• Anonym (kiss-mamma)

4-åring kissar i sängen, mamma frustrerad, vad göra?!

Min 4-åring, som periodvis varit helt torr, kissar i sängen VARJE natt. VARJE morgon kanske jag ska säga, precis innan han går upp. Han har typ 5 meter till toaletten, toalettdörren står öppen och vi har nattlampor på hela natten också. Ändå kissar han i sängen, kanske vid halv 7-7 på morgonen.

Jag har försökt med nattblöjor igen men han blir så himla röd i rumpan. Alltså han får EXTREMA eksem, hela rumpan och snoppen blir jätteröda och ömma. Idag hade han till och med visat den ömma snoppen för dagispersonalen vilket var lite pinsamt, då jag hade blöja på honom igår natt för att slippa byta lakan idag...

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag ORKAR inte längre. Jag har frågat min son snällt, vi har pratat om varför han gör det och han säger att han är vaken men att han är för trött för att gå upp (vet inte hur sant det är men det är vad han säger). Jag har blivit småirriterad på honom så han VET att det är en "dum" sak att göra men det händer igen, varje morgon. Han har madrassskydd som ju skyddar madrassen, men jag måste fortfarande tvätta lakan, påslakan samt täcket som blir genomvåta (det är inte ett par droppar vi pratar om utan en FULL blåsa), samt att hans pyjamas är helt igenomvåt, både byxor och tröja.

Snälla hjälp mig med strategier hur vi ska ta oss igenom detta utan att jag gör min son ledsen och utan att jag får nog och blir arg. Jag vill verkligen inte bli arg men jag är på gränsen. Hjälp!

• Svar på tråden 4-åring kissar i sängen, mamma frustrerad, vad göra?!
  • Anonym
    Rosenöga skrev 2012-10-04 01:26:17 följande:
    Här kan du få bra tips: www.bravardag.se/article/familjeliv/barn-och-... En sån här matta som larmar kan hjälpa många. Ta bort blöjan. Sök hjälp i stället. Ta upp honom en gång under natten så att han får kissa, precis som du fått tips om i #7 och #8 . Det är viktigt att han känner att han klarar av att vakna torr. Om du mår dåligt av det kan du tänka på att han mår ännu sämre. Dels att ha eksem och dels att det är ett nederlag att inte vara torr. Förklara för honom att han är inte ensam om problemet. Många har det likadant. Det är en fråga om omognad. Ett hormon som minskar urinproduktionen som brukar komma med tiden.

Tyvärr fårman ingen hjälp förrän de är 6 år, jag ha jatat mig blå men de tycker att d är normalt att d kissar på sig vaje natt. Trots att sonen själv gråter o skäms får vi ingen hjälp.
  • MrsQ

Kissa alltid precis innan läggdags. Har han kissat 10 min innan så gå en gång till.
    Det med att han vet att det är en dum sak han gör är inte bra. Det blir bara värre. Försök att göra det till världens naturligaste sak att man kissar på sig ibland. Det brukar hjälpa då han inte behöver vara nervös att han ska kissa på sig.

Det är klart att de kan bli ledsna över att de kissat på sig men visar DU att det inte spelar nån roll då kommer spänningarna som finns att släppa.

Hoppas det går bra/ Lycka till 

• Anonym (mmam)

Låt honom ta hand om de kissiga sängkläderna själv (givetvis med assistans från dig) så kanske han själv tycker att det är äckligt eller helt enkelt tråkigt/jobbigt.

Ta upp honom innan han hunnit kissa i sängen, kl 06.00 eller 06.30 - det märker du ju snart vilket som funkar.
    Att ta upp honom sent på kvällen kan kanske hjälpa, men det är ju morgonurinen han kissar på morgonen och om det är så att han tycker det är för jobbigt att stiga upp så är det kanske risk att han kissar i vilket fall som helst. 

Om du väljer blöja - tänk på att det finns nattblöjor för stora barn nuförtiden (alltså skolbarn). Har du provat dem? Eller de kanske är för stora?  Vad jag förstår så kissar han i blöjan tidigare under natten om han har blöja jämfört med utan blöja? Jag vet att det iaf har funnits inlägg man kan lägga i blöjan (tror att det är för att försöka förhindra att få bajs i tygblöjor, men kanske de också absorberar?)

• Menina
    Numminen skrev 2012-10-03 23:37:43 följande:
    Om det sker vid samma tid, kan du inte väcka honom strax innan och ta med honom till toa?
    Precis så gjorde vi med dottern tills hon gick upp av sig själv.
    Vi gjorde också så att vi tog henne till toa innan vi gick och la oss på kvällen.
    Hon är allt annat än lätt väckt vilket var problemet.
    Samtidigt så somnade hon också om lätt. 
  • MrsQ

Ursäkta min ton...men guud vilket hemskt råd!  Att låta barnet ta han om kisset själv?!  
    Näää det hoppas jag att du verkligen inte lyssnar på TS!!! 

• Anonym

Ska en4 åring ta hand om det själv?????

• Mylla

Om du vill spara tvätt kan du använda underlägg, i plast, såna som man har på sjukhus. Tyvärr är de lite dyra, tror de kostar runt 10 kr styck. 

Sen tror jag det är ganska bra att ta upp barnet tidigare ett tag. Påpekar du hur praktiskt det blev med kisset i toaletten så kanske han kommer på tanken att gå upp själv sen. Det är ju ganska bra att han kissar på sig på morgonkvisten, min dotter gör det ofta mitt i natten när jag är helt vimsig för jag sover hårt då.

Min dotter har josförbud på kvällarna. Hon dricker onödigt mycket av jos så hon får bara vatten. Vissa är visst förtjusta i att dricka ofantliga mängder.  Sonen har aldrig varit det och han har inte kissat i sängen heller.

• Mylla

Ett till tips för att spara tvätt- strunta i påslakanet.

• kitkat
    MrsQ skrev 2012-10-04 10:01:39 följande:
    Ursäkta min ton...men guud vilket hemskt råd!  Att låta barnet ta han om kisset själv?!   Näää det hoppas jag att du verkligen inte lyssnar på TS!!! 

Det vore t o m grymt. Problemet verkar enkelt. Det man dricker blir till kiss som ska ut. Jag tror att du som vuxen får se till att han dricker mera tidigt, ta med vatten till dagis och påminn honom ofta att nu är det dags att dricka. om han ff är supertörstig innan läggdags, ge honom en mun med vatten. Prata med honom om att vattnet blir till kiss och därför kan man inte dricka på natten, för man blir kissnödig. Ta upp honom när ni lägger er, och kissa honom då. Det borde räcka. Om inte, ställ Kl och ta med honom till toa innan olyckan brukar ske. Hos oss är det tydligtsamband. När sonen är törstig vid läggdags så blir det kissolycka på morgonen. det är mitt ansvar att få honom att dricka massor från dagislut tills kvällsmaten. Det är jättesvårt att komma ihåg, plus så vill sonen oftast inte dricka omkring middag.
Svar på tråden 4-åring kissar i sängen, mamma frustrerad, vad göra?!