5 månaders med väldigt grön avföring.
Sonen på snart 5 månader har nu ett tag haft grönt bajs, nu har det blivit riktigt mörkgrönt.. Normal konsistens, inget magont, äter ersättning, ej förkyld.. Bör man kollla upp det eller är det normalt?
Sonen på snart 5 månader har nu ett tag haft grönt bajs, nu har det blivit riktigt mörkgrönt.. Normal konsistens, inget magont, äter ersättning, ej förkyld.. Bör man kollla upp det eller är det normalt?
Har du kollat om han har torsk?
Hade också bebis med "grönt" bajs (som också åt ersättning). På bvc sa de att det var helt normalt och att den enda gången man måste oroa sig för färgen på bajset är om det nästan inte har någon färg alls.
Även ammande barn får grön avföring.
Enligt bvc vet ingen riktigt varför. Kan bero på en infektion (en del får det i samband med förkylning), att barnet får i sig mycket av den första, tunnare mjölken (gäller bara ammande barn då), något med gallan... äh, jag kommer inte ihåg alla teorier men det fanns typ 4-5 stycken.
Japp mina har också bajsat gräsgrönt i omgångar. Oftast i samband med förkylning men någon fick också efter någon vaccination. De helammades allihopa vid de tidpunkterna och det går över efter ett tag.
Och ja, börjar de bajsa vitt då ska man dra åt sig öronen men annars får bajset se ut nästan hur som helst.
Ok tack för era svar.
Ska ta upp det på BVC nästa gång och se vad hon säger.
Min Bvc tant sa att det berodde på att maten gick genom kroppen för fort, men det va ingen fara med det.. Åt också ersättning.
Vilken ersättning äter han?
Spinatgrönt? Det har varit tecken på komjölksproteinallergi, vet många som också haft det. BVC sa dock alla färger är ok (Jaja inte vitt) men när hon såg det sa hon att det
Inge var ok. (dock misstänkte hon mögelost som möglat i bebismageb (?!?!?!)) detta var en vikarie. Iaf det var ett tecken för oss och vet många som haft det likadant.
Dock tig det 4 mån innan hon blev så allvarligt sjuk så det uppmärktes.
Vår dotter, 3,5 månader, har alltid haft orangefärgat bajs men de senaste två veckorna har det mest varit mörkgrönt och någon gång brunt.
Hon är testad för mjölkallergi och vi inväntar svar på proverna. Läkaren och BVC låter rätt säkra på att det är mjölkallergi så jag började äta mjölkfritt igår. Hon ammas och får ersättning på kvällen.
Med all respekt för er som har barn med mjölkproteinallergi så vill jag ändå påpeka att det är vanligt att bebisar har grönt bajs då och då så skräm inte upp oroliga föräldrar i onödan.
Olivias gröna bajs är vårt minsta problem, hon har enormt mycket skorv, inte bara i hårbotten utan också i ansiktet, eksem, utslag och torr hud.
Pippilångstrump: nä, jag har läst att prover inte alltid ger utslag så därför har jag börjat äta mjölkfritt oberoende av vad provet visar. Skönt att er dotter blev bättre!!
Har han ätit bananpuree? MIn son fick ofta grönt bajs just efter banan
Han äter NAN.
Nej ingen banan har han smakat på.
Nu blev jag lite rädd när ni skriver om allergier.. Han har inte ont någonstans, går upp i vikt i rakefart, inga utslag, eksem mm Ska snart till BVC så jag tar upp det då.
Tack för era svar!
Olivias blodprov visade inte på allergi men jag ska köra mjölkfritt tre veckor och se om det blir bättre. Läkaren sa just det som någon skrev här, mjölkproteinallergi visar sig sällan på blodprov utan man får titta på symptomen och testa att utesluta och sedan introducera igen för att se om det blir värre igen.
Helt normalt med grönt bebisbajs. Likaså gult, brunt, vita "keso" bitar, kan tom skifta lite åt orange. Färger som bebisars bajs inte ska ha är vitt, svart och rött.
Nu ikväll var det faktiskt gult när han bajsade =)