• Julibebisen12

vad betyder PVK???

läser min förlossningsplan och det står

sätter pvk och gör bastest

vad innebär detta? 

• Svar på tråden vad betyder PVK???
  • Forbidden

Pvk är nålen du får i handen/armvecket. Kanske fick du dropp i det? Jobbar på sjukhus.

Bf 11/04-08
  • Julibebisen12

forbidden
    japp fick värkstimulerande dropp

men måste de sitta i så länge? hade min fre-sön och hade problem med amnigen på det bröstet eftersom lillans huvud tryckte på nålen :/
    tänkte mest så man vet till nästa gång

• Coyote

Jag tror att tealhawk menade att en del uskor kallar den för butterfly, i stället för pvk. Slang för pvk typ. Men det är bara så jag tolkade det.

• Vanilla ice queen
    Coyote skrev 2012-11-02 18:51:55 följande:
    Jag tror att tealhawk menade att en del uskor kallar den för butterfly, i stället för pvk. Slang för pvk typ. Men det är bara så jag tolkade det.

Fast det blir fel iaf, butterfly är en liten nål med slang som man tar prover med. PVK är en slang man placerar i en ven med hjälp av en nål för att kunna ge dropp och eller lm intravenöst. Det är alltså två olika redskap.

Julibebisen: Din dotters huvud kan ej tryckt på nålen då nålen inte sitter kvar utan endast en tunn plastslang.
  • Coyote

Jo, jag vet att det blir fel, eftersom butterfly ju är en egen typ av nål, men jag tolkade det som att uskorna inte gjorde någon skillnad typ.

• madde84b

Bastestet tas för ev. operation (kejsarsnitt, manuell placentalösning och bristningar som behöver sys på op.) Är till för om man blir i behov av en transfusion, vid ex. förlust av stora mänder av blod.

Elisa 061114 Vilmer071229 Alicia 090522 Edvard110506 BfApril2013
  • Azi
    Julibebisen12 skrev 2012-11-02 18:47:46 följande:
    men måste de sitta i så länge? hade min fre-sön och hade problem med amnigen på det bröstet eftersom lillans huvud tryckte på nålen :/
    tänkte mest så man vet till nästa gång
    Nej det behöver den inte. De drog min innan jag lämnade förlossningsrummet. Säg till att du vill bli av med den nästa gång.
    ~*rabiat*~
  • Julibebisen12

vanillia ice cream
    är helt säker på att nålen med var där... gjorde iallafall asont så fort man rörde armen :/

• Azi
    Julibebisen12 skrev 2012-11-03 13:16:43 följande:
    vanillia ice cream
    är helt säker på att nålen med var där... gjorde iallafall asont så fort man rörde armen :/
    Nej nålen drar de faktiskt ut. Men det där plaströret gör väldigt ont också.
    ~*rabiat*~
  • Toxiclady

Coyote
    Varför skulle en uska ange butterfly och pvk som samma sak? Tror du vi är helt puckade?
    Jag är uska sedan -97 och jag har aldrig blandat ihop två så viktiga begrepp inom sjukvården.
    Butterfly: en nål med tillhörande vingar (man håller i vingarna vid införandet) och en genomskinlig slang som i änden har en liten nål medgummihätta och skruvgängor för att kunna skruva på en vacutainer där man i sin tur för in det provrör man ska ha. Fördelen med en butterflynål versus en vanlig vaccutainernål är att man ser redan vid införandet av nålen om man är inne i kärlet. På så sätt använder man inte fler rör än nödvändigt.
    Så snälla, vi uskor vet nog vad vi pratar om.

Svar på tråden vad betyder PVK???