Vad sjutton är det här? (Bild)
Jepp, grabben min, två år gammal, vaknade med lite utslag på benen igår morse. Jag tyckte det såg ut som nässelutslag, vilket sjukvårdsrådgivningen höll med om efter min beskrivning. Ingen anledning till att vara hemma från förskolan, så han fick gå dit, glad och nöjd. Vid lunchtid ringde de hem och berättade att utslagen blivit värre, så jag hämtade förstås hem honom. Väl hemma visade det sig att han hade 39.5 graders feber, och prickarna hade blivit lite värre och spritt sig till händer och fötter, samt visade tendenser på att komma i ansiktet också.
Vi åkte till vårdcentralen och läkaren tittade på honom, sa att det var typiska nässelutslag och skrev ut Tavegyl som han fick igår kväll innan han skulle sova, tillsammans med en skvätt Alvedon. Han varken slutade klia eller sov särskilt bra, men febern gick ju i alla fall ner.
Idag har utslagen blivit som blåsor, han hade vattkoppor förra sommaren, rejält, men om han inte hade haft det så skulle jag nog gissa på just vattkoppor. I morgon ska jag ringa barnläkarmottagningen, men är det någon som har en idé om vad det kan vara?