• Anonym (Arvids mamma)

    1,5-åring sömnproblem efter dagisstart

    Hej!


    Vår son är 20 månader och började på dagis för 2 månader sen. Han har sovit bra sen han var 1-2 månader gammal, oftast hela nätterna (10 timmar) förutom att vi ibland måste gå upp och ge honom nappen, men då har han somnat om direkt.


    Sen han började på dagis är det kaos ofta nu på nätterna Tidigare var läggningen inga problem, nu skriker han och vill inte lägga sig i sängen. Vi låter honom skrika, går in ca varannan minut och säger "god natt" och kramar honom. Efter ca en kvart somnar han. Dock vaknar han ofta igen nu mitt i natten och är helt hysterisk. Då hjälper det inte att prata med honom och sen gå ut. Tar vi upp honom tystnar han direkt, han verkar vilja vara nära och kramas. Jag har hållit honom i famnen tills han somnat men så fort jag lägger ner honom i sängen igen vaknar han och skriker hysteriskt igen. Det hjälper inte att sitta bredvid, han bara skriker allt vad han kan och sträcker upp händerna mot mig. Nu har vi lagt in en madrass på golvet i hans rum så att jag eller hans pappa kan sova där. När han vaknar på natten och skriker så ger han upp efter ca 15-30 minuter och under hela tiden ligger jag på madrassen och pratar med honom eller nynnar på någon vaggvisa.


    Tror du att vi gör rätt?  Han får ju skrika tills han tröttnar (vilket känns hårt mot en sådan liten) men samtidigt är han ju medveten om att jag eller hans pappa är i samma rum - då borde han väl känna sig trygg i alla fall? Helst vill han ju sova med oss (vilket han aldrig gjort innan) men då sover jag inte alls, eftersom han ligger och rör sig hela tiden. Kan det skada en ettåring att han inte blir upptagen när han skriker på natten? Jag är så rädd att han ska bli otrygg, men vi kan ju inte sitta/ligga med honom i famnen hela natten (?)


    Jag kan inte låta bli att undra om dagis verkligen är så bra för en del barn om de börjar sova oroligt... många säger "Det är normalt att sömnen krånglar när de börjat dagis, det går över" men är det "normalt" bara för att vi bestämmer att barnen ska gå på dagis??


    Hoppas verkligen på svar från dig då jag förstått att detta är ett ganska vanligt problem, men få föräldrar vet hur man ska bete sig.

  • Svar på tråden 1,5-åring sömnproblem efter dagisstart
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag har två reflektioner när jag läser ditt inlägg. Det första är att din son verkar ha sovit väldigt tryggt och lugnt innan han började på dagis.
    Det andra är att jag läser in en undran hur bra det egentligen är att gå på dagis för en så liten kille om han reagerar så här med sömnen.
    Jag vill inte säga att det är normalt att alla barn som börjar på dagis börjar sova dåligt. Därför tycker jag att ni ska börja med att försöka ta reda på ordentligt hur han har det på dagis genom att vara där med honom några dagar. Kolla hur mycket han sover. Fundera över om han är där för länge på dagarna etc.
    När det sen gäller hur ni hanterar hans nätter och uppvakningar så försök hitta det sätt som stör er alla minst. Det är säkert svårt att sova för er om han skriker, men det kanske också är svårt att sova om han ligger i samma säng.
    Det låter ju faktiskt som om ni håller på att hitta ett sätt att hantera detta. Håll ut så etableras en vana. Största möjliga välmående för samtliga i familjen måste vara ert mål. Så jobba på och hitta er modell, men undanröj misstankar om att han inte har det bra på dagis.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 1,5-åring sömnproblem efter dagisstart