• Anonym (kiss-mamma)

4-åring kissar i sängen, mamma frustrerad, vad göra?!

Min 4-åring, som periodvis varit helt torr, kissar i sängen VARJE natt. VARJE morgon kanske jag ska säga, precis innan han går upp. Han har typ 5 meter till toaletten, toalettdörren står öppen och vi har nattlampor på hela natten också. Ändå kissar han i sängen, kanske vid halv 7-7 på morgonen.

Jag har försökt med nattblöjor igen men han blir så himla röd i rumpan. Alltså han får EXTREMA eksem, hela rumpan och snoppen blir jätteröda och ömma. Idag hade han till och med visat den ömma snoppen för dagispersonalen vilket var lite pinsamt, då jag hade blöja på honom igår natt för att slippa byta lakan idag...

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag ORKAR inte längre. Jag har frågat min son snällt, vi har pratat om varför han gör det och han säger att han är vaken men att han är för trött för att gå upp (vet inte hur sant det är men det är vad han säger). Jag har blivit småirriterad på honom så han VET att det är en "dum" sak att göra men det händer igen, varje morgon. Han har madrassskydd som ju skyddar madrassen, men jag måste fortfarande tvätta lakan, påslakan samt täcket som blir genomvåta (det är inte ett par droppar vi pratar om utan en FULL blåsa), samt att hans pyjamas är helt igenomvåt, både byxor och tröja.

Snälla hjälp mig med strategier hur vi ska ta oss igenom detta utan att jag gör min son ledsen och utan att jag får nog och blir arg. Jag vill verkligen inte bli arg men jag är på gränsen. Hjälp!

• Svar på tråden 4-åring kissar i sängen, mamma frustrerad, vad göra?!
  • Anonym

Min son kissar alltid på sig, jag har vant honom tillbaka m blöja. Blir din son röd så byt blöjsort.

• Numminen

Om det sker vid samma tid, kan du inte väcka honom strax innan och ta med honom till toa?

• Anonym

det enda jag kan komma på är att försöka se till så att han kissar precis innan han går och lägger sig samt att han inte dricker nån vätska 2-3 timmar innan sängen?

annars är det nog bara att stå ut nått år/några år till, tills han växer ifrån det.
    Kanske en potta precis bredvid sängen skulle hjälpa om han inte ens orkar gå 5 meter till toa?

• Mamma plus son

Skulle fundera på kvällsmaten vad han äter där så att det blir mer fast mat iställer för mycket dryck. Göra en rutin om ni inte har det att gå på toaletten innan han somnar.
    Sen hade jag kanske vaknat om det är så fast vid tid i ca en vecka 06.20 varje morgon och fått honom på toaletten, eventuellt ha en potta vid sängen och lära honom att sätta sig vid den.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-03 23:44:04 följande:
    det enda jag kan komma på är att försöka se till så att han kissar precis innan han går och lägger sig samt att han inte dricker nån vätska 2-3 timmar innan sängen?

annars är det nog bara att stå ut nått år/några år till, tills han växer ifrån det.
    Kanske en potta precis bredvid sängen skulle hjälpa om han inte ens orkar gå 5 meter till toa?
    *edit*

han kanske blir för varm när han sover? om det kan ha nått med saken att göra.
    eller så blir han för kall?
  • Anonym (kiss-mamma)

Jag tror absolut att det har att göra med att han dricker mycket innan läggedags. MEN han säger att han är törstig, vad ska jag göra, neka honom vatten? Jag tror att han inte dricker tillräckligt på dagis för att han glömmer i leken. Jag har bett dagis hjälpa till och han har sin egen vattenflaska där varje dag men det verkar inte hjälpa, han dricker ändå som en kamel när han kommer hem och vid middagen.

Men jag ska prova att byta blöjsort (så konstigt dock för det var ju samma sort han hade som bebis!). Tipset med potta var också bra, ska undersöka det alternativet också!

Han sover även med strumpor så det kanske är så att han blir för varm? Ska prova att säga till honom att han inte får sova med strumpor i nån vecka och se om det hjälper (han vill själv ha strumpor, det är inget jag har visat honom).

Tack för alla tips! Och om inget funkar så får jag göra som Numminen skrev och helt enkelt ställa klockan på 6 och ta honom till toa då.

• yndra

Min 6aring har ff perioder da han kissar pa sig. Det kan bli om han ar valdigt trott och sover for hart. Da vaknar han helt enkelt inte. Det kan da handa ett antal natter pa raken. Vad jag brukar gora da ar att natterna Efter en olycka sa tar jag upp honom pa toa innan jag gar och lagger mig. Det brukar funka klockrent

• Numminen

Om han dricker mycket på kvällen så kan ett alternativ vara att ta upp och kissa honom efter att han somnat, så sent som möjligt innan du själv lägger dig. Det har vi gjort ibland med vår son om han tex somnat utan att vara på toa innan eller druckit ovanligt mycket. Han brukar bara vakna tillräckligt för att kissa och sen bär vi tillbaka honom och han somnar om. Lycka till hur som helst!

• Rosenöga

Här kan du få bra tips:

http://www.bravardag.se/article/familjeliv/barn-och-uppvaxt/sa-gor-du-nar-ditt-barn-ar-sangvatare.aspx

En sån här matta som larmar kan hjälpa många.
    Ta bort blöjan. Sök hjälp i stället.

Ta upp honom en gång under natten så att han får kissa, precis som du fått tips om i #7 och #8 . Det är viktigt att han känner att han klarar av att vakna torr. Om du mår dåligt av det kan du tänka på att han mår ännu sämre. Dels att ha eksem och dels att det är ett nederlag att inte vara torr.

Förklara för honom att han är inte ensam om problemet. Många har det likadant. Det är en fråga om omognad. Ett hormon som minskar urinproduktionen som brukar komma med tiden.

• Anonym (kiss-mamma)

Tack, jättebra länk!

Jag ska testa att väcka honom lätt innan jag lägger mig själv och ta honom till toa. Vi får se hur det går!

Svar på tråden 4-åring kissar i sängen, mamma frustrerad, vad göra?!