Inlägg från: LindaMamman |Visa alla inlägg
  • LindaMamman

Morgonpigg 3-åring!!

Min snart 3-årige son är så otroligt morgonpigg. Han har sovit en stund på dagarna och är då uppe på kvällen lite för länge tycker jag, 20:30-21:30 - ibland senare. Nu försöker vi sluta med tupplur på dagen och då somnar han tidigare, runt 19:30 - vilket är så skönt för man får en stund för sig själv att avrunda dagen, plocka ihop, dricka te..... dock är han väldigt trött då på eftermiddagen när han inte fått sova något på dagen och jag måste aktivera honom hela tiden. Borde jag låta honom sova tupplur ett tag till ändå och stå ut med att han somnar halv tio-tio på kvällen?

Men... oavsett om han sover tupplur på dagen eller ej, somnar 19:30 eller 22, så vaknar han så tidigt! I morse var klockan 5;40 då han vaknade. Ibland är det lite tidigare - ibland lite senare. Det är mörkt i rummet och jag säger till honom att det är mitt i natten, men han är pigg.

Vad gör man? Hur ska jag få honom att sova längre? 

• Svar på tråden Morgonpigg 3-åring!!
  • LindaMamman

Han sover inte middag längre. Men det enda som händer om han gör det är att han somnar senare på kvällen. Morgonen är densamma :)

• LindaMamman
    Regnig måndag skrev 2012-10-06 07:13:58 följande:
    Han kanske behöver vila en stund, läsa saga kolla på film eller liknande. Om det är så att han måste aktiveras för att inte falla i sömn så anser jag att han behöver sova en stund.

Människor reagerar inte bara på ljuset utan värmen också så det kan vara därför han vaknar, plus att han är utsövd. Kom igen när han vaknar med solen på sommaren, då kan vi börja prata om jobbiga morgonpigga barn!

Poängen är att det är ganska sorgligt att det i tråd efter tråd pratas om hur man ska inrätta barnens sovvanor till föräldrarnas och inte tvärt om. 6 är inte okristligt, du får gå och lägga dig tidigare helt enkelt.
    Det är helt han som styr. Jag har slutat jobba och finns bara till för att tillgodo se honom och hans behov. Jag försöker inte inrätta några rutiner som passar mig bättre än honom. Jag undrar bara vad som ÄR bäst för honom, att sova tupplur och vara uppe på kvällen och tidigt på morgonen eller inte tupplur, somna tidigare och vakna samma tid. I morse vaknade han 5 och jag klev upp med honom med ett leende på läpparna, antyd inget annat! Det finns inget sorgligt över min frågeställning, och JAG har inga problem att kliva upp - tack för omtanken men jag går alltid och lägger mig i tid och nu när jag är gravid blir det ännu tidigare än tidigt. 

• LindaMamman

Men jösses vilken bitterf*tta!?
    Vad du anser om andra trådar hör inte hit. Svara på dem istället för att dra in åsikterna om dem här.
    Jag är inte speciellt ömtåad, men då jag inte tycker att du tillförde något tips eller konstruktiv hjälp tyckte jag att du var onödig här... nåväl. 
    Hur ska jag få honom att sova längre - varför måste det handla om mig? Det kan väl likaväl vara för hans skull jag skulle vilja ändra. Det betyder inte att jag vill att det ska passa mig eller att jag vill komma undan med något. Men jag tror att han skulle få ut mer av dagen att sova en timme extra på morgonen och sen vara uppe den timmen på kvällen. 
    Hursom helst är det inget större problem, jag var mer intresserad av andra med liknande situationer.  

• LindaMamman

Nej, du har fel. Men jag tvivlar på att du ska förstå det. Det som gjorde mig irriterad, eller skogstokig som du kallar det, var att du skrev "Poängen är att det är ganska sorgligt att det i tråd efter tråd pratas om hur man ska inrätta barnens sovvanor till föräldrarnas och inte tvärt om. 6 är inte okristligt, du får gå och lägga dig tidigare helt enkelt."
     Det fanns inget sorgligt över min frågeställning och det handlade inte om mig och mina sovvanor, något du bara hoppade in och tog för givet och sen inte kunde se att du kanske tagit miste likväl som att jag reagerade för starkt. 

Men låt oss ge upp här, jag tar tacksamt emot andras åsikter, vare sig de stämmer överens med mina eller ej, men när folk kallar mina frågeställningar sorgliga och egoistiska, att jag sätter mina egna behov framför min sons - ja, då blir jag skogstokig. :p 

• LindaMamman
    mabelle skrev 2012-10-06 21:52:52 följande:
    Jag ville bara ha lite allmänna tips i ämnet. Därav att jag inte kunde tillföra någonting konkret. Hoppas att det går bättre för dig snart ts. Kanske blir bättre när syskonet kommit och ni kommer i rutin allesammans!
    Tack, även om det inte är konkreta tips är det skönt att höra om/när andra har lika, att det är ok osv. :) Som jag skrev tidigare, jag har inte något problem att kliva upp tidigt så det gör inget så. 
  • LindaMamman
    I969 skrev 2012-10-07 08:11:09 följande:
    Hos oss har vi en barn-väckarklocka-nattlampa med en bild av ett lamm som sover på natten och vaknar med en sol på morgonen. Vår 3-åring är helt med på noterna, vi ligger och myser tillsammans i sängen till det är "morgon" kl. 6.30. Den stora fördelen med detta (förutom att jag får dra mig i sängen, mmm) är att om lilleman fortfarande är lite trött så somnar han om  

TS, jag skulle undvika middagsvilan. Båda mina pojkar har börjat sova bättre på natten när vi mer konsekvent tagit bort vilan och kommit in i lite fastare rutiner, perioden med nån vila varannan dag har varit garanterat hattigast och sämst. 
    Tack för tipset! Ja, kanske är det det sämsta vi gör just nu: ibland råkar han somna och då får han en dagvila, är uppe längre på kvällen men vaknar tidigt och ibland skippar vi dagvilan, han somnar tidigare men vaknar tidigt.. ingen riktig konsekvens helt enkelt. :)
  • LindaMamman
    Adephi skrev 2012-10-07 08:25:16 följande:
    Jag har ibland vissa mornar önskat att jag inte haft morgonpigga ungar. Men det är helt enkelt så att vissa människor är morgonmänniskor. Jag var tydligen det som liten och alla mina 3 barn har som små vaknat mellan 5-6. Enstaka gånger kring 7 och i perioder redan vid 4. 

Perioden när det har varit dags att sluta med middagsluren har varit enormt frustrerande men aldrig heller resulterat i att de sovit längre på morgonen. Alltså för att garantera att de får den sömn de behöver så somnat de tidigt och vaknar när de är utsövda.
    Till och med min tonåring är trött mellan 20-21 och går och lägger sig och går upp av sig själv vid 6:30 på skoldagar.

Kontentan av det hela iallafall, trots att jag fösökt med 3 st så har de aldrig sovit längre på morgonen, utan har lagt dem tidigare för att de ska få lagom med timmar sömn. 
    Ok, det är kanske bara så. Är man morgonpigg så är man. Jag var också det, och är än.. men 5.... ;) Som tur är  är jag ingen kvällsmänniska så jag somnar också tidigt. När skola kommer igång så är det ju bara bra att vara morgonpigg! :)
  • LindaMamman
    I969 skrev 2012-10-07 08:11:09 följande:
    Hos oss har vi en barn-väckarklocka-nattlampa med en bild av ett lamm som sover på natten och vaknar med en sol på morgonen. Vår 3-åring är helt med på noterna, vi ligger och myser tillsammans i sängen till det är "morgon" kl. 6.30. Den stora fördelen med detta (förutom att jag får dra mig i sängen, mmm) är att om lilleman fortfarande är lite trött så somnar han om  

TS, jag skulle undvika middagsvilan. Båda mina pojkar har börjat sova bättre på natten när vi mer konsekvent tagit bort vilan och kommit in i lite fastare rutiner, perioden med nån vila varannan dag har varit garanterat hattigast och sämst. 
    Bra tips med nattlampan! Min son har önskat sig en nattlampa så det är kanske en sån där man ska hålla utkik efter? Vart har du hittat den?
  • LindaMamman
    SecretFlower skrev 2012-10-07 08:33:16 följande:
    Har ni provat lägga honom mycket tidigare äv vad ni gör..alltså börja kvällsrutinerna borjas vid kl 18 så att han förhoppningsvis somnat vid 19...

Har iallafall märkt det på  mina barn att om dom går och sover tidigare så sover dom bättre och längre på morgnarna. Barnen somnar oftast före 19 och sover hela natten till 6.30 plus att dom sover 1-2 timmar på dagen.
    Oj, nej det har jag aldrig provat. Jag har snarare tänkt att "somnar han för tidigt vaknar han väl ännu tidigare.." Tack för det tipset, ska prova! :)
  • LindaMamman
    tilj75 skrev 2012-10-07 11:18:31 följande:
    Jag är mest imponerad av att du skuttar upp ur sängen kl fem på morgonen med ett leende på läpparna. Det gör inte jag.
    Min fundering var, om man slutar med dagsvilan så tar det väl minst två veckor innan barnet anpassar sömnen efter den nya sovrutinen. Tror jag att jag har läst. Eller har jag fel?
    Aha... så kanske det är. Vi har aldrig varit utan dagvilan i ett par veckor konstant, utan det har gått några dagar sen faller vi tillbaka för att han somnar när han åker vagnen eller i bilen.... man kanske måste vara lite mer konsekvent, helt enkelt. Tack för tipset! :)
  • LindaMamman
    Lambi09 skrev 2012-10-07 21:30:39 följande:
    Samma här!! min son är 3 år och han somnar allt mellan 19-21 och vaknar varje morgon mellan 5-6, har alltid vaknat så tidigt. många jag känner tycker " stackars er, va jobbigt, våra barn vaknar mellan 8-10 tiden. " men jag börjar inse att det är nog rätt vanligt med morgonpigga barn. Vi är inte ensamma om det ! :)
    Det är bara att gilla läget, alltså. ;) Vi bor utomlands och för tillfället njuter vi av morgnarna då det är svalt och skönt. Kanske blir det annorlunda i jul när vi ska flytta hem till vintermörkret! :)
Svar på tråden Morgonpigg 3-åring!!