• LindaMamman

Morgonpigg 3-åring!!

Min snart 3-årige son är så otroligt morgonpigg. Han har sovit en stund på dagarna och är då uppe på kvällen lite för länge tycker jag, 20:30-21:30 - ibland senare. Nu försöker vi sluta med tupplur på dagen och då somnar han tidigare, runt 19:30 - vilket är så skönt för man får en stund för sig själv att avrunda dagen, plocka ihop, dricka te..... dock är han väldigt trött då på eftermiddagen när han inte fått sova något på dagen och jag måste aktivera honom hela tiden. Borde jag låta honom sova tupplur ett tag till ändå och stå ut med att han somnar halv tio-tio på kvällen?

Men... oavsett om han sover tupplur på dagen eller ej, somnar 19:30 eller 22, så vaknar han så tidigt! I morse var klockan 5;40 då han vaknade. Ibland är det lite tidigare - ibland lite senare. Det är mörkt i rummet och jag säger till honom att det är mitt i natten, men han är pigg.

Vad gör man? Hur ska jag få honom att sova längre? 

• Svar på tråden Morgonpigg 3-åring!!
  • Natulcien

Hmm, han är nog morgonpigg, helt enkelt. Vissa människor är ju det...
    Min systerson har alltid varit likadan. Vaknat mellan 5-6 varje morgon sen han föddes, oavsett hur de har gjort med nattningstider och dagvilor.
    Nu är han 5 år och kan, i undantagsfall, sova till 7.

• Blaha

Vissa barn är morgonpigga. Mina barn är likadana och har varit det sedan två-årsåldern. Min 4-åring kan ta lite sovmorgon ibland dock, till 7.

• Litenåfin

När sover han middag? En kompis son var lite likadan och dom började låta honom sova 30 min före lunch :) fick han sova efter var han också uppe sent.

• LindaMamman

Han sover inte middag längre. Men det enda som händer om han gör det är att han somnar senare på kvällen. Morgonen är densamma :)

• Regnig måndag

Han kanske behöver vila en stund, läsa saga kolla på film eller liknande. Om det är så att han måste aktiveras för att inte falla i sömn så anser jag att han behöver sova en stund.

Människor reagerar inte bara på ljuset utan värmen också så det kan vara därför han vaknar, plus att han är utsövd. Kom igen när han vaknar med solen på sommaren, då kan vi börja prata om jobbiga morgonpigga barn!

Poängen är att det är ganska sorgligt att det i tråd efter tråd pratas om hur man ska inrätta barnens sovvanor till föräldrarnas och inte tvärt om. 6 är inte okristligt, du får gå och lägga dig tidigare helt enkelt.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • LindaMamman
    Regnig måndag skrev 2012-10-06 07:13:58 följande:
    Han kanske behöver vila en stund, läsa saga kolla på film eller liknande. Om det är så att han måste aktiveras för att inte falla i sömn så anser jag att han behöver sova en stund.

Människor reagerar inte bara på ljuset utan värmen också så det kan vara därför han vaknar, plus att han är utsövd. Kom igen när han vaknar med solen på sommaren, då kan vi börja prata om jobbiga morgonpigga barn!

Poängen är att det är ganska sorgligt att det i tråd efter tråd pratas om hur man ska inrätta barnens sovvanor till föräldrarnas och inte tvärt om. 6 är inte okristligt, du får gå och lägga dig tidigare helt enkelt.
    Det är helt han som styr. Jag har slutat jobba och finns bara till för att tillgodo se honom och hans behov. Jag försöker inte inrätta några rutiner som passar mig bättre än honom. Jag undrar bara vad som ÄR bäst för honom, att sova tupplur och vara uppe på kvällen och tidigt på morgonen eller inte tupplur, somna tidigare och vakna samma tid. I morse vaknade han 5 och jag klev upp med honom med ett leende på läpparna, antyd inget annat! Det finns inget sorgligt över min frågeställning, och JAG har inga problem att kliva upp - tack för omtanken men jag går alltid och lägger mig i tid och nu när jag är gravid blir det ännu tidigare än tidigt. 

• Regnig måndag
    LindaMamman skrev 2012-10-06 07:56:42 följande:
    Det är helt han som styr. Jag har slutat jobba och finns bara till för att tillgodo se honom och hans behov. Jag försöker inte inrätta några rutiner som passar mig bättre än honom. Jag undrar bara vad som ÄR bäst för honom, att sova tupplur och vara uppe på kvällen och tidigt på morgonen eller inte tupplur, somna tidigare och vakna samma tid. I morse vaknade han 5 och jag klev upp med honom med ett leende på läpparna, antyd inget annat! Det finns inget sorgligt över min frågeställning, och JAG har inga problem att kliva upp - tack för omtanken men jag går alltid och lägger mig i tid och nu när jag är gravid blir det ännu tidigare än tidigt. 

Varför tar du så illa vid dig?
    Det räcker med att läsa trådarna i den här kategorin för att inse att det faktiskt förhåller sig som jag säger.
    Eftersom du inte återger precis alla detaljer kan du heller inte förvänta dig att du får svar som helt passar in i din situation. Sluta vara så förtvivlat ömtåad och inse att jag har mer än en poäng eftersom mycket av din tråd går ut på att förändra tider. "Hur ska jag få honom att sova längre? " Om inte det är att förändra tider för din egen skull så har du en ganska skev syn...

• LindaMamman

Men jösses vilken bitterf*tta!?
    Vad du anser om andra trådar hör inte hit. Svara på dem istället för att dra in åsikterna om dem här.
    Jag är inte speciellt ömtåad, men då jag inte tycker att du tillförde något tips eller konstruktiv hjälp tyckte jag att du var onödig här... nåväl. 
    Hur ska jag få honom att sova längre - varför måste det handla om mig? Det kan väl likaväl vara för hans skull jag skulle vilja ändra. Det betyder inte att jag vill att det ska passa mig eller att jag vill komma undan med något. Men jag tror att han skulle få ut mer av dagen att sova en timme extra på morgonen och sen vara uppe den timmen på kvällen. 
    Hursom helst är det inget större problem, jag var mer intresserad av andra med liknande situationer.  

• Regnig måndag
    LindaMamman skrev 2012-10-06 08:07:51 följande:
    Men jösses vilken bitterf*tta!?
    Vad du anser om andra trådar hör inte hit. Svara på dem istället för att dra in åsikterna om dem här.
    Jag är inte speciellt ömtåad, men då jag inte tycker att du tillförde något tips eller konstruktiv hjälp tyckte jag att du var onödig här... nåväl. 
    Hur ska jag få honom att sova längre - varför måste det handla om mig? Det kan väl likaväl vara för hans skull jag skulle vilja ändra. Det betyder inte att jag vill att det ska passa mig eller att jag vill komma undan med något. Men jag tror att han skulle få ut mer av dagen att sova en timme extra på morgonen och sen vara uppe den timmen på kvällen. 
    Hursom helst är det inget större problem, jag var mer intresserad av andra med liknande situationer.  
    Men ta för fan och kamma till dig och sluta kalla folk för nedsättande saker bara för att du inte får det svar du vill ha!
    I det här fallet så är jag benägen att påstå att du är det du kallar mig för, ingen normal sund fungerande människa reagerar med så mycket ilska och bitterhet det första hon gör!

Eftersom jag skrev generellt så hör andra trådar hit i allra högsta grad, speciellt med det du skrivit redan i trådstarten. Fatta att du får svar efter den informationen du ger och att alla inte faller dig på läppen. Du vet, det  tillhör en av de sakerna med att hålla till i ett diskussionsforum, man får alla möjliga svar. Men av ditt utbrott så är det tydligt att du inte uppnått den mognaden som krävs.

Jösses. Jag hoppas du mår bättre nu när du uppfört dig som en 4-åring.

Svar på tråden Morgonpigg 3-åring!!