digerdöden va de ja! Är ju senil pga åldern!

• wity
    CeeJay skrev 2012-10-04 20:22:59 följande:

Om ditt första barn är fött 1095 så kanske det hette digerdöden då? (Sorry, jag är trött och har huvudvärk och kände mig manad att skriva nått kul, jag förstår att det är ett skrivfel )

Hahaha!
    ♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
Svar på tråden Vad sjutton är det här? (Bild)