Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

1,5-åring sömnproblem efter dagisstart

Hej!
    Jag har två reflektioner när jag läser ditt inlägg. Det första är att din son verkar ha sovit väldigt tryggt och lugnt innan han började på dagis.
    Det andra är att jag läser in en undran hur bra det egentligen är att gå på dagis för en så liten kille om han reagerar så här med sömnen.
    Jag vill inte säga att det är normalt att alla barn som börjar på dagis börjar sova dåligt. Därför tycker jag att ni ska börja med att försöka ta reda på ordentligt hur han har det på dagis genom att vara där med honom några dagar. Kolla hur mycket han sover. Fundera över om han är där för länge på dagarna etc.
    När det sen gäller hur ni hanterar hans nätter och uppvakningar så försök hitta det sätt som stör er alla minst. Det är säkert svårt att sova för er om han skriker, men det kanske också är svårt att sova om han ligger i samma säng.
    Det låter ju faktiskt som om ni håller på att hitta ett sätt att hantera detta. Håll ut så etableras en vana. Största möjliga välmående för samtliga i familjen måste vara ert mål. Så jobba på och hitta er modell, men undanröj misstankar om att han inte har det bra på dagis.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 1,5-åring sömnproblem efter dagisstart