• LindaMamman

Morgonpigg 3-åring!!

Min snart 3-årige son är så otroligt morgonpigg. Han har sovit en stund på dagarna och är då uppe på kvällen lite för länge tycker jag, 20:30-21:30 - ibland senare. Nu försöker vi sluta med tupplur på dagen och då somnar han tidigare, runt 19:30 - vilket är så skönt för man får en stund för sig själv att avrunda dagen, plocka ihop, dricka te..... dock är han väldigt trött då på eftermiddagen när han inte fått sova något på dagen och jag måste aktivera honom hela tiden. Borde jag låta honom sova tupplur ett tag till ändå och stå ut med att han somnar halv tio-tio på kvällen?

Men... oavsett om han sover tupplur på dagen eller ej, somnar 19:30 eller 22, så vaknar han så tidigt! I morse var klockan 5;40 då han vaknade. Ibland är det lite tidigare - ibland lite senare. Det är mörkt i rummet och jag säger till honom att det är mitt i natten, men han är pigg.

Vad gör man? Hur ska jag få honom att sova längre? 

• Svar på tråden Morgonpigg 3-åring!!
  • Loriyana

Min dotter är också morgonpigg. Hon brukar vakna klockan 6. Men som tur var är jag också morgonpigg :) Kvittar när jag lägger henne på kvällen, hon vaknar samma tid på mogonen ändå. Så jag lägger henne 18.30 så att hon får sina 11,5 timmars sömn. Hon är 5 år gammal.

• Regnig måndag
    LindaMamman skrev 2012-10-06 08:14:48 följande:
    Jaja, tack för ditt inlägg i alla fall.

Dagens lärdom är att du inte accepterar andra åsikter än dina egna, att du bara tolererar svar du vill ha och att du blir skogstokig och kallar människor för elaka saker om du inte får som du vill och tjafsar för din rätt att bete dig nedsättande.

Tack för att du gav mig den kunskapen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • LindaMamman

Nej, du har fel. Men jag tvivlar på att du ska förstå det. Det som gjorde mig irriterad, eller skogstokig som du kallar det, var att du skrev "Poängen är att det är ganska sorgligt att det i tråd efter tråd pratas om hur man ska inrätta barnens sovvanor till föräldrarnas och inte tvärt om. 6 är inte okristligt, du får gå och lägga dig tidigare helt enkelt."
     Det fanns inget sorgligt över min frågeställning och det handlade inte om mig och mina sovvanor, något du bara hoppade in och tog för givet och sen inte kunde se att du kanske tagit miste likväl som att jag reagerade för starkt. 

Men låt oss ge upp här, jag tar tacksamt emot andras åsikter, vare sig de stämmer överens med mina eller ej, men när folk kallar mina frågeställningar sorgliga och egoistiska, att jag sätter mina egna behov framför min sons - ja, då blir jag skogstokig. :p 

• Regnig måndag
    LindaMamman skrev 2012-10-06 08:25:36 följande:
    Nej, du har fel. Men jag tvivlar på att du ska förstå det. Det som gjorde mig irriterad, eller skogstokig som du kallar det, var att du skrev "Poängen är att det är ganska sorgligt att det i tråd efter tråd pratas om hur man ska inrätta barnens sovvanor till föräldrarnas och inte tvärt om. 6 är inte okristligt, du får gå och lägga dig tidigare helt enkelt."
     Det fanns inget sorgligt över min frågeställning och det handlade inte om mig och mina sovvanor, något du bara hoppade in och tog för givet och sen inte kunde se att du kanske tagit miste likväl som att jag reagerade för starkt. 

Men låt oss ge upp här, jag tar tacksamt emot andras åsikter, vare sig de stämmer överens med mina eller ej, men när folk kallar mina frågeställningar sorgliga och egoistiska, att jag sätter mina egna behov framför min sons - ja, då blir jag skogstokig. :p 
    Läs det jag skriver igen och inse att vi inte är några tankeläsare. Hur fan menar du att jag ska känna till alla dina omständigheter? För det är det du i praktiken säger eftersom du går i spinn över ett svar du anser är fel. Antar du att hela din omgivning läser dina tankar på samma sätt så tycker jag faktiskt synd om dem.

Att du sen inte kan ta till dig text blir ytterligare sorgligare eftersom du tar allt som en personlig oförrätt. Jag vi stannar här, jag har lärt mig hur omoget du uppträder på forum samt att du inte är förmögen att be om ursäkt när det blivit fel för dig.  Jag har noterat det att det inte går att diskutera med dig innan man avläst dina tankar för du tjafsar bara i det oändliga i din rätt att förolämpa och kränka din omgivning.
  • mabelle

Regnig måndag... Det här var ju ändå inte din tråd så om hon kände sig oförrättad kunde kanske du lite snyggt smugit dig härifrån. Kanske var det du som fortsatte in i oändligheten.

• Regnig måndag
    mabelle skrev 2012-10-06 12:41:29 följande:
    Regnig måndag... Det här var ju ändå inte din tråd så om hon kände sig oförrättad kunde kanske du lite snyggt smugit dig härifrån. Kanske var det du som fortsatte in i oändligheten.
    Det kommer från rätt person som inte tillför annat i tråden än att hugga på mig?!?
    Ja du, jag tar inte vilken skit som helst. Anklagas jag för något falskeligen får man svar på tal.

På vilket sätt bidrar du i sakfrågan i tråden menar du?
    Har du fler problem med mig så skickar du PM istället för att förstöra tråden, helt i enlighet med ditt eget resonemang. Har du några problem med att leva som du lär i övrigt?
  • mabelle

Jag ville bara ha lite allmänna tips i ämnet. Därav att jag inte kunde tillföra någonting konkret. Hoppas att det går bättre för dig snart ts. Kanske blir bättre när syskonet kommit och ni kommer i rutin allesammans!

• LindaMamman
    mabelle skrev 2012-10-06 21:52:52 följande:
    Jag ville bara ha lite allmänna tips i ämnet. Därav att jag inte kunde tillföra någonting konkret. Hoppas att det går bättre för dig snart ts. Kanske blir bättre när syskonet kommit och ni kommer i rutin allesammans!
    Tack, även om det inte är konkreta tips är det skönt att höra om/när andra har lika, att det är ok osv. :) Som jag skrev tidigare, jag har inte något problem att kliva upp tidigt så det gör inget så. 
  • I969

Hos oss har vi en barn-väckarklocka-nattlampa med en bild av ett lamm som sover på natten och vaknar med en sol på morgonen. Vår 3-åring är helt med på noterna, vi ligger och myser tillsammans i sängen till det är "morgon" kl. 6.30. Den stora fördelen med detta (förutom att jag får dra mig i sängen, mmm) är att om lilleman fortfarande är lite trött så somnar han om  

TS, jag skulle undvika middagsvilan. Båda mina pojkar har börjat sova bättre på natten när vi mer konsekvent tagit bort vilan och kommit in i lite fastare rutiner, perioden med nån vila varannan dag har varit garanterat hattigast och sämst. 

• I969

Tillägg: Sluta-med-dagvilan ÄR en trög period för vissa, det går över och skönt är väl det. Man får göra lättsamma kvällar med bad och middag i soffan typ.

Svar på tråden Morgonpigg 3-åring!!