• Anonym (jag00)

Snabb hjälp!!! Timlön lärarvikarie?? Någon?

Hej på er,

någon här som kan hjälpa mig med ungefärlig timlön som lärarvikarie? Det finns ingenstans att hitta på de venliga lönestatistiksidorna. Jag har nu pratat med kontaktpersonen och hon ville att jag skulle ange ett anspråk.

Vad påverkar lönen?

Jag läser mitt sista år till samhällsvetare på universitetet. Och har jobbat med barn och ungdomar tidigare, dock ej rent pedagogiskt. 

• Svar på tråden Snabb hjälp!!! Timlön lärarvikarie?? Någon?
  • busan06

har du kollat vad det finns för kollektivavtal på arbetsplatsen?
    Där ska det stå minsta timlön för anställda 

• Anonym (jag00)

Har inte kollat men det är en kommunal verksamhet....har även ett annat alternativ som är privat däremot...men betalar de lägsta möjliga eller vad värderas där?

• Anonym

Tyvärr kan jag inte ge dig en exakt summa, olika mellan kommuner också skulle jag tro. Vad handlar det om för vik, är det bara timmar eller är det dagar, veckor? är det mer än timmar tycker jag att du ska förhandla lite om lönen. Säg att du riskerar att förlora andra jobb om du tar detta och att du ändå inte kommer stanna om lönen inte är okej. Jag vet av lång erfarenhet att en vikarie som får in foten och gör ett BRA jobb sällan är utan sysselsättning i den här branchen. Ibland kan man som lärare sen många år nästan bli förbannad över hur mycket "obehöriga vikarier" tjänar. Det är inte ovanligt att skillnaden mellan en outbildad vikarie och en som arbetat i över 20 år som utbildad lärare är mindre än ett par tusenlappar i månadslön! Med detta vill jag Inte säga att jag inte önskar dig lycka till, är väl bara något förbittrad på den uteblivan lärarstrejken som äntligen skulle ha höjt våra löner till den nivå de borde ligga på...
    Hoppas du får ett riktigt bra vik - och Välkommen tilll det mest fantastiska yrke man kan ha (bortsett från just lönen).

• Anonym (jag00)

Anonym: Tack, det kommer att vara att hoppa in vid behov, strödagar i början. Jag hoppas på att få några fasta dagar i veckan däremot. Jo, ena skolan har elever som går i lågstadiet och den andra har dem som går i mellanstadiet.

Ja, det är verkligen skamligt detta med lönerna, jag önskar också att de vore mkt mkt högre för utbildade lärare! Har en svägerska + hennes man som båda är lärare...jo.... Så det håller jag med om..

Nej, jag vet inte vad jag ska föreslå henne, jag är 33 år och har 3 års högskola...hon sa att samhällsvetenskapliga ämnen kan jag till exempel medverka på, speciellt.... Men om jag säger 120 kr/tim, är det för högt?

• Anonym

Jag som är nyutbildad lärare får inte ens 120 kr/tim i vår kommun vid arbete i de årskurserna (här finns heller ingen möjlighet att göra några löneanspråk när man börjar), men det beror ju naturligtvis på hur mycket de behöver dig.

• studentbruttan29

Jag är utbildad med ett års erfarenhet, jag får 140 kr/tim.
    När jag var outbildad fick jag 100 kr i tim, vissa får 110 kr.

Jag tror du tar i när du skriver 120 kr/tim. 

Svar på tråden Snabb hjälp!!! Timlön lärarvikarie?? Någon?