• Julibebisen12

vad betyder PVK???

läser min förlossningsplan och det står

sätter pvk och gör bastest

vad innebär detta? 

• Svar på tråden vad betyder PVK???
  • Emmelié89

Pvk är väl "porten" man sätter till dropp? Alltså i venen i armvecket eller handleden( o alla andra ställen man kan sätta). Är inte hundra men har för mig att det heter så

• Tealhawk

Perifer Ven-Kateter (Butterfly-nål) står det för och det är som Emelie säger en kanyl med "vingar" man sätter i armen för att sätta dropp eller ta prover genom. Man använder den för att slippa sticka flera gånger.

These are not the droids you're looking for
  • JA77
    Tealhawk skrev 2012-10-05 00:00:09 följande:
    Perifer Ven-Kateter (Butterfly-nål) står det för och det är som Emelie säger en kanyl med "vingar" man sätter i armen för att sätta dropp eller ta prover genom. Man använder den för att slippa sticka flera gånger.

Bytterflynål är något helt annat.

Bastest är en del till en blodgruppering.  
  • Tealhawk

Vet att några uskor använder det som slang, visste inte att det fanns en annan sorts också^^

These are not the droids you're looking for
  • JA77
    Tealhawk skrev 2012-10-12 18:35:26 följande:
    Vet att några uskor använder det som slang, visste inte att det fanns en annan sorts också^^

Slang? En PVK har ingen tillkopplad slang.
  • Kaninbarnet
    JA77 skrev 2012-10-13 18:33:42 följande:

Slang? En PVK har ingen tillkopplad slang.

En butterfly har en liten slang, men butterflyn är endast till för att ta prover ur. Den kan inte sitta kvar och man kan inte få dropp genom den.

En PVK (perifer venkateter) har, som någon annan skrev, ingen slang utan är en nål i ett tunt plaströr. När man stuckit in nålen i venen och ser att man kommit rätt i kärlet så drar man ut själva delen som är nålen, medan det tunna plaströret förs in i venen och ligger kvar där, och så kan man få dropp och/eller läkemedel genom denna.  
  • Julibebisen12

vet vilken nål det var :) fick bara en nål (phu!) så måste varit den

fick värkstimulerande dropp därigenom sen :)

• JA77
    Kaninbarnet skrev 2012-10-13 21:53:06 följande:

En butterfly har en liten slang, men butterflyn är endast till för att ta prover ur. Den kan inte sitta kvar och man kan inte få dropp genom den.

En PVK (perifer venkateter) har, som någon annan skrev, ingen slang utan är en nål i ett tunt plaströr. När man stuckit in nålen i venen och ser att man kommit rätt i kärlet så drar man ut själva delen som är nålen, medan det tunna plaströret förs in i venen och ligger kvar där, och så kan man få dropp och/eller läkemedel genom denna.  

Det vet jag, jag är ju ssk! :) Jag undrade vad Tehlhawk menade när hon skrev att uskorna använder det som slang?
  • Kaninbarnet
    JA77 skrev 2012-10-16 21:02:45 följande:

Det vet jag, jag är ju ssk! :) Jag undrade vad Tehlhawk menade när hon skrev att uskorna använder det som slang?

Mitt svar var inte direkt riktat mot dig, utan mer en förklaring till TS eftersom nån skrev det där med uskorna, att de använder den som slang. Jag är också ssk
Svar på tråden vad betyder PVK???