• Julibebisen12

vad betyder PVK???

läser min förlossningsplan och det står

sätter pvk och gör bastest

vad innebär detta? 

• Svar på tråden vad betyder PVK???
  • Vanilla ice queen
    Julibebisen12 skrev 2012-11-03 13:16:43 följande:
    vanillia ice cream

är helt säker på att nålen med var där... gjorde iallafall asont så fort man rörde armen :/

Precis som Azi skriver, nålen dras ur men plaströret sitter kvar och ja, det kan kännas det med. Där jag jobbar vet jag att vi kan vara ganska slarviga ibland med att dra PVKn på våra patienter. Så blir inte jätteförvånad om den glömts bort. Fast det ska ju givetvis inte glömmas...
  • Vanilla ice queen
    Tealhawk skrev 2012-10-12 18:35:26 följande:
    Vet att några uskor använder det som slang, visste inte att det fanns en annan sorts också^^

Toxicladi: Det är nog detta inlägg som Cayoti syftade till... Vilket inte stämmer. Betvivlar inte alls att USKor vet vad de gör. Men misstänker Telhawk missuppfattat vad USK pratat om alternativt att en USK på en avd fått det om bakfoten...
  • Larvig

Helt oväsentligt egentligen, men det går utmärkt att ge tillfällig infusion eller läkemedel via butterfly.

• Toxiclady

Larvig
    Ska till att vara en extremt svårstucken patient isåfall och om så är fallet prioritetas det att sätta en pvk istället då man kan både ta prover OCH ge läkemedel i den.
    På min arbetsplats var det faktiskt uppe på tapeten att vi uskor inte skulle få sticka med butterfly just pga att man kan ge infusioner i den. Gick aldrig så långt tack och lov

• Larvig
    Toxiclady skrev 2012-11-03 14:08:41 följande:
    Larvig
    Ska till att vara en extremt svårstucken patient isåfall och om så är fallet prioritetas det att sätta en pvk istället då man kan både ta prover OCH ge läkemedel i den.
    På min arbetsplats var det faktiskt uppe på tapeten att vi uskor inte skulle få sticka med butterfly just pga att man kan ge infusioner i den. Gick aldrig så långt tack och lov
    Beror helt på var patienten befinner sig, inom slutenvården räknar man ofta med att patienterna får flera injektioner, infusioner och flertal prover tas då är det helt klart att föredra en PVK på en gång. Inom primärvården tex där man inte bör låta en PVK sitta kvar kan det vara både tidsbesparande och billigare att använda butterfly istället.
  • Toxiclady

Larvig
    Vilka läkemedel ger man i primärvården som kräver infart? Dagens VC har idag enorma sparkrav på sig då dom flesta är i privat regi.
    Tror knappast dom ger bort några läkemedel, det skrivs ut på recept och om det ska ges subcutant eller intramusk så får patienten snällt betala för att gå till en DSK

• Larvig
    Toxiclady skrev 2012-11-03 14:23:57 följande:
    Larvig
    Vilka läkemedel ger man i primärvården som kräver infart? Dagens VC har idag enorma sparkrav på sig då dom flesta är i privat regi.
    Tror knappast dom ger bort några läkemedel, det skrivs ut på recept och om det ska ges subcutant eller intramusk så får patienten snällt betala för att gå till en DSK
    Varför skulle man inte administrera läkemedel på VC, och varför förutsätter du att det ska vara gratis? Ex. på läkemedel som ges iv inom primärvården är Venofer och Ferinject.
  • Toxiclady

Larvig
    För att jag jobbar på en akutmottagning och vi dagarna i ändan får remisser från VC att patienten ifråga kräver medicinering som ska ges i.v och att detta inte kan göras på VC. Vi får t o m larviga remisser där frågeställningen är nageltrång och dom vill att vi på akuten ska åtgärda det. Du skulle bli förvånad över allt dagens VC skickar över till akutsjukvården och slutenvården enbart för att dom inte har tid och p g a sparkrav

• Larvig
    Toxiclady skrev 2012-11-03 14:43:03 följande:
    Larvig
    För att jag jobbar på en akutmottagning och vi dagarna i ändan får remisser från VC att patienten ifråga kräver medicinering som ska ges i.v och att detta inte kan göras på VC. Vi får t o m larviga remisser där frågeställningen är nageltrång och dom vill att vi på akuten ska åtgärda det. Du skulle bli förvånad över allt dagens VC skickar över till akutsjukvården och slutenvården enbart för att dom inte har tid och p g a sparkrav
    Dumt värre! Vet att situationen är pressad på många håll, men alla måste ju ta ansvar för sin del. 
  • Toxiclady

Larvig
    Mkt dumt men man ju inte vägra patienten när dom väl står där. Skrivit både 2 och 3 avvikelser när VC skickar pågående hjärtinfarkter i taxi eller privatbil till oss

• Coyote
    Toxiclady skrev 2012-11-03 13:45:20 följande:
    Coyote
    Varför skulle en uska ange butterfly och pvk som samma sak? Tror du vi är helt puckade?
    Jag är uska sedan -97 och jag har aldrig blandat ihop två så viktiga begrepp inom sjukvården.
    Butterfly: en nål med tillhörande vingar (man håller i vingarna vid införandet) och en genomskinlig slang som i änden har en liten nål medgummihätta och skruvgängor för att kunna skruva på en vacutainer där man i sin tur för in det provrör man ska ha. Fördelen med en butterflynål versus en vanlig vaccutainernål är att man ser redan vid införandet av nålen om man är inne i kärlet. På så sätt använder man inte fler rör än nödvändigt.
    Så snälla, vi uskor vet nog vad vi pratar om.
    Det har jag väl ändå inte påstått? Jag förtydligade ett inlägg, eller jag gav min tolkning av det bara.

För övrigt har jag fått ferinject på vårdcentralen, i en butterfly.
Svar på tråden vad betyder PVK???